Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nu får jag snart hem mina små sötnosar...Tips om foder, tack!!  (läst 2315 gånger)

Nyfikenskåne

  • Inlägg: 179
    • Skåne
Japp, nu är nästan allt klart. ska snart hämta hem två söta afrikanska dvärggetter. o:)
Hagen är klar, ladan är så gott som inredd.
Men jag känner att jag vill ha lite tips på vad jag behöver handla hem i foderväg. Jag antar väl att det behövs hö och typ havre? Eller finns det någon annan sädessort som är bättre för dom?
Behöver dom flera sorter?
Saltsten och vitaminer av något slag?
Hur mycket hö behöver man ta hem, hur mycket går det åt? Snart börjar det ju växa gräs och då äter dom väl mest sånt, eller behöver dom hö ändå?
Dom är bara några månader gamla och jag vill naturligtvis att det ska bli helt rätt från början :)

Strö i ladan? Dom kommer att bo i en stor del av ladan, så jag tänkte att det kanske räcker att ha halm runt sovplatsen (om dom nu vill ha den där jag har tänkt...)
Hur gör ni andra?
Vad dricker dom bäst ur ?- för att inte vicka ur det ideligen. ;)

Det är SÅ spännande nu...

Nina K

  • Inlägg: 1032
    • Skåne
Våra får hel korn då de fick det hoss tidigare ägare. Försökt övertala med havre men de är inte så förtjusta i det. Vi fick rådet att ge antigen korn eller havre (hel inte krossad). Som jag förstått så behöver man inte ge getter säd om man har bra grovfoder och sly. Finns en tråd där mer get kunniga medlemmar postat inlägg om fodring. Då de behöver koppar i saltsten så valde vi att ha viltsten till våra mjölkgetter. Annars ska där finnas en saltsten med koppar i då de behöver kopparberikad sten. Eftersom vi mjölkar våra getter så får de hel korn, morötter, majs, torkad bröd vid mjölkning. Utöver det får de hö och gran/tall grenar. Vi strör med halm.

Eva o Getterna

  • Inlägg: 441
    • Uppland
Säd o bröd o annat kraftfoder är godis och bör serveras i mycket små mängder. Bra till muta så rassla i bunken så de lär sej ljudet av godis så kommer de springande när du vill. Har du inte getterna till kött eller mjölkproduktion så skippa allt kraftfoder så mycket det går då det finns risk för att man förstör ballansen i magen som är livsviktig för getterna och oballans orsak till många svåra och dödliga åkommor. men bra som godis. Har man getterna i produktion är det annat. Det spelar ingen större roll vad du serverar som godis. Har du andra djur eller tillgång att köpa en bunke av en bonne så ta det som finns. De lär sej att uppskatta det godis du serverar.
De ska ha hö och ris o sly. En god tallgren är mycket uppskattad och getlyx. En viltsaltsten vill de ha direkt. Sen har du tid att surfa runt bland trådarna här och läsa och fråga. Det är delade meningar i många frågor men koppar behöver de och det finns i viltstenen.
Lapgetter och höns Gott o blandat, Hedemora o Stor Brahma

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
Ja, de kommer på ljudet, och det kan vara vilket ljud som helst, vissla eller däng igen locket till foderlådan.  Men ljug aldrig, då kommer de bara ibland!  Kloka små djur.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Tösen

  • Inlägg: 338
    • Småland
Kul att du ska få getter! Underbara djur:) Som det nämns ovan så beror det helt på vad du ska ha getterna till, men dvärggetter brukar man ju inte mjölka eller äta :D Därför är min mening att de inte behöver någon säd alls, speciellt inte om du kommer ha bockar.. de får väldigt lätt urinsten om de äter kraftfoder och det överlever de sällan :( Men att använda det som godis vid RÄTT tillfälle och inga större mängder är inga problem. Hö,  mineraler, salt och vatten är absolut nödvändigt och sen får du ge så mycket sly,grenar,kvistar,blad du kommer åt det är jättenyttigt för dom!
Det finns nog ungefär lika många åsikter som getägare här ;) Men fråga på så mycket du vill och läs gamla trådar där står det mesta, fast det verkar du ju redan ha gjort :)
Det blir vad du gör det till!

Gården Lund

  • Inlägg: 21
    • Värmland
Ja,dessa djur är ju helt underbara! :)Angående foder så äter mina cirka 2 kg hö per dag.Dom äter ju även mer när det är kallare ute.Jag ger dom lite kornkross nån gång ibland.Men absolut inte för ofta för dom har väldigt lätt för att lägga på sig i vikt :)Angående vatten så har jag satt hinkar i i gamla bildäck så att dom inte ska välta ut det.Har fungerat superbra!

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
Bildäck, vilket bra tips!  :D  Så även dvärggetter knaprar i sig 2 kg hö per person och dag?  Det gjorde mina lantisar också.  Och grattis till sötnosarna!  (Givetvis hoppas jag på bilder!)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Sussilo

  • Gäst
Ett bildäck är mycket användbart  :)! Upphängt i ett kraftigt rep en liten bit ovanför marken blir det ett skojigt lekredskap till killingar.

Nyfikenskåne

  • Inlägg: 179
    • Skåne
Tack för bra tips!!  Bildäck?, ja det ska jag nog kunna ordna! Bra idè.
Hö i massor alltså!
Vad jag inte blir klok på är detta med mineraler... viltsten säger de flesta, och det är ju bra. Men sen då? Hörde nånstans att dom ÄVEN ska ha någon form av mineral-slick-hink??
Kan inte någon som har dvärggetter bara enkelt berätta exakt vad ni ger era välmående djur??

Letar man i gamla trådar blir man bara vilsen. Alla säger lite olika, därför skulle jag vilja höra direkt från en äkta dvärggetsägare! ???

Visst ska det bli bilder på sötnosarna, Trollmor!  Vänta du bara, när jag får kläm på hur man gör för att lägga in bilder så kanske du blir trött på mig och mina sötnosar... ;)

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
Jag MÅSTE ju inte klicka på alla bilder!  Men du ska veta att jag klickar på många!  :D  Den som inte har egna får glädjas åt andras getter!  ;)

  Enligt Kalle Hammarberg kan getter själva kombinera ihop vad de behöver, om de har tillgång till många olika sorter.  Han poängterade, att man inte ska dra undan salt för att få dem att äta mineraler, för "det är då man kan få förgiftningar".  Om de tvingas äta stora mängder mineral för att få i sig det salt de behöver.

  Det finns eller fanns en balja som hette "Betesbalja", och den gjorde skäl för namnet!  Under hela vintern använde mina getter den uteslutande till att bajsa på, men så fort det började sticka upp gröna strån som de kunde beta, så Schlops! bara försvann den!

  Höåtgång alltså 2 kg per dag och person, under fodersäsongen.  Den är lite olika i vårt avlånga land, men oftast drygt 200 dagar.  Resten av året kan de beta, och då får du se till att betet är rikt på näring och fattigt på parasiter! ;)

  Vitamintillskott kan du gärna ge dem i form av löv och kvistar.  Jag vet inget svenskt vildväxande träd som de skulle kunna må dåligt av (men några som de inte äter), men ... jag hade ju svenska lantrasgetter, och i Afrika kan smaknerverna ha anpassat sig till den lokala floran.
« Senast ändrad: 24 mar-13 kl 09:37 av Trollmor »
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Gården Lund

  • Inlägg: 21
    • Värmland
Mina getter verkar må mycket bra och dom äter hö och så har jag satt in en viltsten i varje box.Detta har fungerat och pigga är dom ;DJag testade med mineralpulver men det var visst inte poppis...haha!Sen lägger jag ju in nytt sly allt eftersom.

Tösen

  • Inlägg: 338
    • Småland
Jag har hängt in en viltsaltsten och en universal vit saltsten. Har även en röd balja köpt på granngården med mineraler. Och till sist så har de en liten krubba med mineral i pulverform, som man ibland får slänga ut det i botten för när de slickar i det blir det som en hård kaka kvar som de inte gillar. Jag har alltså alla sorter för att jag inte kunde reda ut vad de behöver och inte ;) Som jag ser så äter de lite av allt. Dyrt i inköp men räcker läänge åt två små dvärgar. Lycka till :)
Det blir vad du gör det till!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

506 gäster, 2 användare
Efwa, mommo

* Forum

* Om tidningen Åter



Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser