Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  BDT-avlopp  (läst 49493 gånger)

Sponny

  • Inlägg: 36
  • Star Wars-nörd, modellbyggare men i övrigt normal.
    • Blekinge
SV: BDT-avlopp
« Svar #40 skrivet: 25 apr-14 kl 11:01 »
Har forestman78 och Sponny fått till några godkända BDT-anläggningar?
Har några andra här godkända BDT-anläggningar? Bor ni permanent? Hur ser era lösningar ut?

Har inte varit inne på forumet på länge och såg precis frågan så jag måste ju svara. Som sagts tidigare är Västblekinge Miljö (VBM) kinkiga när det gäller avloppslösningar. Länet gränsar ju mot havet så det är lite petigt. Hur som helst skickade jag in min ansökan och kompletterade den med alla broschyrer och undersökningar jag hittade på nätet. Till saken hör att jag jobbar skift så en kväll vid sju-halv åtta när jag var på jobbet ringer mobilen. Det är tjänstemannen från VBM.
"Detta är ju jätteintressant och ser riktigt spännande ut. Men det kan ta tid eftersom jag aldrig sett något liknande innan."
Mao satt han hemma på kvällen och läste min ansökan eftersom han tyckte den var så intressant.  :)
Sedan tog en lugn och fin cirkus vid. Tjänstemannen kom upp och kollade min provgrop, allt ok. Sedan var det tyst ett halvår bortsett från någon kompletterande fråga. Förra hösten ringde han igen och frågade om jag skulle ha en slamavskiljare också. Ja, det hade jag tänkt.
Någon vecka senare kom ett brev från VBM. Inget att erinra mot min anmälan. Allt godkänt rakt av för permanentboende.
600 liters slamavskiljare, Bio-Box XL och en infiltrationsmatta för polering av vattnet. Och en urinseparerande mulltoa och två 420 l kompostkärl.
Så helt ok för permanentboende även här nere i Blekinge.
Homer Simpson: Att försöka är det första steget mot misslyckande." Och jag ger mig inte, vad är det för fel på mig....

forestman78

  • Inlägg: 262
    • Södermanland
SV: BDT-avlopp
« Svar #41 skrivet: 03 jun-14 kl 15:30 »
Grattis till avloppet Sponny! Jag har haft så mycket som hänt i livet sista åren och inte klarat av att göra allt jag borde gjort. Jag har fortfarande ett icke godkänt bdt-avlopp och kommunen har inte hört av sig på mycket länge. Senast dom kontaktade mig sa jag att jag inte bor i huset utan bara är där och renoverar i långsam takt på lediga stunder och ska återkomma om något år när jag ska börja bo där igen. Eftersom jag även har en övernattningslägenhet i stan godtog dom det. Avloppet hänger dock över mig som ett litet stressmoment... måste ju fixa det nån gång....
Biodlande torpare med hund och gäss.

Pentti Linkola

  • Gäst
SV: BDT-avlopp
« Svar #42 skrivet: 03 jun-14 kl 18:06 »
Grattis till avloppet Sponny! Jag har haft så mycket som hänt i livet sista åren och inte klarat av att göra allt jag borde gjort. Jag har fortfarande ett icke godkänt bdt-avlopp och kommunen har inte hört av sig på mycket länge. Senast dom kontaktade mig sa jag att jag inte bor i huset utan bara är där och renoverar i långsam takt på lediga stunder och ska återkomma om något år när jag ska börja bo där igen. Eftersom jag även har en övernattningslägenhet i stan godtog dom det. Avloppet hänger dock över mig som ett litet stressmoment... måste ju fixa det nån gång....

Såna där små bdt-grejer, kan man gräva ner för näve. Blir inte så stort projekt, fast de kostar ju en del i inköp förstås..

zakko

  • Inlägg: 31
    • Västergötland
    • Kreativitet & landsbygdsliv
SV: BDT-avlopp
« Svar #43 skrivet: 30 jun-14 kl 19:50 »
Grattis, kul att det blev godkänt för året runt! Verkar vara en enkel lösning om man bara har lite gråvatten att rena. Fungerar det bra nu? Vad kostade alltsammans och har du några löpande kostnader? Tömning med tankbil och sådant är ju vad man fasar mest för.. Man vill ju klara sig själv :-)

Rastapucko

  • Inlägg: 1
    • Blekinge
SV: BDT-avlopp
« Svar #44 skrivet: 04 jul-14 kl 21:25 »
Även jag "bumpar" denna tråd lite då jag har sommarhus på aspö.. Vilket Sponny då förstår
 ;D

Trewlig

  • Inlägg: 38
    • Västergötland
SV: BDT-avlopp
« Svar #45 skrivet: 21 dec-14 kl 22:00 »
Får man väcka denna tråden och fråga hur det har gått i de olika fallen.
Jag kommer behöva skaffa något enkelt reningsverk för BDT-vatten nu till våren.

 

Rubensgården

  • Gäst
SV: BDT-avlopp
« Svar #46 skrivet: 22 dec-14 kl 07:58 »
Vår anläggning är enklast möjliga. Sluten tank. Vattnet sprids på odlingsmark. :)
/Jan

Trewlig

  • Inlägg: 38
    • Västergötland
SV: BDT-avlopp
« Svar #47 skrivet: 24 dec-14 kl 23:49 »
Jag har en rätt stor damm i direkt anslutning till min tomt. Kan jag utnyttja det på något vis?

xlab

  • Gäst
SV: BDT-avlopp
« Svar #48 skrivet: 31 dec-14 kl 00:52 »
Jag har byggt ett eget infiltrations system (har inte låtit göra analys än men kommer att göra det) men jag tog en ga målartunna dom stora blåa min är på 200L steg 1: 22Kg aktivt kol (behövs ej men jag ville ha det för att minska endel på bakterier och virus ) markduk steg 2: vanlig sand ca 80L steg 3 ca 20 L leca kulor för att inte skölja allt för fort blir lite som en växel för sanden. Vi har ett fritidshus som jag själv har byggt för 120,000 kr från plata och uppåt inkl el VVS och vent..
Som bonus för det bygget anv vi idag ett konvektor element på2KW för att värma hela huset.


Måste snarast skaffa en godkänd lösning för BDT-avlopp. Alltså avlopp endast för spillvatten från bad, dusch och tvätt. Inget toalettavlopp eftersom jag har en mullis (multrumstoalett).

Någon som känner till eller har erfarenheter av BioBox XL?

http://www.svenskstugservice.se/db/internt/BioBox-XL.pdf

Den verkar ju vara en billig och enkel lösning. Behövs bara rör till den samt en dräneringsslang (typ en sån som man har för regnvatten från stuprören) efter bioboxen.

Även tips på bättre eller billigare lösningar mottages tacksamt!

xlab

  • Gäst
SV: BDT-avlopp
« Svar #49 skrivet: 01 jan-15 kl 23:04 »
Om et är BDT vtten  så kan man faktiskt rena det genom vass och näckrosor samt andra vaten växter.Detta är testat och uppe som reningsverk i en tvättstuga i Rinkeby, kolla med kommunen för Järva  ´Tror det är sthlm´behöver inte vara dyrt om man tänker efter lite :)


Jag har en rätt stor damm i direkt anslutning till min tomt. Kan jag utnyttja det på något vis?

Trewlig

  • Inlägg: 38
    • Västergötland
SV: BDT-avlopp
« Svar #50 skrivet: 05 jan-15 kl 20:29 »
Om et är BDT vtten  så kan man faktiskt rena det genom vass och näckrosor samt andra vaten växter.Detta är testat och uppe som reningsverk i en tvättstuga i Rinkeby, kolla med kommunen för Järva  ´Tror det är sthlm´behöver inte vara dyrt om man tänker efter lite :)

 ;D Tack för bra tips, det ska genast kollas upp.
Vi kommer absolut bara ha BDT och dessutom ett väldigt lite "förorenat" sådant då vi ju i princip inte använder några produkter som inte är eko när det kommer till hygien, tvätt och disk.


Trewlig

  • Inlägg: 38
    • Västergötland
SV: BDT-avlopp
« Svar #51 skrivet: 05 jan-15 kl 20:32 »
Vi har ett fritidshus som jag själv har byggt för 120,000 kr från plata och uppåt inkl el VVS och vent..
Som bonus för det bygget anv vi idag ett konvektor element på2KW för att värma hela huset.


Blir en lite OT fråga här men jag blev nyfiken på ditt hus... Hur stort är det?

Vikola

  • Inlägg: 6
  • Ganska nylig husägare med lite tomt till
    • Bohuslän
SV: BDT-avlopp
« Svar #52 skrivet: 12 apr-15 kl 17:57 »
Bor på Tjörn och har sökt tillstånd för mullning. Insåg i efterhand att de eventuellt kommer att kräva ett avancerat BDTavlopp. Som tidigare noterats, vad är incitamentet för mullningslösningar om det ändå krävs WCstandard på lite BD-vatten (jag har inte ens tvättmaskin, ännu)?
Hur har det gått med era lösningar och/eller fajter med kommuner?


Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: BDT-avlopp
« Svar #53 skrivet: 12 apr-15 kl 18:25 »
Bor på Tjörn och har sökt tillstånd för mullning. Insåg i efterhand att de eventuellt kommer att kräva ett avancerat BDTavlopp. Som tidigare noterats, vad är incitamentet för mullningslösningar om det ändå krävs WCstandard på lite BD-vatten (jag har inte ens tvättmaskin, ännu)?
Hur har det gått med era lösningar och/eller fajter med kommuner?

Vad är mullning?

Kokarn

  • Inlägg: 0
    • Västergötland
SV: BDT-avlopp
« Svar #54 skrivet: 27 apr-15 kl 23:21 »
Om et är BDT vtten  så kan man faktiskt rena det genom vass och näckrosor samt andra vaten växter.Detta är testat och uppe som reningsverk i en tvättstuga i Rinkeby, kolla med kommunen för Järva  ´Tror det är sthlm´behöver inte vara dyrt om man tänker efter lite :)
Detta skulle jag vilja veta mer om. Kan man anlägga en lagom stor damm och få till ett system som kan OK-stämplas av kommunen?

xlab

  • Gäst
SV: BDT-avlopp
« Svar #55 skrivet: 15 nov-15 kl 00:00 »
enligt om utsagor jag har fått höra gäller inga gränser för BDT-vatten utanför stadsplanerat omr bara att köra ut det i diket enligt vatten kraven (sjukt om ni frågar mig)

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: BDT-avlopp
« Svar #56 skrivet: 15 nov-15 kl 03:45 »
enligt om utsagor jag har fått höra gäller inga gränser för BDT-vatten utanför stadsplanerat omr bara att köra ut det i diket enligt vatten kraven (sjukt om ni frågar mig)

Ja, men utsagor fungerar dåligt i domstol!

"Enligt miljöbalken krävs anmälan för BDT-anläggning men kommunen får bestämma att tillstånd behövs även för BDT-avlopp."

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: BDT-avlopp
« Svar #57 skrivet: 15 nov-15 kl 18:06 »
Exakt, den där typen av regler ligger inom ramen för det kommunala självstyret så det kan finnas stora skillnader mellan olika kommuner. Och ibland är reglerna så otydligt eller obegripligt formulerade att någon tjänstemans "tyckande" kan väga lite väl tungt.


xlab

  • Gäst
SV: BDT-avlopp
« Svar #58 skrivet: 16 nov-15 kl 17:33 »


Blir en lite OT fråga här men jag blev nyfiken på ditt hus... Hur stort är det?
skicka mig ett mail så ska jag berätta mer om hur jag löst det.:
x-lab1@hotmail.com

xlab

  • Gäst
SV: BDT-avlopp
« Svar #59 skrivet: 26 mar-16 kl 10:25 »

Måste snarast skaffa en godkänd lösning för BDT-avlopp. Alltså avlopp endast för spillvatten från bad, dusch och tvätt. Inget toalettavlopp eftersom jag har en mullis (multrumstoalett).

Någon som känner till eller har erfarenheter av BioBox XL?

http://www.svenskstugservice.se/db/internt/BioBox-XL.pdf

Den verkar ju vara en billig och enkel lösning. Behövs bara rör till den samt en dräneringsslang (typ en sån som man har för regnvatten från stuprören) efter bioboxen.

Även tips på bättre eller billigare lösningar mottages tacksamt!



Jag har till vekat ett eget BDT_lösning (nu skall jag säga att mitt vart mer än godkänt för efter lite efterforskning så finns det inga regler för BDT-Vatten. det skulle du i påraktioken kuna leda ut direkt i diket, inte att rek men lagen är sån) Jag tog en vatten tunna på 200 L och lade olika mat i skit som så här..
Botten: 22 Kg aktivtkol (behövs ändast fall du skall ha det i inkomand vatten som lovsmedel)
2: 80 Kg vanlig sand
3: LECA kulor (dessa gör ingen skilnad utan bara flöra att inte få en översköljning av grå vatten

Naturligt vis har jag en markduk mellan varje lager så att dom inte blandas ihop. sedan lede jag ut vatt6net på tomten, ingen lukt än iaf.
PS detta ät i Vingåkers kommun


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

592 gäster, 4 användare (1 dolda)
xaelanar, polyamorista, Schnurrbart

* Forum

* Om tidningen Åter



- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser