Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Täppa till kloaken med kork  (läst 1333 gånger)

Henrik Penrik Filivilivenrik

  • Inlägg: 4602
  • F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
Täppa till kloaken med kork
« skrivet: 01 apr-15 kl 00:23 »
Hej!

Jag tänkte be om en åsikt angående en grej jag precis har testat.

Vi har "halv-frigående" höns hemma; dvs höns som i vanliga fall bor i hönshus med tillhörande hönsgård, men som ofta (kanske fem dagar i veckan, flera timmar per gång) blir utsläppta och får gå fritt i trädgården. En av anledningrna till att de inte får gå helt fritt är att vi helt enkelt inte alltid orkar plocka upp de mängder av bajs som har en tendens att hamna på altaner, grusgångar och andra ställen där man inte vill ha dem.

Idag kom jag på en lösning, ett sätt att så att säga behålla kakan samtidigt som man äter den: Om man täpper till hönsens kloak med något samtidigt som de går fritt, så får de njuta av friheten, medan jag slipper nerskräpningen. Först funderade jag på någon lösning liknande en binda eller blöja, men eftersom det skulle innebära nedkladdad fjäderdräkt kom jag fram till att det perfekta vore att trycka in en gammal champagnekork i kloaken.

Innan någon börja skrika "djurplågeri", betänk ett par saker:
- En höna är redan van vid att lägga ägg en gång om dagen. Om hon kan trycka ut ett relativt till hennes storlek gigantiskt ägg tror jag inte hon har några nämnvärda besvär av en betydligt mindre kork.
- Vi snackar inte om att korken ska sitta i till tids ände. Några timmar åt gången bara.
- Hundar gillar nog inte koppel de första gångerna, eller hästar grimmor. Men efter att ha vant sig bryr de sig inte ett dugg. Varför skulle korkar i rumpor lyda under andra regler? Jag tror det här kommer sticka i folks ögon för att det rör en tabubelagd kroppsdel.

Vi människor håller oss ofta från att bajsa flera timmar. Tar vi skada av det?

Hursomhelst så har jag faktiskt redan hunnit pröva detta knep. Jag fångade in en av våra Brahmahönor och förde in korken med ett snabbt och bestämt tryck; först flaxade hon och skrek, och hon gick runt och gnydde den första halvtimmen eller så. Men strax så gick hon runt och krafsade som vanligt; sandbadade; blev till och med parad av tuppen en gång (då det plötsligt slog mig att korken även fungerar som ett utmärkt preventivmedel). På kvällen när hon satt sig på pinnen fångade jag in henne igen och drog ur korken, varpå hon genast lade en jätteblaffa. Sedan satt hon och sov, av allt att döma oskadd.

Vad tror ni? Är det här ett bra knep?
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14452
    • Östergötland
SV: Täppa till kloaken med kork
« Svar #1 skrivet: 01 apr-15 kl 00:46 »
Tror att du kan hamna i kategorin "perversa forskare" ;D

Vad konstigt att hönan inte bara tryckte ut proppen? Som du säger, ett ägg är större, och det kommer ju ut.


Tror nog att det är bättre att hägna de ytor du vill ha hönsfritt. Eller skaffa ankor, det är bara att spola av om de skiter på trappen, det löser sig ;D

Flying Goose

  • Inlägg: 252
    • Västmanland
SV: Täppa till kloaken med kork
« Svar #2 skrivet: 01 apr-15 kl 04:45 »
Hahaha!!! Jag dör ;D Klart det är ett bra knep :P ;D Men jag råder dig att använda korkar från nåt blaskigt billigt vin, för ska du bara använda champagnekorkar kommer det med tiden svida i plånboken. Glöm inte tvätta korkarna ordentligt så all alkohol försvinner..för man vill ju knappast få aspackade pullor som går bärsärk i blomrabatten! ::)
Flying Goose

  • Gäst
SV: Täppa till kloaken med kork
« Svar #3 skrivet: 01 apr-15 kl 06:42 »
Perfekt! Kanske skulle kunna gå att utveckla! Jag är automatiker och det skulle inte vara något större problem att bygga en bajsstation som hönsen kan passera för kloaktömning. Man skulle då kunna ha en magnetisk tömningsventil. Ungefär som med mjölkrobotar. Kanske skulle man kunna ha en värpstation också. Det här skulle revolutionera hela industrin och öka vinsten per höna.
/Jan
« Senast ändrad: 01 apr-15 kl 06:55 av Rubensgården »

Skogsvilde

  • Inlägg: 16954
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Täppa till kloaken med kork
« Svar #4 skrivet: 01 apr-15 kl 06:56 »
Tur att inlägget skrevs den första april.
För jag satt med överväganden om vilken hemsk metod...... 

Du bara skojja massa Aprillo!
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

ärt

  • Inlägg: 832
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: Täppa till kloaken med kork
« Svar #5 skrivet: 01 apr-15 kl 06:58 »
grannen här gör likssom tvärt om. Två timmar före frigång ger han dem brakvedsbark sen kommer det inget på fyra timmar
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

 

ärt

  • Inlägg: 832
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: Täppa till kloaken med kork
« Svar #6 skrivet: 01 apr-15 kl 06:59 »
sabbare
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

Henrik Penrik Filivilivenrik

  • Inlägg: 4602
  • F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
SV: Täppa till kloaken med kork
« Svar #7 skrivet: 02 apr-15 kl 04:26 »
April, april!
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14452
    • Östergötland
SV: Täppa till kloaken med kork
« Svar #8 skrivet: 02 apr-15 kl 08:50 »
Ett av de bättre det här året ;D

Henrik Penrik Filivilivenrik

  • Inlägg: 4602
  • F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
SV: Täppa till kloaken med kork
« Svar #9 skrivet: 02 apr-15 kl 09:51 »
Tackar!
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Rubensgården

  • Gäst
SV: Täppa till kloaken med kork
« Svar #10 skrivet: 02 apr-15 kl 12:13 »
Ett reportage i TV om denna lösning skulle nog uppröra många. Utmärkt idé!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

763 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser