Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  mörka skorpor vid kattnos?  (läst 12364 gånger)

Melsäter

  • Inlägg: 512
  • Naturens kraft är en gåva
    • Södermanland
mörka skorpor vid kattnos?
« skrivet: 26 jan-15 kl 20:19 »
Upptäckte att mörka märken - mörkbrun, nästan svart - vid nosen av en katt som jag tagit över inte är smuts som går att torka bort. Det är lite hårt och verkar sitta fast... Kattan verkar inte störd av detta men ogillar att man tar i nosen, vilket kanske är naturligt!

Jag har bokat veterinärtid men det blir först nästa vecka - någon som känner igen symptomen och har förslag på åtgärd?
Nystart i livet med katter och höns - Sörmlandsnaturen omfamnar

LimJans

  • Inlägg: 8906
    • Dalarna
SV: mörka skorpor vid kattnos?
« Svar #1 skrivet: 26 jan-15 kl 20:23 »
Gammalt "snor"? Kan du fukta en tuss och badda bort dem och se hur huden ser ut under?

Weasel

  • Inlägg: 1852
    • Skåne
SV: mörka skorpor vid kattnos?
« Svar #2 skrivet: 26 jan-15 kl 20:28 »
Är det skorpor så är det väl antingen skit eller snor. Är det bara fläckar så kan det vara pigment.  Har katten inte besvär av det är det onödigt att gå till veterinär.
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

 

Nina W

  • Inlägg: 3995
    • Värmland
SV: mörka skorpor vid kattnos?
« Svar #3 skrivet: 29 jan-15 kl 00:46 »
Lite snor med skit i som torkat fast, skulle jag tro. I vilket fall knappast något farligt. Om katten ändå ska vaccineras eller så kan väl vet titta på det, annars är det nog onödigt med vet-besök.

Melsäter

  • Inlägg: 512
  • Naturens kraft är en gåva
    • Södermanland
SV: mörka skorpor vid kattnos?
« Svar #4 skrivet: 23 jun-15 kl 00:07 »
Jag har varit hos veterinär (skulle ändå dit för friskintyg för försäkringen) och de tyckte som ni.

Det har dock långsamt minskat efter hand, så min teori nu är att det är rester från det dammiga kattsanden hon haft förut - hon har nog andats in detta och nu kommer det ut pö en pö när hon inte längre belasta andningsvägarna med lerdamm.
Nystart i livet med katter och höns - Sörmlandsnaturen omfamnar


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

714 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser