Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Täta rökrör bakom kamin.  (läst 9274 gånger)

Fixasjälvkille

  • Gäst
Täta rökrör bakom kamin.
« skrivet: 01 jun-17 kl 08:04 »
Jag har liten gammal Tirolia-kamin som rykt in på sista tiden. Innan dess funkade den hyfsat. Fast man får ju mata den med ved hela tiden..helst tunt klyven ved. Annars ligger veden gärna ock bara pyr ock kolar. Så har det gjort sista tiden i alla fall. Ofta när man öppnat luckan å kollar om det brinner så får man ett rökmoln i ansiktet.

Jag har inget spjäll alls uppåt..det fanns förr men "brunnit upp" efter alla år upptäckte jag för några år sedan.  Det är ett luftintag där nere på kamin, det står mest helt öppet,för då vet jag att det får syre ock brinner någorlunda.Ibland drar jag igen något lite när man slutar elda för kvällen.

Denna kamin drar en del ved alltså.  Fast man eldar ju inte jättemånga timmar på kvällen efter jobbet.
Jag har försökt hitta en modern kamin/vedspis men alla känns för breda ock klumpiga. Jag får inte in en kamin som är 50 cm bred..ock 60 djup.

Denna Tirolia kamin har sten inuti ock den sväljer rätt långa vedklabbar,det är bra. Jag har lappat ihop trasiga stenar med sånt där bruk från kaminaffären...Har funkat någorlunda..Några stenar att köpa har jag inte sett direkt.Lite svårt att pilla med sånt dessutom antar jag.

Finns det någon som renoverar en sådan gammal kamin? Är det ens någon mening med det hela? Det kanske blir dyrt? Lite jobbig att få med sig ut i bilen med..

Den enda kamin som jag sett som har bra mått är den på ByggMax  Visingsö. Men den är ju så billig att man undrar om den är nåt att ha? dessutom sitter rökröret lite väl högt upp..då måste jag knacka ett större hål i murstocken.

Sen finns det typ gjutjärnskaminer..men det står ju att de strålar ut väldigt mycket värme på sidor ock framåt så jag vågar inte köpa en sådan. Den kamin jag har nu har jag aldrig fått klagomål från sotaren. Jag tycker inte den strålar ut speciellt mycket värme..det är mest att murstocken blir varm. Det märker man ju av på natten då värmen stiger upp till sovrummet.

Konvektion ska det väl vara?De blir väl inte så varma. De blåser runt värmen tydligen. men det är svårt  att hitta någon kamin som bara är 43 bred ock 34 cm cirka bakåt.
Därför har jag behållit denna gamla kamin i alla år.

Nu igår såg jag att den där tätningen ( som ett tjockt "snöre") därbak+ pannkittet blivit sprött ock lossat.
Kanske därför det rykt in?

Det är jag själv som tätat det där för några år sedan,då gamla stålröret bak hade brunnit hål på.
Då ersatte jag det rökröret tror jag det kallas med ett nytt. Sen sköv in kaminröret i murstockröret.

Kanske skulle jag köpa ett längre rör,som går längre in i Murstock/skorsten? Så jag kan peta in mer av någon slags tätning? Finns det något alternativ till det där tjocka tätnings-repet?  Glasull/stenull ?? läste jag på nåt ställe.. Finns det på kaminaffären att köpa?

Måste man klena på pannkitt med ?  Om det lossar känns det ju inte bra. Det kanske man bara har emellan plåtrör?

Detta kanske är enkelt att fixa med tätning emellan rören, bara jag vet vad jag ska täta med.

Lite trångt är det förstås att peta in nåt underifrån. Det är ganska tajt emellan kamin ock det fastmurade röret in i murstocken. Det var därför jag tänkte på ett längre rör från kamin så kan man dra ut kamin 2 cm eller nåt.

Någon som har nåt tips på att täta med? (annars får jag leta på nätet osv..vilket kan ta tid)

Ylven

  • Inlägg: 960
  • Ena foten i jorden och andra i datarymden!
    • Småland
    • Min blogg
SV: Täta rökrör bakom kamin.
« Svar #1 skrivet: 01 jun-17 kl 10:10 »
På närmaste välsorterad större byggmatarielhandel hittar du både det ena och det andra, sådan där tätningsfläta finns i olika tjocklekar.

Att det ryker in beror på att det är för lite drag i kaminen, det kan ju bero på att det är för lite drag i skorstenen (kajbo?) eller att det drar tjuvluft.

https://josefdavidssons.se/kategori/reservdelar/ hittar du mycket spännande. Kanske tom nya stenar?
Om får, biodling, småbruk, husrenovering och tankar om världen omkring:

http://ylven.blogspot.com/

Fixasjälvkille

  • Gäst
SV: Täta rökrör bakom kamin.
« Svar #2 skrivet: 01 jun-17 kl 10:42 »
Nej kajbo är det inte.. för jag har nät över skorsten. Jag googlade pannkitt,det var flera som hade haft på sånt med. Men det lossade i bitar.

Stenull skrev en kille. Man trycker i vanlig isolering. Allt annat pajar. Även glasfiberrep tydligen..men det funkar som tätning runt luckan.

Jaha? Rockwool har jag ju i garaget. Men det kanske finns sådana där drevningsband av Rockwool som är i remsor, ska kolla på det. Kanske Byggmax har.

Kamin måste kunna röra på sig tydligen. Var väl därför pannkittet sprack sönder.

torbjorn

  • Inlägg: 13743
    • Medelpad
SV: Täta rökrör bakom kamin.
« Svar #3 skrivet: 01 jun-17 kl 19:36 »
Ett tips om du ska byta kamin är Morsø 1440. Liten gjutjärnskamin med dubbelmantel på sidorna för konvektion. Jag vet inte om den nytillverkas längre, men den såldes i stora mängder på 90-talet så det borde inte vara så svårt att komma över en begagnad.  Det finns några andra varianter på samma grundkonstruktion, bl a en utan dubbelmantel som jag tror heter 1410 och en som är inbyggd i täljsten som jag inte har typbeteckningen på.

Rent allmänt så brukar plåtkaminer inte vara lämpliga för att eldas dagligen, de brukar få irriterande kort livslängd. Deras nisch här i världen är sommarstugor, gäststugor och som kompletteringsvärme i hus som dessutom har ett annat värmesystem.  Ett annat specialfall är om bjälklaget är så klent att man måste ha en så lätt kamin som möjligt.
Ska man ha en kamin för daglig eldning hela vintrarna så bör den vara av gjutjärn.

Fixasjälvkille

  • Gäst
SV: Täta rökrör bakom kamin.
« Svar #4 skrivet: 02 jun-17 kl 16:59 »
Ja, men den kaminen görs inte längre som sagt. De har en liknande de tillverkar men den är för bred.
Sen är det väldigt oklart det där med säkerhetsavstånd till brännbart.Jag har verkligen letat efter kaminer som skulle passa i detta huset.


kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Täta rökrör bakom kamin.
« Svar #5 skrivet: 02 jun-17 kl 17:26 »
På måtten låter det som det år en sparspis du behöver. Ser ut som en kökspanna men är inte vattenmantlad. som av en händelse har jag en sådan stående i garaget.
kretslopp

blizzard

  • Inlägg: 661
SV: Täta rökrör bakom kamin.
« Svar #6 skrivet: 02 jun-17 kl 18:40 »
Jag tycker du skulle ta och kolla skorstenen så att allt är ok,det låter som att det är väääldigt dåligt drag och så ska det ju inte vara.
Något förutom att kaminen förmodligen är i dåligt skick måste påverka skorstenen tror jag.

ca

  • Inlägg: 248
SV: Täta rökrör bakom kamin.
« Svar #7 skrivet: 02 jun-17 kl 18:56 »
Idag heter de 1442 0 1412 med den nya förbränningstekniken men klarar bara 25 cm:rs vedlängd. Att byta spis pga att det ryker fram hjälper inte då orsaken ligger i att skorstensdraget är för dåligt.Undertrycket i skorstenen gör att det suger in rumsluft istället så om det ryker in där beror det på andra orsaker.Kanhända har ditt fågelnät samlat på sig sot och tätar till eller så är kanske skorstens arean för stor. Spisen har troligen 125 mm rökanslutning så max ½-stens (14 x 14 cm)rökkanal i skorsten och min 4 m hög behövs för att säkra draget när det är kallt ute. Sommartid är draget dåligt hur man än gör och har man ett mycket tätt hus och har köksfläkten igång när man tänder kan det mycket väl ryka fram tills veden tagit sig ordentligt. Att sedan köra för fullt med primärdraget skapar ingen bra förbränning.Sekundärluften är den som skall hjälpa till att bränna upp det som annars omvandlas till sot o tjära men i första hand får du ordna draget.I värsta fall med rökgasfläkt.

Fixasjälvkille

  • Gäst
SV: Täta rökrör bakom kamin.
« Svar #8 skrivet: 02 jun-17 kl 21:35 »
Men nu har ju den vedspisen funkat helt normalt i 30 år.Fast det rök in för nåra år sedan var det hål på rökröret.Sen jag bytt rör funka den bra i flera år..men i vintras började det brinna sämre,ja då man tänder upp.

Ja, jag har grövre nät över skorsten. Man kan nog få in ett finger i maskorna.

Stoppar jag in näven i rökröret  så har jag känt att det blåser..ställer jag ett värmeljus så fladdrar det.

Jag har provat att öppna dörren ock fönster då jag tänt upp den.Men ingen skillnad.

Skorsten är kollad av en sotare i höstas. Sån där rutinkontroll med kamera. Den blev godkänd. Jag har kollat med kikare på skorsten ,(jag bor i en sluttning ock kan kolla uppifrån så att säga) jag ser inga pinnar som fåglarna lagt där.

Jag brukar sota själv ibland innan sotaren kommer..bara för det är intressant att kolla ner i hålet. Skorsten är om-murad för några år sedan,jag tror inte det är någon lös sten som ramlat ner.

Jag funderar  att byta tätning runt luckan.

Men först vill jag stoppa glasull ock täta med emellan rökröret ock spisröret.Men det är bara 5 cm mellanrum där. Lite svårt att peta in glasullen. sen är inte rören helt centrerade..mer glapp neråt än uppåt.

Jag funderar på att vira om glasullen först,sen snurra runt tunn koppatråd så det inte ramlar av.Sen försöka lirka in spisen.  Det skulle vara en större fläns på spisröret.som motar glasullen så det inte kanar ut.

Men hm, nu kom jag på en sak..varför inte vira nåra varv glasull direkt på spisröret,sen kanske ta ock vira om med ståltråd eller finns det glasfibertejp?? Sen trycka in röret. Man kanske  inte  måste in i mellanrummet ock peta in glasull, utan ha det som en tjock muff som täpper till utifrån så att säga. Om nu någon fattar vad jag menar.Det låter ju skitenkelt att fixa till. Varför har jag inte tänkt på det innan? Man skulle t. om. kunna ha någon form av bra tätnings-kladd på insidan av glasfibermuffen.

Måste ha en rulle glasull. Får se i morrn om jag hittar det...jag har glasullskivor men jag är mer sugen på en sån där rulle från Byggmax,så slipper jag krångla ock skära remsor.....det är ändå lite sent på kvällen. Jag kan greja i morrn.

Alternativt kunde man ha en skitstor slangklämma med 5-6 bockade plåtbitar som stopp för muffen av glassull.så den kanar inte kanar ut.Utan verkligen trycks mot murstocken.Spisen är ju tung så det kommer nog att täta ordentligt. Hoppas jag.

Fixasjälvkille

  • Gäst
SV: Täta rökrör bakom kamin.
« Svar #9 skrivet: 02 jun-17 kl 21:38 »
Ja,jag menade glasull-muffen..inte glasfiber-muffen..det blir fel ibland.

ärt

  • Inlägg: 832
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: Täta rökrör bakom kamin.
« Svar #10 skrivet: 02 jun-17 kl 21:42 »
är där ytrymme att masa in en blandninga sand och lera? Samma blandning som används vid lerkline el sättning av kakelugn
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

blizzard

  • Inlägg: 661
SV: Täta rökrör bakom kamin.
« Svar #11 skrivet: 02 jun-17 kl 21:53 »
Det är lite svårt att ge bra tips när man inte riktigt vet hur det ser ut ;)
Jag skulle då använda björnmatta dvs stenull, rockwoll istället för glasull,stenullen är bäst.

Fixasjälvkille

  • Gäst
SV: Täta rökrör bakom kamin.
« Svar #12 skrivet: 03 jun-17 kl 11:29 »
Tack !
Jag gillar när jag får bra svar  :)

Ja glasullen var knepig ,styv ock sprack. Ska hämta Rockwool i garaget. Jag behöver 6 cm. bredd för då ligger det emot både kamin ock rökrör.Bara att snurra runt med ståltråd kanske.. ock sen trycka in vedspisen,om det nu kan funka så,bara det inte sugs luft genom rockwoolen.

Det där med lera kan jag tycka verka intressant med..jag har ju sån där lera för järnspis.Det köpte jag i kaminaffären...om jag blandar till det lite tjockt ock lägger runt röret som ska tryckas in i andra röret. Bara det inte ramlar av,eller lossar då det torkar.  Det är trångt bakom kamin. Kanske bäst att börja med leran i så fall..ock kolla med lilla spegeln att det ser bra ut. Sen ta rockwool runt.

Hade röret från murstocken stuckit ut några cm hade det nog varit lättare täta. Nu är det jäms med murstocken.

Ska greja strax igen.

Berberis

  • Inlägg: 1595
    • Närke
SV: Täta rökrör bakom kamin.
« Svar #13 skrivet: 03 jun-17 kl 16:53 »
Jag har en Tirolia köksspis som installerades i huset 1980. När vi köpte huset i slutet på 1990-talet, var stenarna alldeles söndersmulade. Vi köpte nya stenar hos Hans Forsman i Strängnäs (som har många reservdelar i lager). Jag renoverade spisen själv, vilket inte var lätt. Materialet bakom stenarna gick också i tusen bitar och det fanns inte att köpa. Jag återskapade det av eldfast tegel, som jag kapade med vinkelslip och murade med eldfast bruk. Sanningen att säga höll jag på att bli tokig: det var så svårt! Det lyckades trots allt, och jag är lite stolt över det, men jag gör aldrig om det.
Problem med rökutgången och röret har jag inte råkat ut för. Det borde gå att lösa, det också.
Lycka till, och hälsningar!

Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: Täta rökrör bakom kamin.
« Svar #14 skrivet: 04 jun-17 kl 13:57 »
Hur lång är skorstenen? Och diameter? Tycker det låter som otillräckligt drag. Är skorstenen i kortaste laget så blir draget också märkbart sämre nu när det är mindre skillnad i ute- och innetemp. Du kan  relativt enkelt förlänga skorstenen med ett löst rör om det är det som är problemet.

Skickat från min AGM X1 via Tapatalk


Fixasjälvkille

  • Gäst
SV: Täta rökrör bakom kamin.
« Svar #15 skrivet: 04 jun-17 kl 21:28 »
Jag eldar igen! Skönt denna regniga kväll.

Jag virade om 3 varv av 10 mm. glasfibersnöre runt röret från kamín. Det borde väl hålla ett tag i alla fall.

Sen tryckte jag in den tunga spisen....lite svårt att pressa in den men jag tog en stor skruvmejel under spisen å tvingade in den.

Jag ska trycka med ett spett i morrn...kanske kommer in lite till. sen limma fast ändan på snöret.

Det brinner jättefint igen, som förr.

Tack för alla svar! Intressant med information.

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Täta rökrör bakom kamin.
« Svar #16 skrivet: 05 jun-17 kl 10:43 »
Va bra att du fick till det med rökröret! En fundering kring att sota själv är att i mina försäkringsvillkor står det att jag måste ha sotare och brandskadesyn. Är det bara läns som har det så?
kretslopp

Fixasjälvkille

  • Gäst
SV: Täta rökrör bakom kamin.
« Svar #17 skrivet: 05 jun-17 kl 23:09 »
Hm, Hej.

Jag vet faktiskt inte. Jag har sotare som kommer 2 gånger om året. Men eftersom jag är nyfiken har jag eget klot med viska tror jag det heter..Köpt på Jula.  Jag har jag själv sotat lite då ock då. ock sugit upp askan i rökröret sen med Asksug från Biltema. Den som har motor.Sen satt fast en gammal dammsugareslang med isoleringstejp så man når in bättre.

Sen har jag även dragit ett rensjärn nerifrån ock upp ock bundit på ett rep sen ock dragit en trasa upp ock ner för att kolla så inga pinnar sitter där.

Vid årskiftet brukar jag köpa en skorstensrens-sten från Clas Ohlsson.....den som tar bort tjära. Bra för säkerhets skull.  Det är någon garanti med mot sotbrand. En sådan har jag köpt vart år en längre tid.

När det rök in helt nyligen ställde jag ut glasburkar med ättika ock vatten, det sägs ta bort röklukt. Men det måste vara glasburk eller nåt av plast...så inte ättikan letar sig igenom materialet ock gör fläckar på möbler osv..Märkte jag, blomkruka i porslinsmaterial var inte bra.

Jag tände vedspisen nu för en timma sen...det ryker inte in.  Vilket glädjer mig. Jag är nöjd. Har den funkat i alla år så kanske den får vara kvar ett tag till. Ja tills jag ser någon bättre.Med rätt mått.


Sen ska jag väl lägga på lite bruk på insidan..sånt som kaminaffären säljer för vedspisar..jag armerade lite sist med nät som höll ihop stenar upptill. Jag tog samma "fågel"-nät som på skorsten.
Sånt där med fyrkantiga maskor som man har som halkskydd på spångar mm.

Sen har jag provat olika lera från slöjdaffären. Men det bara ramla av. Chamotte eller vad det hette+ en till. Bra pris men det höll inte.

Lera som Coop osv sålde funkar inte heller..den där i pappförpackning..Det var skit,
den ska bara fogas med i tunna lager.(Optiroc eldfast bruk)

Det ska vara eldfast lera med spån. Men spånen använde jag inte. Josef Davidsson eftr. 5 kg. 340 kr när jag köpte det för några år sedan. Den tyck sitta bra i vedspisen.

Jag använder en typ kakburk ock blandar lera ock vatten i den..låter det svälla lite...så det blir som tjock gröt..ock sprayar vatten på stenar runt om....sen gör typ bollar ock trycker fast med näven...ock slätar ut. vinylhandskar behövs. Sen ska det torka långsamt. Ja instruktioner står på burken.

Sen har jag en sån där fläkt som snurrar av värme. Den tycker jag verkar bra. Den har 3 vingar. Verkar blåsa runt värmen bra för disken torkar på nolltid.


torbjorn

  • Inlägg: 13743
    • Medelpad
SV: Täta rökrör bakom kamin.
« Svar #18 skrivet: 07 jun-17 kl 18:56 »
Va bra att du fick till det med rökröret! En fundering kring att sota själv är att i mina försäkringsvillkor står det att jag måste ha sotare och brandskadesyn. Är det bara läns som har det så?

Om man har gått kurs och fått tillstånd att sota själv, så brukar sotaren komma ändå och göra brandskyddsbesiktning emellanåt. Kan vara vart femte år i permanentboende, vart tionde år i fritidshus eller något sånt, varje kommun har friheten att sätta fristerna själv på detta område och reglerna brukar finnas på kommunens eller sotningsdistriktets hemsida. Rimligtvis borde försäkringsbolagen godta en sotningslösning som vederbörande myndigheter godtar.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

417 gäster, 3 användare (2 dolda)
javill

* Forum

* Om tidningen Åter



- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser