Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kan getter äta spireabuskar eller är de farliga?  (läst 3201 gånger)

Lars Pers Maria

  • Inlägg: 753
    • -
Kan getter äta spireabuskar eller är de farliga?
« skrivet: 07 aug-12 kl 21:31 »
En granne erbjuder ett berg av spireabuskar till mina getter. Undrar bara om de möjligtvis är giftiga, nå'n som vet?
Nybyggarkvinna från förförra seklet. Pånyttfödd bondesjäl som vill hålla släktgården vid liv och inte glömma gamla kunskaper. Man o tre stora barn.
Getgård med ostproduktion, ett par hästar, höns, ankor, råttfångare, highländare, anställd islandshund och en tax som lagårdskatt.

Stellan_J

  • Inlägg: 882
  • Våga vägra dv. kochin
    • Halland
SV: Kan getter äta spireabuskar eller är de farliga?
« Svar #1 skrivet: 07 aug-12 kl 21:34 »
Jag utgår ifrån att de är ogiftiga. Jag har inte hört talas om någon växt inom rosväxtfamiljen som är giftig. När vi hade får för många år sedan åt de upp våra spireabuskar
Man har inte alla hönsen hemma om man väljer dv. kochin för självhushållning

Lars Pers Maria

  • Inlägg: 753
    • -
SV: Kan getter äta spireabuskar eller är de farliga?
« Svar #2 skrivet: 07 aug-12 kl 21:43 »
Tror inte heller de är farliga men man vet aldrig. Bäst att fråga expertpanelen  ;D
Nybyggarkvinna från förförra seklet. Pånyttfödd bondesjäl som vill hålla släktgården vid liv och inte glömma gamla kunskaper. Man o tre stora barn.
Getgård med ostproduktion, ett par hästar, höns, ankor, råttfångare, highländare, anställd islandshund och en tax som lagårdskatt.

Bergsblomman

  • Inlägg: 359
    • Värmland
    • Hästarna i Berg
SV: Kan getter äta spireabuskar eller är de farliga?
« Svar #3 skrivet: 07 aug-12 kl 23:26 »
Min get Elsa äter av min spireabuske nästan varenda dag när jag släpper henne lös, har inte tänkt på om den skulle vara giftig.  :o Hon låter hälsa att hon älskar busken och mår bra.  ;D

Torptomten

  • Inlägg: 916
  • Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
SV: Kan getter äta spireabuskar eller är de farliga?
« Svar #4 skrivet: 16 aug-12 kl 17:07 »
Kan bara konstatera att getterna lever väl och spirrea-buskarna är bollformade med tydlig betes rand undertill.
Men som alltid skall ensidig kost undvikas!
/Tt
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

706 gäster, 5 användare
Efwa, addebadde, beekeepern, Hantverkaren, mommo

* Forum

* Om tidningen Åter



Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser