Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Dom äter inte sitt hö?  (läst 2162 gånger)

camilla elisabeth

  • Inlägg: 54
  • Ta det lungt
    • Ångermanland
Dom äter inte sitt hö?
« skrivet: 12 feb-12 kl 14:22 »
Jag har fått jätte fint hö av vänner hela vintern och getterna och fåren har mumsat med god aptit. Nu har jag fått en sån där rund plastat bal med torrt hö (innan har vi tagit lös hö från hö botten) av samma vän men det vägrar dom äta ??? Jag kan inte se att det ska vara något fel på rund balen, höet är grönt, torrt  och luktar fräscht, varför vägrar dom äta? Är det bara att kassera hela balen? :-\

Torptomten

  • Inlägg: 916
  • Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
SV: Dom äter inte sitt hö?
« Svar #1 skrivet: 13 feb-12 kl 07:24 »
Om getterna fått Saltstenar, Mineralfoderbalja och tillräckligt med ljummet vatten,- så är det troligen fel på höet, tyvärr!
H/Tt
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

ninna b

  • Gäst
SV: Dom äter inte sitt hö?
« Svar #2 skrivet: 13 feb-12 kl 09:08 »
Det är kanske inte riktigt lika gott som det andra och då får dom kanske vänja sig under några dagar.

Vi har olika sorters hösilage... första skörd som är favoriten. ett ganska blött andraskörd som går an och till sist ett väldigt spätt 3e skörd som inte är så väldigt populärt.

Jag brukar säga till dom .. att man kan inte äta oxfile varje dag, ibland får man äta falukorv också

supersnällasilversara

  • Inlägg: 341
  • hellre lite skit i hörnet än ett rent helvete
    • Blekinge
SV: Dom äter inte sitt hö?
« Svar #3 skrivet: 17 feb-12 kl 20:01 »
Jag brukar säga till dom .. att man kan inte äta oxfile varje dag, ibland får man äta falukorv också

Sant ;D
Har 2st svarta orpington + en blå tupp. 3st Kopparfärgad Maran.  2st bruna+2st vita värphöns. 2st dvärgkochin, 2st isbar och några blandisar. 6st dvärggetter, två åsenfår. En vovve!

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Dom äter inte sitt hö?
« Svar #4 skrivet: 03 mar-12 kl 21:41 »
Kolla noga igen, kanske det ÄR något fel på höet.  Det FINNS en del mögelsvampar som ger "a fresh and aromatic odour", och som kan vara riktigt giftiga!  Getter har bättre luktsinne än vi.

Men de kan också vara rejält gotte-grisiga.  En modell är att lägga höet på något plant, en plastbit eller ett cementgolv, och sen strö godis - havre eller nåt - över höet.  Det blir ett "korsord för getter", när fröna ramlar ner mellan höstråna.  Och för det mesta brukar det åka med en hel del hö i samma veva.  Inte tid att sortera bort allt höet!  ;)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

camilla elisabeth

  • Inlägg: 54
  • Ta det lungt
    • Ångermanland
SV: Dom äter inte sitt hö?
« Svar #5 skrivet: 04 mar-12 kl 10:35 »
Gotte grisar är nog vad dom är   :D
 Efter att jag slutat dalta med dom och tjurat nån dag så äter dom det nu, dom står inte och glufsar hela dagen lång som dom gjorde med det andra höet men dom äter iaf och är pigga och glada :)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

544 gäster, 3 användare (1 dolda)
skräptanten, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser