Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  SOLPANEL Lönsamt?  (läst 6380 gånger)

Skogsbönan

  • Inlägg: 292
    • Västmanland
SOLPANEL Lönsamt?
« skrivet: 17 feb-17 kl 12:26 »
Jag har funderat på att använda solpanel då jag bla har ett utmärkt söderläge vad gäller taket. Jag försöker bli mer miljömedveten och så vidare.....dessutom kan det vara trevligt att lägga pengar på annat..... Jag är helt grön på solpanel så tänkte höra om någon här inne har lite koll!? Jag fick dask på fingrarna när jag tog upp det på fb för där anser man det som miljöförstöring..... Jag skulle tänka på hur stor påfrestning det var på miljön att tillverka dessa...... och ngn annan tyckte det var "fult" och förstör hela intrycket på huset.....vilket jag bryr mig föga om! Hur som. Hur mycket energi kan man få och är det värt att sätta upp solpanel och isf hur "många/mycket" behöver man för att ersätta sitt behov? Vad kostar det i runda slängar? Finns det miljövänlig panel?

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: SOLPANEL Lönsamt?
« Svar #1 skrivet: 17 feb-17 kl 12:38 »
Om jag skall ge min helt ärliga åsikt så är utbytet ganska litet, men de är ett utmärkt komplement till solpaneler för vatten, att tex driva pumpar och annat så att systemet blir självförsörjande.
De duger också bra att ladda mindre batteribankar och liknande med, men för det mesta till enklare saker som jaktkojor och annat, men tänker man till litet så kan man nog reducera nätelsförbrukningen en heldel för belysning, mm även i ett fast hus, men maskiner och annat kan man helt glömma.

Jag har just nu problemet, även utan solceller att nätavgiften slukar merparten av pengarna jag lägger ut på förbruknings el...'

Med tanke på hur billiga de är idag så skulle jag i allafall fundera på en för sådana grejer.
Jag använder en själv till båten och den täcker upp det mesta, i allafall om sommaren...



Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: SOLPANEL Lönsamt?
« Svar #2 skrivet: 17 feb-17 kl 14:09 »
Men med solpanel kanske Bönan menar solfångare, och då hamnar man i ett helt annat läge. Luftsolfångare är billigast och ger kortast payoff-tid, men det är egentligen inte så märkvärdigt att fixa en för vatten heller.

Det finns en tråd om luftsolfångare. Kap Horn heter medlemmen som skriver mycket där. (Det är lite svårt att hitta på forumet generellt, så jag går via medlemmarnas inlägg ibland). Läs den så får du inspiration.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: SOLPANEL Lönsamt?
« Svar #3 skrivet: 17 feb-17 kl 14:55 »
De för vatten är nog en av de vettigaste investeringar vi gjort, har i princip helt eliminerat behovet av ved och arbete med eldning från sen vår till långt in på hösten.
Värme har man inte lika mycket nytta av under den period man får mest utbyte av den tycker jag, men ger nog en del vår och höst.
De är dyrare men det är värt det tycker jag.

Med bra grejer och simpelt hållet så håller systemet i mer än 40 år om man sköter det (de nya vet jag ej, men de gamla i koppar innehåller inga delar av vikt som slits ut i själva basenheten, det man  kan behöva byta tidigare är den elektroniska styrenheten samt pumpar och annat som slits.).

Jag vet inte hur det ser ut ekonomiskt idag, men den har i vart fall varit enormt arbetsbesparande så det var värt det av den orsakn tycker jag (dock gjorde vi en del av jobbet själva)


Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Skogsbönan

  • Inlägg: 292
    • Västmanland
SV: SOLPANEL Lönsamt?
« Svar #4 skrivet: 18 feb-17 kl 14:39 »
Jag vet inte skillnad på panel och fångare dessvärre..... Bara något jag funderat på. Att ta vara på så mycket soltimmar som ändå blir och kanske få ner elförbrukningen. Kan man dessutom slippa arbete med ved osv så låter det än mer intressant.....! Fast jag har noll koll och vet inte alls hur det funkar och vad man isf ska välja. Känner att jag måste ta reda på mer och få lite kött på benen!

Skogsvilde

  • Inlägg: 16890
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: SOLPANEL Lönsamt?
« Svar #5 skrivet: 18 feb-17 kl 16:22 »
Om man har ett i dag fungerande system med uppvärmning och sådant är solpanel/fångare ganska svåra att räkna hem rent ekonomiskt.
Framförallt på grund av att det kan krävas en hel del jobb med rördragning och att man behöver byta/installera tankar för lagerhållning.
Eller motsvarande när det gäller elinstallationen.

Trots att dom är ett bra stöd tex till att värma upp vatten under sommarhalvåret och kan hjälpa värmesystemet en skvätt under vår och höst.

Den stora vinsten av sådan utrustning är när man inte har möjlighet att få ström från det fasta elnätet annat till en stor egen insats.
Då kan man investera de pengarna i en egen anläggning och kan räkna hem den riktigt snabbt.


E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: SOLPANEL Lönsamt?
« Svar #6 skrivet: 18 feb-17 kl 17:53 »
En egenbyggd luftsolfångare räknar du hem ganska snabbt nästan oavsett vad du har för uppvärmningssystem idag.

Solfångare tar tillvara värmen i solstrålningen, solceller gör el av en del av solljuset.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: SOLPANEL Lönsamt?
« Svar #7 skrivet: 18 feb-17 kl 22:18 »
Och om vi ser på traditionella vattenvärmande solfångare, så är ju förutsättningar för att man ska ha nytta av sådana att man antingen har vattenburet värmesystem i huset, eller att man har stor förbrukning av varmvatten (långduschande tonåringar, gamla ineffektiva diskmaskiner, kanske någon mejeriverksamhet som innebär mycket disk osv).

Det blir knappast lönsamt om man ska köpa all materiel färdig och anlita avlönad personal för att både konstruera och installera anläggningen, men det blir såklart ett helt annat läge om man är tillräckligt ingenjörsmässig och händig för att göra hela arbetet själv och i möjligaste mån utnyttja begagnad mer eller mindre kostnadsfri materiel.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: SOLPANEL Lönsamt?
« Svar #8 skrivet: 19 feb-17 kl 11:33 »
Ja, och det är ett stort spann i hur mycket ingenjör du behöver vara. Allt från den enklaste luftsolfångaren med självdrag till styrda spegelsolfångare.

Skall man få någon lönsamhet i normalfallet så krävs att man inte köper färdigt och lejer för installation.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: SOLPANEL Lönsamt?
« Svar #9 skrivet: 19 feb-17 kl 17:26 »
Jag har funderat på att använda solpanel då jag bla har ett utmärkt söderläge vad gäller taket. Jag försöker bli mer miljömedveten och så vidare.....dessutom kan det vara trevligt att lägga pengar på annat..... Jag är helt grön på solpanel så tänkte höra om någon här inne har lite koll!? Jag fick dask på fingrarna när jag tog upp det på fb för där anser man det som miljöförstöring..... Jag skulle tänka på hur stor påfrestning det var på miljön att tillverka dessa...... och ngn annan tyckte det var "fult" och förstör hela intrycket på huset.....vilket jag bryr mig föga om! Hur som. Hur mycket energi kan man få och är det värt att sätta upp solpanel och isf hur "många/mycket" behöver man för att ersätta sitt behov? Vad kostar det i runda slängar? Finns det miljövänlig panel?

Solpaneler är framtiden! Jag har en kollega, som bygger nybyggda villor. Inom 4-5 år tror han att det inte byggs nybyggen någonstans utan att det samtidigt monteras solpaneler på södertaken. Vidare så har han berättat att på sex års tid har effekten på solpanelerna fördubblats, samtidigt som tillverkningskostnaderna sjunker stadigt. (Precis som tex cancer-medicin, först svindyr, sedan billig då försäljningsvolymen ökat)

Om jag skulle montera solpaneler på södertaket idag, så skulle jag producera 155 kw el per kvadratmeter. Inköpet per watt inklusive installation och moms är 18:- och utan monteringen 12:- per watt. Dvs 120 000:- till 180 000:- för ett södertak på 75 kvadratmeter.

Jag har inte satt mig in i beräkningarna helt ännu, men fått höra att vår så kallade regering, Fridolin & Co, snurrat till det lite med energiskatterna. Därför skulle det vara förmånligare att sälja alla sina 10 000kw och köpa in den el man själv behöver, skattetekniskt en stor vinst tydligen. Kollegan sa att i mitt fall skulle jag ha anläggningen betald på 8 år, och därefter gratis el resterande livslängd på anläggningen. Normalt tror man att den håller i 40 år...
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

fredde e

  • Inlägg: 375
  • Det finns inget omöjligt, det tar bara längre tid
    • Hälsingland
SV: SOLPANEL Lönsamt?
« Svar #10 skrivet: 19 feb-17 kl 18:33 »
Jag har fått för mig, att skogsbönan frågar om elproduserande paneler. I so fall är Thomas uträkning vägledande. Men den stora frågan är, var i vårt avlånga land man befinner sig. I övre Norrland tex är det bara att glömma sånt. I Skåne däremot stämmer nog Thomas räkning rätt väl. Det är antalet soltimmer som är helt avgörande.
Man sitter alltid fast i skiten. Det är bara djupet som varierar. Och häng aldrig med huvudet, när den når upp till hakan.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: SOLPANEL Lönsamt?
« Svar #11 skrivet: 19 feb-17 kl 18:57 »
Jag har fått för mig, att skogsbönan frågar om elproduserande paneler. I so fall är Thomas uträkning vägledande. Men den stora frågan är, var i vårt avlånga land man befinner sig. I övre Norrland tex är det bara att glömma sånt. I Skåne däremot stämmer nog Thomas räkning rätt väl. Det är antalet soltimmer som är helt avgörande.

Visst är det el det gäller! Solpanel = elproduktion, solfångare = energi, tex vattenburet.

Soltimmarna är väl lika över ett år i norr och söder? Det har jag fått lära mig. Som biodlare är man ju alltid avundsjuk på de som har kupor i midnattssolens sken på sommaren. Bina har liksom lika dåligt mörkerseende som husse...  8)
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: SOLPANEL Lönsamt?
« Svar #12 skrivet: 19 feb-17 kl 20:21 »
Det kanske är ljust så bina hittar, men det är inte så mycket energi i ljuset  https://sv.wikipedia.org/wiki/Solcell#/media/File:Pvgis_solar_horiz_SE.png

Alexn72

  • Moderator
  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: SOLPANEL Lönsamt?
« Svar #13 skrivet: 19 feb-17 kl 22:45 »
Enkelt förklarat
På 10 år har du börjat tjäna pengar( som i att hela anläggningen är betalad och du får pengar in på kontot)
så länge som du inte producerar mer än vad du förbrukar totalt om året.
1kw solpaneler ger ca 1000kwh per år
Så förbrukar du idag 10,000kwh per år så kan du sätta upp 10kw solpaneler och få plus minus noll i elkostnad( förutom nätavgifterna)

Sen finns det 20% stöd att få av länsstyrelsen för denna åtgärd

fredde e

  • Inlägg: 375
  • Det finns inget omöjligt, det tar bara längre tid
    • Hälsingland
SV: SOLPANEL Lönsamt?
« Svar #14 skrivet: 19 feb-17 kl 23:04 »
Solimmarna räknade över året kan vara lika många. Men midnattssolen ger inte annat än lite ljus. Och från Oktober till April finns inte mycket energi att hämta där uppe. På sommaren må det vara tvärsom, men det kompenserar nog inte de mörka månader.
Man sitter alltid fast i skiten. Det är bara djupet som varierar. Och häng aldrig med huvudet, när den når upp till hakan.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: SOLPANEL Lönsamt?
« Svar #15 skrivet: 19 feb-17 kl 23:12 »
Nu är det mitten av Februari och solen värmer gott i mellan åt.
Härom dagen mätte jag bara för att jag var nyfiken, mellan rutorna i ett tvåglasfönster och termometern visade 40 grader, när det var nära 0 grader ute och 5 + inne.
Så att påstå att det inte finns mycket energi att hämta nu är fel.

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
SV: SOLPANEL Lönsamt?
« Svar #16 skrivet: 20 feb-17 kl 08:42 »
Nu är det mitten av Februari och solen värmer gott i mellan åt.
Härom dagen mätte jag bara för att jag var nyfiken, mellan rutorna i ett tvåglasfönster och termometern visade 40 grader, när det var nära 0 grader ute och 5 + inne.
Så att påstå att det inte finns mycket energi att hämta nu är fel.
Vi har solfångare sedan 1997. Mitt i vintern när det är minusgrader ute så kan solfångarna vara över 80 grader varma. Det blir ju inte så mycket effekt av det men det är så underbart att bara gå och läsa av! Det värmer hjärtat. Vi har skaffat en luft-vatten värmepump som vi kopplat ihop med solfångartanken. Allt detta är placerat på stalltaket och de båda samverkar. Vi leder 40 gradigt vatten (mitt i vintern) via en kulvert genom gårdsplanen och detta utan att förlora någon grad alls. Så vi får förvärmt vatten till pannan. På sommaren kan vi fylla vår badbalja som rymmer 1 m3 med 39 gradigt vatten, utan att betala mer än vatten och avloppskostnaden (10:-)!
Nu bor vi i Skåne så vi har ju nytta av solfångaren både vår,sommar och höst.
Vi står nu i begrepp att skaffa solceller också, en dröm jag haft längre än solfångarna! Efter det är det bara en elbil som man kan ladda med gratis el!

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: SOLPANEL Lönsamt?
« Svar #17 skrivet: 20 feb-17 kl 08:52 »
Om jag skulle montera solpaneler på södertaket idag, så skulle jag producera 155 kw el per kvadratmeter. Inköpet per watt inklusive installation och moms är 18:- och utan monteringen 12:- per watt. Dvs 120 000:- till 180 000:- för ett södertak på 75 kvadratmeter.


Kan du förklara detta närmare? 155kw * 18 kr/w=2790000kr. Ganska mycket mer än de 120-180000 som du nämner i nästa mening. Jag får inte ihop det.

MVH
Magnus

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: SOLPANEL Lönsamt?
« Svar #18 skrivet: 20 feb-17 kl 09:46 »
Citat från: Thomas_ skrivet Igår kl. 17:26

    Om jag skulle montera solpaneler på södertaket idag, så skulle jag producera 155 kw el per kvadratmeter. Inköpet per watt inklusive installation och moms är 18:- och utan monteringen 12:- per watt. Dvs 120 000:- till 180 000:- för ett södertak på 75 kvadratmeter.


Kan du förklara detta närmare? 155kw * 18 kr/w=2790000kr. Ganska mycket mer än de 120-180000 som du nämner i nästa mening. Jag får inte ihop det.

MVH
Magnus

Ja, lite rörigt blir det. Men jag tolkar det så här:

Han har inte 155kW/m2 (solen levererar ju i storleksordningen 1 kW/m2) utan det är 155 kWh/år och m2 som solcellerna levererar.

Solcellerna kostar i inköp och montering 18 kr/W (och gissar att man idag får ut kanske 200 W/m2 ur cellerna när solen gassar på). Räknar man med 1000 soltimmar per år så hamnar man på 75 m2 x 1000 h x 0,2 kW = 15 000 kWh. Och det är ju ungefär lika mycket i besparing i kronor. Detta till en kostnad av 75 m2 x 200 W x 18 kr/W = 270 000 kr.

Så jag tycker det snarare ser ut som att man har 20 års payofftid om man väljer det dyrare wattpriset för anläggningen.

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: SOLPANEL Lönsamt?
« Svar #19 skrivet: 20 feb-17 kl 10:01 »
OKI, det verkar logiskt.

Farsan investerade i solpaneler för 3 år sedan. Leverantörens beräkning var att det skulle betala sig på 8 år. Nu när vi har lite erfarenhet så vet vi att det snarare är 18-20 år. Bland annat så räknade de momsen som en intäkt i sin analys. Men så är det väl: Leverantörerna drivs ju att visa en bättre analys, annars får de aldrig något sålt. Farsans ekonomi räddades av att han två år efter installationen fick energibidrag som tidigare hade tagit slut. Nu ser det lite rimligare ut, 12-14 år.

Sen finns det ju andra värden med att producera egen el också, de får man inte glömma.

Men med tanke på utvecklingens hastighet så skulle jag inte bli förvånad om utbyggnaden av solceller på privata fastigheter tar skruv på allvar om 6-8 år.

MVH
Magnus


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

466 gäster, 1 användare
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser