Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  E-selen  (läst 1971 gånger)

gnets

  • Inlägg: 69
    • Småland
E-selen
« skrivet: 03 feb-13 kl 21:38 »
Kan man ha fri tillgång på e-selen pulver till getterna?, tänker på att dom ör ganska duktiga på att ta reda på vad dom behöver. Vi har fri tillgång på mineraler ( granulat för nöt) och även foderkalk så tänkte om det även gick med e-selenet

Torptomten

  • Inlägg: 916
  • Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
SV: E-selen
« Svar #1 skrivet: 04 feb-13 kl 00:20 »
1) Nöt-minneral är mindre bra tilll getter i synnerhet om de äter gran också,  Det är för högt Mangantal i nöt minneralet och granen är det trädslag som innehåller mest mangan,  Mangan i överskott kan ge små, klen a och många killingar perget, vilka i regel också har dåligt immunförsvar. 8Mangan konkurerar ut koppar ur kroppen och ger då dåligt imunförsvar och brister i blod-hjärn-barrigären samt i plassensta-barrigären. :(
 Rekomenderar därför övergång till Fårminneralhink


2) Selen har ett myclket smalt sk teraputiskt fönster, dvs skilnjaden mellan brist och förgiftning är mycket liten! :o
Min rekomendation är att Du ger getterna Viltslicklsten+ vanlig NaCL-sten+ Fårsten så kan de välja skälva!!!

Lycka till !  / Tt
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

Eva o Getterna

  • Inlägg: 441
    • Uppland
SV: E-selen
« Svar #2 skrivet: 04 feb-13 kl 07:15 »
Känslan har ju varit att det är nöt mineraler man ska ge och inte får för då får de kopparbrist. Har jag missat något? Var det bara kraft fodret som skulle vara till ko? Skulle det räcka att de inte har tillgång till gran eller blir det tokigt ändå?

Är detta råd till nån som ger en massa kraftfoder eller till hö och slyätande allmogegetter?


Lapgetter och höns Gott o blandat, Hedemora o Stor Brahma

Torptomten

  • Inlägg: 916
  • Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
SV: E-selen
« Svar #3 skrivet: 05 feb-13 kl 08:22 »
Känslan har ju varit att det är nöt mineraler man ska ge och inte får för då får de kopparbrist. Har jag missat något?  Det finns fårmineral MED koppar!  (Röd hink på Grangården.)   ((inte Mörkblå = nöt eller Grön = Får UTAN Koppar))
Var det bara kraft fodret som skulle vara till ko? Kraftfoder till getter bör bara ges om de är högmjölkande, dräktiga eller om grov fodret är bristfälligt  ex sent skördat eller efter en mycket regnig sommar samt som "lockfoder".

 Skulle det räcka att de inte har tillgång till gran eller blir det tokigt ändå? Gran bör undvikas helt på mark som är försurad och rik på mangan, tex på den svenska västkusten. Jag skiljer på mineralfoder (hinkar) och slickstenar (10 Kg block)  Slickstenar är för Vilt = grå,  för Får = röd-orange, ren NaCl = vit. Jag föreslår att getterna har dessa slickstenar att välja på + Röd hink (enl Grangårdens sortiment).

Är detta råd till nån som ger en massa kraftfoder eller till hö och slyätande allmogegetter?
 Rådet är att veta var grovfoder och kraftfodret har växt!  Detta så att man vet vad för ämnen jorden är rik på just på den mark där mina getters mat har vuxit. OM getterna inte får sly (EJ ungranar) blir mineralballansen ännu mera känslig.  Men getter är inte gräsätare (Får), inte heller är de kombinerade löv- och gräs-ätare (Nöt).  Getter är utpräglade buskätare och bör alltid ha tillgång till lövsly och tallgrenar!

Kursiv text = mina svar.   /Tt
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

Eva o Getterna

  • Inlägg: 441
    • Uppland
SV: E-selen
« Svar #4 skrivet: 05 feb-13 kl 13:35 »
Tack då blev lite klarare.
Lapgetter och höns Gott o blandat, Hedemora o Stor Brahma

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3924
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: E-selen
« Svar #5 skrivet: 16 feb-13 kl 17:40 »
Fast det finns faktiskt en mineralbalja För nötkreatur och getter jag tycker att den är ett säkert val för mina hornmonster.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

635 gäster, 1 användare
skogskälla

* Forum

* Om tidningen Åter



- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser