Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tacka tappar ull  (läst 3825 gånger)

linnekman

  • Inlägg: 28
    • Uppland
Tacka tappar ull
« skrivet: 21 dec-14 kl 07:02 »
Jag har läst i fler trådar ang. detta men blir inte riktigt klok ändå! Jag har 6 st shropshire tackor. Alla vuxna nu och ingen dräktig eller har lammat. Förra året fick de bara hö och halm att äta (och självklart mineralkrubba och salt). Alla fina i pälsen då. Men i år har 1 av tackorna tappat en stor fläck ull på rumpan och nu även lite längst upp på nosryggen. Det började ett par veckor efter klippning. Inga hudparasiter. Jag läste om proteinbrist och tycker det verkar märkligt att man inte ska kunna se det på hullet? Alla är runda och fina över ryggen. Jag har nu bytt till ett näringsrikt hö med bra kvot (visserligen analyserat för häst) men det måste vara bättre än att inte ha en aning om analys? Vill helst inte ge kraftfoder i onödan då hon fick en foderstrupsförstoppning som lamm och höll på att stryka med.. Ska höra med vet. om man kan ta blodprov för att se om hon har brist på något. Men var tycker ni? Pälslossningen verkar ju inte ha stannat upp utan fortsätter. Jag har ju precis bytt hö, man kanske ska ha is i magen och vänta ett par veckor?  ???

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Tacka tappar ull
« Svar #1 skrivet: 21 dec-14 kl 10:15 »
Jag läste om proteinbrist och tycker det verkar märkligt att man inte ska kunna se det på hullet?

Nja,, det tycker inte jag. Mina hade fri tillgång på hö i våras och var säkert inte hungriga, men båda tackorna tappade ullen så de måste haft för lite protein i fodret. Kolhydrater kan inte omvandlas till protein, men man kan bli fet av kolhydrater som omvandlas till fett. De tappade ullen precis vid lamning och när de kom ut på bete blev de bra igen. Ska bli intressant att se hur det går i vår, då jag har ett annat hö nu än jag hade förra vintern.

linnekman

  • Inlägg: 28
    • Uppland
SV: Tacka tappar ull
« Svar #2 skrivet: 21 dec-14 kl 11:43 »
Ok! Då förstår jag. Lite annorlunda med hästar.. Men tror du att det räcker med att jag fått ett bra hö nu eller måste jag tillsätta kraftfoder? Tycker mest synd om tackan för det måste ju vara kallt om rumpan nu! :-(

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Tacka tappar ull
« Svar #3 skrivet: 21 dec-14 kl 17:48 »
Hur vet du att höet du har nu är bra då? Hästfoder är inte något man ger till får har jag förstått, utan hellre då hö från en bonde som föder upp nötdjur. Analysen skulle jag be någon som "kan får" att titta på. Kanske även försöka få tag på hö från en lammproducent, om det ens går. Själv har jag inte den möjligheten.

Är det bara en av tackorna som tappat ull, och hur många har du? Låter konstigt att bara en tappar ull, och att de gör det när den inte är dräktig.
Hos mig tappade alla tackor ull, men inte baggen eftersom han inte var dräktig så det måste ha att göra med att de hade större behov av protein än vad han hade.
Kraftfoder är ju svårt att ge bara till en.

PantaRei

  • Gäst
SV: Tacka tappar ull
« Svar #4 skrivet: 21 dec-14 kl 18:56 »
Jag har nu bytt till ett näringsrikt hö med bra kvot (visserligen analyserat för häst) men det måste vara bättre än att inte ha en aning om analys?
Att höet är analyserat för häst säger ingenting om näringsvärdet för får, att någon har gjort sig besväret att analysera höet för just häst tyder snarare på att höet är olämpligt för får. Hästars och fårs matsmältning är fundamentalt olik och de har väldigt olika krav när det gäller utfodring. Får ska ha spätt blad- och örtrikt hö och kan i princip svälta ihjäl på en diet av grovt hästhö.

I ditt fall tror jag ändå inte det är proteinbrist som ligger bakom ulltappningen, detta då tackorna inte är dräktiga och du uppger att de är i gott hull. Den vanligaste orsaken till ullavlossning är stress så om de just har blivit klippta så kan det hända att denna tacka blev uppstressad då. Det tar ett par veckor från stresstillfället tills ullen börjar lossa, sedan tar det ytterligare ett par veckor innan ullen växer tillbaka.

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Tacka tappar ull
« Svar #5 skrivet: 21 dec-14 kl 21:01 »
Jag har nu bytt till ett näringsrikt hö med bra kvot (visserligen analyserat för häst) men det måste vara bättre än att inte ha en aning om analys?

Hur många MJ per kg har höet enligt analysen?

 

linnekman

  • Inlägg: 28
    • Uppland
SV: Tacka tappar ull
« Svar #6 skrivet: 22 dec-14 kl 07:25 »
Höet är väldigt fint och är INTE grovt. Bladrikt och har god hygien. Mj per kilo foder är 8,4 och smrp per kg foder är 45. Är ett helt ok foder för häst men det spelar ju tydligen ingen roll som ni skriver. Det är bara 1 tacka som tappat ull. Om det vore för stessen av klippningen (som jag har svårt att tro) så borde pälsen växa ut igen då det gått 2,5 månader sedan klippning.. Men hon tappar ju bara mer?

linnekman

  • Inlägg: 28
    • Uppland
SV: Tacka tappar ull
« Svar #7 skrivet: 24 dec-14 kl 06:18 »
Nu har hon även tappat ullen precis bakom öronen.. :-(

Erica

  • Inlägg: 422
    • Gästrikland
    • alsjöbergets kennel
SV: Tacka tappar ull
« Svar #8 skrivet: 24 dec-14 kl 09:25 »
Att säga att det höet är direkt olämpligt till får för att det är analyserat för häst verkar ju faktiskt korkat....
Det är ju hur som helst mkt bättre att ha en analys på höet än att vara utan analys!
Är det inte dräktiga tackor o höet inte är grovt så är det inte troligt att grovfodret är problemet, tror jag.

Be en veterinär kolla tackan. Jag hade en suffolktacka som tappade ull, men hon var dräktig. Kan det vara löss eller nån form av exem på henne?
Gift, två barn,
Gotlandskaniner G 677, Svensk Pälskanin G 45, Mellerudskaniner M677
Gestrikefår G 1720 samt dvärgvädurar

linnekman

  • Inlägg: 28
    • Uppland
SV: Tacka tappar ull
« Svar #9 skrivet: 24 dec-14 kl 10:05 »
Jag har pratat med min vanliga häst/smådjursveterinär. Hon skulle rådgöra med idisslar veterinärarna på Ultuna. Men hon trodde inte heller på någon brist då de inte är dräktiga och de ser fina ut. Vi kan inte se några ohyror i pälsen och jag tycker att det borde ha smittat de andra efter så här lång tid! Och hon borde klia sig. Men vi får väl se vad veterinär säger nu efter jul. Hoppas det inte är något allvarligt.. :-(

Bente

  • Inlägg: 1
    • Danmark
SV: Tacka tappar ull
« Svar #10 skrivet: 27 dec-14 kl 22:58 »
Jag blev får-egare för 3 år sen, så jag är inte så rutinerad endnu ;-) (og jag er nordmand och bor i Danmark - forlåt mit dårliga svenska). Min förar tacka tappade ulden under magen. Jag tror det var stress da vi fik dom en månad före lamning. Det tog några månader för ulden växte ut igen.   Men dina tackor er inte med lam kan jag forstå. Kan det vara att det har varit en varm höst?  Her er det en som har tappat sin uld/pels pga. stress vid klipning.  http://www.traktortech.dk/md/svar.asp?id=9496&start=1&slut=50&soeg=0&own=0&sw=&retur=default

linnekman

  • Inlägg: 28
    • Uppland
SV: Tacka tappar ull
« Svar #11 skrivet: 31 dec-14 kl 14:25 »
Jag tror inte det är stress för NU har en till tacka börjat tappa ull också på rumpan... Veterinär kommer på måndag och tittar.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

457 gäster, 3 användare
Hantverkaren, Anders Flix, Hon-med-gässen

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser