Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Drottningstick?  (läst 1411 gånger)

Torkel

  • Inlägg: 256
    • Uppland
Drottningstick?
« skrivet: 02 mar-15 kl 15:30 »
Kan man bli stucken av en drottning? Någon med erfarenhet??

torparmot

  • Inlägg: 28
    • Västmanland
SV: Drottningstick?
« Svar #1 skrivet: 02 mar-15 kl 18:09 »
Drottningen har  gadd så det borde ju vara möjligt. Jag har aldrig blivit stungen av en drottning under mina 35 biodlarår. 

addebadde

  • Inlägg: 263
    • Västergötland
SV: Drottningstick?
« Svar #2 skrivet: 02 mar-15 kl 19:40 »
I Åke Hanssons bibibel står det att drottningens gadd inte har hullingar på samma sätt som på arbetsbiet. Det är väldigt ovanligt att bli stucken av en drottning men om det händer fastnar inte gadden. Dessutom bildas bigiftet under biets första levnadsdagar och produceras inte senare i livet så drottningens gift stelnar i blåsan. Så då gör nog inte sticket så värst ont heller. Men, jag har heller ingen erfarenhet.

Edward.

  • Inlägg: 3134
  • A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
SV: Drottningstick?
« Svar #3 skrivet: 02 mar-15 kl 23:01 »
Hanterar du flera drottning efter varan så kan de lämna feromon spår på fingrarna, tillslut kan någon av dem tröttna och ilskna till och tror att du är en konkurent och då sticker de till.
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Torkel

  • Inlägg: 256
    • Uppland
SV: Drottningstick?
« Svar #4 skrivet: 03 mar-15 kl 11:13 »
Hanterar du flera drottning efter varan så kan de lämna feromon spår på fingrarna, tillslut kan någon av dem tröttna och ilskna till och tror att du är en konkurent och då sticker de till.

Vilket drottningen överlever, i brist på hullingar???

olof

  • Inlägg: 2715
    • Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
SV: Drottningstick?
« Svar #5 skrivet: 04 mar-15 kl 22:47 »
Fast hon överlever inte när du sätter tillbaks henne i kupan och hon har fått doft av en annan drottning på sig.

 

Edward.

  • Inlägg: 3134
  • A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
SV: Drottningstick?
« Svar #6 skrivet: 04 mar-15 kl 23:09 »
Mina drottningar har inga hullingar på sina gaddar.
Hanteringen av drottningen sker oftast för märkning, då får hon dofta av sig innan hon sätts tillbaka i kupan.
Eller så buras hon med följe bin för transport till en ny kupa.
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

733 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser