Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lammkammare eller inte  (läst 3925 gånger)

landsbygdstös

  • Inlägg: 6
    • Småland
Lammkammare eller inte
« skrivet: 11 jan-16 kl 20:20 »
Hej,

Vi har idag 10st tackor av Hälsningefår och förhoppningsvis så får vi tillökning med lamm senare i vår. Det kommer att bli vår första lamning och efter att ha läst en del böcker så har vi lite funderingar på om man ska ha en lammkammare eller inte. Vissa skriver att man ska ha det medan andra menar att det går lika bra utan. Vad är era erfarenheter?
Hur ska en lammkammare i så fall inredas?

Tack på förhand!
 

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Lammkammare eller inte
« Svar #1 skrivet: 11 jan-16 kl 22:48 »
Jag har aldrig haft en lammkammare och har allmogefår också.
Menar du att du ska ha en lammkammare för att kunna göda lammen med kraftfoder, eller är det av någon annan anledning du ska ha det? Mina har aldrig fått kraftfoder.
En lammkammare är säkert bra om man har många tackor och det är trångt. Då kan lammen komma undan och ligga under värmelampan i lammkammaren ifall de föds under vintern.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Lammkammare eller inte
« Svar #2 skrivet: 11 jan-16 kl 23:28 »
Lammkammare är bra att ha. Ofta klarar de ursprungliga fåren lamningarna bra i flocken, men ibland så vill de inte ta hand om sina lamm, och då är det guld att ha ett par/tre kammare klara till tio tackor. Det kan finnas lammtjuvar också, ranghöga tackor som tar ranglågas lamm. Här har det hänt att tackan fått tvillingar, men bara vill ha den ena.

Bättre vara förberedd än att stå där med blåsnören och lastpallar när det krisar.


landsbygdstös

  • Inlägg: 6
    • Småland
SV: Lammkammare eller inte
« Svar #3 skrivet: 12 jan-16 kl 06:47 »
Hej igen,

Vi tänkte göra lamningsboxar till tackorna där de kan vara ifred med sina nya lamm under två till tre dagar. Därefter, enligt boken, ska det finnas möjlighet för lammen att komma in på en egen avdelning där de kan få vatten och mat, men man skriver aldrig varför eller om det endast gäller stora besättningar.

Halte

  • Inlägg: 1106
    • Östergötland
SV: Lammkammare eller inte
« Svar #4 skrivet: 12 jan-16 kl 08:03 »
Hej igen,

Vi tänkte göra lamningsboxar till tackorna där de kan vara ifred med sina nya lamm under två till tre dagar. Därefter, enligt boken, ska det finnas möjlighet för lammen att komma in på en egen avdelning där de kan få vatten och mat, men man skriver aldrig varför eller om det endast gäller stora besättningar.
Vi har i de allra flesta fall låtit tackorna lamma i lösdriften med de andra tackorna och lammen. Visar någon tydligt att de strax ska lamma flyttar jag över den till en egen box. Likaså brukar jag flytta över tackor som verkar ha lite svårt att knyta an till lammen, blir oroliga när lammen ska dia, eller egentligen oroliga överhuvudtaget, till en egen box i några dagar.

Men någon speciell avdelning där bara lammen kan gå in för att äta/dricka har jag aldrig haft eller känt behov av. Men det är ju säkert inte någon nackdel, speciellt inte om det är trångt vid foderbordet.
« Senast ändrad: 12 jan-16 kl 08:08 av Halte »
"Fördomen har alltid sin rot i vardagslivet. Den gror på arbetsplatsen och i grannkvarteret. Den är ett utlopp för egna misslyckanden och besvikelser. Den är framför allt ett uttryck för okunnighet och rädsla."
- Olof Palme

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Lammkammare eller inte
« Svar #5 skrivet: 12 jan-16 kl 08:39 »
Ursäkta att jag rörde ihop namnen på ställena, givetvis är det lamningsboxar jag menar. Någon annan speciell avdelning har de inte behov av.

Skärgårdsfrun

  • Inlägg: 97
    • Uppland
SV: Lammkammare eller inte
« Svar #6 skrivet: 12 jan-16 kl 14:21 »
Har Gutar, som är utegångsfår. Lammar fritt, efter lamningen tar jag in tacka och lamm i egen box, i så många dygn det behövs. Alltså ser till att de knyter an till varandra och att allt fungerar med digivning. Har aldrig givit mina lamm något kraftfoder. Inte tackorna heller, om höet är bra.

skogaliten

  • Inlägg: 1290
    • -
SV: Lammkammare eller inte
« Svar #7 skrivet: 25 jan-16 kl 01:22 »
Ju mindre besättning (=desto färre lamm) och ju större inomhus yta, desto mindre behov av lammkammare.

En (eller flera) lammkammare är inte enbart till för att "göda" med kraftfoder, utan lika mycket en plats där lammen kan dra sig undan för att slippa stoj och stök, och för att i lugn och ro kunna provsmaka och lära sig äta såväl grovfoder, av späd bästa sort, och kraftfoder, helst pellets av den lilla sorten.
Det är också en bra plats för att kunna se hur lamm mår.

Lammen börjar intressera sig för att dra sig undan i lammkammare när de blivit någon vecka gamla. De kan utan att konkurrera med hungriga tackor eller större, mer buffliga lamm, träna på att äta grovfoder och lära sig få smak på pellets.
Trötta lamm lägger sig gärna och vilar (ofta i en liten gullig hög) i lammkammaren.

Jag brukar ge lammen en egen foderhäck på lagom höjd i lammkammaren, och där får de hö, eller ensilage, som är av det finaste 
(spädaste), så att det ska vara lätt att äta.  De får också en egen liten skål med några deciliter pellets samtidigt som tackorna får kraftfoder, så att lammen verkligen får en chans att smaka alls. Hungriga tackor tränger bort lammen från foderbord eller hinkar när kraftfodret dyker upp. Att ge pellets i lammkammaren, där tackorna inte kan komma in, möjliggör att ge lammpellets där, och eventuellt andra sorters kraftfoder än pellets (spannmål, ärtor, bönor m.m.) på foderbordet till tackorna, sådana kraftfoder som inte alltid är optimala till små lamm.
Vatten brukar jag inte ge i lammkammaren. Under lamningsperioden, så kompletterar jag vattenkoppen med flera hinkar med vatten på olika ställen.

Att lammen suktar efter kraftfoder, utnyttjar jag sedan för att kunna "skaka på en hink" när får och lamm, och sedan efter avskiljning av (bagg-)lammen,  ska flyttas mellan olika hagar. Får är ibland tveksamma till nya sorters "mat" (eller godis), och en grupp bagglamm som inte känner till kraftfoders lockelse kan vara rätt "intressant" att flytta om man inte har en bra vallhund.


siken

  • Inlägg: 166
    • Blekinge
SV: Lammkammare eller inte
« Svar #8 skrivet: 25 jan-16 kl 19:40 »
Lammkammare kan var mycket viktigt!

Redan när lammen är några dagar så vill de börja pröva att äta fast föda.
Om tackorna får hö, och eventuellt kraftfoder, i häckar där lammen inte kommer åt de godaste späda höstråna, så kommer de ändå att tugga på det de kommer åt. Vilket ofta är gödsliga strån i ströbädden, vilket riskerar att ge dem diarré.
Om de kommer åt tackornas höhäck så lär de ändå inte hitta några späda fina höstrå där, för det har tackorna redan glufsat i sig. Tänk på hur fåren har det naturligt när de är vilda: Då föds lammen ute på våren och har då det absolut mest späda gräset att äta av. Så en lammkammare med spätt hö och lite kraftfoder är nog det närmsta man kan komma lammens naturliga näringsintag, om man har fåren inomhus vid lammningen.

När lammen sedan kommit igång med att äta hö/ensilage så behöver de mer vätska än vad de får genom mjölken, och då måste de ha tillgång till friskt vatten. Om tackornas vattenbaljor har höga kanter, eller vattenkopparna sitter högt så kommer inte lammen åt vattnet där.

Jag skulle inte våga rekomendera att ha vattenspannar stående på golvet inne bland tackor som skall lamma. Ett nyfött lamm som just rest sig och letar efter spenen kan riskera att hamna i spannen och drunkna. Det händer ibland också att tackor står och lammar, och har de då bakändan vid spannen skulle det kunna hända att man hittar ett dött lamm i vattnet.
Föder upp myskankor, åsbohöns och gutefår


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

556 gäster, 7 användare (2 dolda)
von tratt, LimJans, ärt, Bröd, alternaiv

* Forum

* Om tidningen Åter



- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser