Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  ang luftsolfångare  (läst 75411 gånger)

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: ang luftsolfångare
« Svar #300 skrivet: 23 feb-17 kl 12:42 »
Den blir kul att läsa om. Du kommer att förlora en del av energin och det främre utrymmet blir nog rätt varmt. Men bara plasten håller så får du ju en hel del värme med en enkel konstruktion.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: ang luftsolfångare
« Svar #301 skrivet: 23 feb-17 kl 12:58 »
Enligt den forskning i ämnet jag läst är det denna design som tappar minst energi om vintern:
http://solenergins.egetforum.se/vilken-typ-av-luftsolfangare-ar-effektivast-t147.html

Kap Horn

  • Inlägg: 2223
    • Småland
    • Fredliga bin
SV: ang luftsolfångare
« Svar #302 skrivet: 23 feb-17 kl 13:09 »
Hej

Finns en hel del att läsa och visst går meningarna isär.

Enligt länken ovan så blev visst resultatet:

Lådflödetyp
Effektivitet 45-55 grader. Genomsnitt 50 grader
Kanalflödetyp Effektivitet 65-75 grader. Genomsnitt 70 grader
Bakflödetyp Effektivitet 70-80 grader. Genomsnitt 75 grader
Bak-framflödetyp Effektivitet 60-70 grader. Genomsnitt 65 grader
Genom perforerad plåt flödetyp Effektivitet 73-83 grader. Genomsnitt 78 grader
Genom perforerad nät flödetyp Effektivitet 77-87 grader. Genomsnitt 82 grader

Blåser man dessutom in luften så får man ett övertryck och är kollektorn inte riktig tät, så försvinner luften ur den...
Själv har jag enbart "dubbla nät modellen" och i mitten av december så får jag ca 30 grader utöver uteetempen.
Men redan i början av februari så ligger jag ca 50 grader högre.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: ang luftsolfångare
« Svar #303 skrivet: 23 feb-17 kl 13:34 »
Min design blir ju som en blandning av kanaltyp och bakflödetyp. Jag hade tänkt satsa på den då jag inte vill använda kanalplast igen, och jag vill ha mest effektivtet under de kalla månaderna feb-mars.

Jag funderar på att på baksidan tig-svetsa fast bitar av metallnät i plåten här som där, som luften får röra sig igenom, för att maximera värmeutbytet och turbulensen bakom plåten.

Tätheten blir A och O med denna design. Utrymmet bakom plåten ska vara helt tätt.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: ang luftsolfångare
« Svar #304 skrivet: 23 feb-17 kl 13:45 »
Blir det aluminiumplåt?

Du kan ju kapa fyrkantsrör och skruva fast på baksidan av plåten med hjälp av farmarskruv framifrån så slipper du svetsningen.

Kap Horn

  • Inlägg: 2223
    • Småland
    • Fredliga bin
SV: ang luftsolfångare
« Svar #305 skrivet: 23 feb-17 kl 14:19 »
Hej Dennis

Spännande projekt...ser fram emot dina erfarenheter sedan!
(har eluppvärmning med främst luftvärmepump): elförbrukningen har minskat med mellan 1500 och 1700 kWh/året sedan mina kollektorer kom på plats.
Den gångna, milda vintern hamnade jag under 10.000 kWh/året för första gången.

Visade bilden tidigare:



vänster: nätmodell in i huset...
höger:    samma model där den varma luften sugs in i luftvärmepumpen (en liten fläkt hjälper till även här via solpanelen) och ger ett tillskott utan att behöva borra ännu ett hål i i huset.


PS Slumpen ville att jag tog detta foto: visst är det energi i en solfångare!!!  DS



DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: ang luftsolfångare
« Svar #306 skrivet: 23 feb-17 kl 15:00 »
Blir det aluminiumplåt?

Du kan ju kapa fyrkantsrör och skruva fast på baksidan av plåten med hjälp av farmarskruv framifrån så slipper du svetsningen.

Jag har en hög med gammal takplåt jag tänkte använda, galvat stål. Lite slipande och tiglödning med bronstillsats borde få det att hålla bra. Med galler ser jag som fördel att man får så mycket yta med litet jobb. Samma princip som med kylflänsar. Man vill ju kollektor ytan ska samla upp solljuset på ena sidan och sen så effektivt som möjligt utstråla bort den på baksidan.

Kap Horn

  • Inlägg: 2223
    • Småland
    • Fredliga bin
SV: ang luftsolfångare
« Svar #307 skrivet: 23 feb-17 kl 15:54 »
Hej Denis

Hur hade du tänkt att värmen från plåten överförs till gallret som antagligen inte är tänkt att ligga kloss?
Enbart som strålningsvärme, eller ligger det på några metallprofiler som hjälper till vid överföringen?

Nu strålar även värmen på framsidan av plåten mot "glaset"...hur tar du hand om denna värme?
Eller tycker du att det sas hjälper till att värme hela kollektorn och på så vis hjälper upp effekten?

Tänkte just nu på ett annat projekt. Där användes det vakuumrör (som man har i takanläggningar där vatten cirkulerar).
Han fick in en bra bit över hundra grader...

Oavsett så finns det bara en kollektor som har en verkningsgrad lika med noll!
Och det är den som aldrig byggs!



DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: ang luftsolfångare
« Svar #308 skrivet: 23 feb-17 kl 16:44 »
Jag hade tänkt svetsa (tiglöda) fast gallret (flera småbitar över hela plåten) i plåten så det blir metallkontakt, så värmen kommer föras över till gallret på det viset. Samma princip som flänsarna på en kylare.

Utstrålningen åt den andra sidan kommer vara som jag ser det vara mycket mindre. Framsidan är slät och mjuk och ingen luftrörelse förekommer, baksidan är ojämn och full med "flänsar" och ett aktivt luftflöde som hela tiden leder bort värmen ur plåten. Även om luften där framme värms upp är det ingen stor volym och när den väl är varm så kan man anse den "mättat", den tar inte åt sig mera värme lika lätt, och med det konstanta luftflödet på baksidan blir den sidan kallare och värmen vill söka sig ditåt.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: ang luftsolfångare
« Svar #309 skrivet: 23 feb-17 kl 17:00 »
Lite tråkigt att svetsa i sådan plåt. Blir både giftig gas och fult. Tennlöda så kommer du inte upp i zinkförstörande temp, men jag har ingen erfarenhet av tenn på zinkplåt.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: ang luftsolfångare
« Svar #310 skrivet: 23 feb-17 kl 17:04 »
Det går bra, har gjort det förut, nyligen punktat ihop en stor bill pentz cyklon. Man använder mask, man slipar där man ska svetsa osv.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: ang luftsolfångare
« Svar #311 skrivet: 26 feb-17 kl 10:27 »
Det gick inte att bygga en 1x3m design, ögonmåttet mitt hade fal på 40cm då jag kontrollmätte väggen. Så jag designar om den till 1,06x2,50m eftersom det är den storlek polykarbonat man kan köpa i affären. Jag började då igen fundera på nätmodellen, och såhär kunde man göra tror jag... Genom att täcka över kanalerna med plywood så kan man tvinga luften att gå in och ut vid topp och botten.



Trycka in luften är såklart bättre oavsett vilken riktning då det skapar mera turbulens, men vill man ha kallrasskyd borde man trycka in luften nerifrån, eller dra in den där uppe så kan man lägga en bakslagsventil där nere.

Sen kan man lägga in två stycken 22mm träskaft (vanliga björkkvastskaft) vid toppen och botten och spänna upp ett nät i två lager runt dessa:


Enklare design att tillverka detta tror jag, frågan är om det blir någon effektivitets skillnad som skulle motivera extra jobbet med en plåtdesign eller ej....

En annan sak jag undrar är, borde resten av solfångaren vara svart, eller borde den vara silvrig? Teorin är att den skulle reflektera tillbaka solljuset mot nätet... Förstås svart färg sig själv är bra på att fånga och släppa tillbaka ljuset som infrarött, vilket tas upp av nätet/luften. Läst på och mattsvart är bäst.
« Senast ändrad: 26 feb-17 kl 10:37 av DennisCA »

xlab

  • Gäst
SV: ang luftsolfångare
« Svar #312 skrivet: 04 mar-17 kl 19:49 »
det räcker med en datorflekt på 6-12 V det sitter en sån i vår luftsolfångare (solarventi)

mikkoman1

  • Inlägg: 1
    • Dalarna
SV: ang luftsolfångare
« Svar #313 skrivet: 14 maj-17 kl 11:47 »
Hej. Finns det färdiga solcellspaket med fläkt och termostat till en lsf? Allt ska drivas av solenergi!
Jag ska bygga en lsf som blir 1200x600 och ska värma/ventilera en gäststuga på 10m2.
Principen blir: låda med nät reflektor, 125mm rör in/ut, fläkt (helst infälld i röret) som blåser in luft nere, SPU isolering, kanalplast, träram med alu/plåtlister som håller kanalplasten.

Kornman

  • Inlägg: 11
    • Västmanland
SV: ang luftsolfångare
« Svar #314 skrivet: 05 jun-17 kl 22:33 »
 Hej. Jag måstemeddela att mitt luftsolfångarprojekt misslyckades och att jag nu monterat ner den. Synd att berätta det kanske,  men jag antar att man gör rätt i att meddela sina erfarenheter. Även om dom är negativa . Jag har lagt ner mycket jobb på bygget och installationen, så det är synd att det floppade.
För det första är energiutbytet väldigt dåligt. Som mest kunde jag mäta upp 0,8kwh mindre energiförbrukning i det nybyggda, välisolerade, oanvända rummet på 7 kubikmeter. Det kunde jag mäta upp på senvintern. I övrigt har det varit mycket låga   värden. Fångaren är på 1,4kvm och med dubbla myggnät. Cirkulerar rumsluften, styrt via elektronisk termostat. Kraftig fläkt.
Dessutom blir det aldeles för varmt i rummet så här års. Man kan ju inte stanna fläkten eftersom fångaren blir överhettad och myggnät smälter eller åldras. Att hänga för en presenning från dag till annan är för bökigt. Jag har länge haft 10kvm solfångare där jag lagrar energin i ackumulatortank och kan använda molniga dagar, mycket bättre.
För det tredje blir det en stickande kemisk/varm plastlukt i rummet som inte ger sej trots att den varit i drift i flera månader. Kanske är det från myggnätet när det blir varmt.
Jag hade ett väldigt kallras mulna dagar innan jag byggde ett kallrasskydd. Det blev nästan helt bra, men jag misstänker att det lilla ras som finns kvar (+ självcirkulation i inloppsröret) gör att mycket av vinsten äts upp.
Det finns fler nackdelar, men dessa är det som gör att jag monterat ner den. Ingen rolig läsning kanske, men jag glädjer mej åt att så många av er är nöjda med era luftsolfångare. Fortsätt att bygga.

Kontorsråttan

  • Inlägg: 953
  • Frågar för att förstå. Hobby Dyslektiker.
    • Dalsland
SV: ang luftsolfångare
« Svar #315 skrivet: 06 jun-17 kl 12:37 »
Tråkigt Kornman.
Det där med för varmt på sommaren är nått jag själv råkat ut för. Planen inför denna sommaren är att ställa lsf som passiv, köra utan fläkt som självdrag. Får se hur det fungerar.

Själv skulle jag gärna prova på en solfångare för att värma vatten.

"Vi är alla våra egna djävlar, och vi gör världen till vårt helvete."
"“Don’t confuse my personality with my attitude. My personality is who I am. My attitude depends on who you are.” ― Frank Ocean
"I reject your reality and replace it with my own"

Putte82

  • Inlägg: 29
    • Uppland
SV: ang luftsolfångare
« Svar #316 skrivet: 05 sep-17 kl 20:44 »
Citat från: Kap Horn
Själv har jag enbart "dubbla nät modellen" och i mitten av december så får jag ca 30 grader utöver uteetempen.
Men redan i början av februari så ligger jag ca 50 grader högre.[/color]

Vilket flöde har du per m2?

Kap Horn

  • Inlägg: 2223
    • Småland
    • Fredliga bin
SV: ang luftsolfångare
« Svar #317 skrivet: 05 sep-17 kl 20:50 »
Hej


Ca 100m3/h och kvadratmeter...
« Senast ändrad: 06 sep-17 kl 10:14 av Kap Horn »

Putte82

  • Inlägg: 29
    • Uppland
SV: ang luftsolfångare
« Svar #318 skrivet: 06 sep-17 kl 08:52 »
Fel av mig kanske men jag antar att du värmer uteluften? I så fall 1kW /m2 vid 30 över och 1,8kW vid 50 låter för mycket. Solen ger väl bara runt 1kW/m2?

Kap Horn

  • Inlägg: 2223
    • Småland
    • Fredliga bin
SV: ang luftsolfångare
« Svar #319 skrivet: 06 sep-17 kl 10:17 »
Hej Putte


Stämmer, jag värmer uteluften och har en fläkt på 150 m3/h och en kollektor på ca 1,5 m2.
Fläkten är solpanelstyrd, dvs mycket sol, mycket värme och max ventilatoreffekt...och vice versa.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

458 gäster, 1 användare
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser