Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vår Italienska gåshanne är elka åt dom nya knölgässen  (läst 819 gånger)

johannaw

  • Inlägg: 59
    • Uppland
Vi har en flock på 5 italienska/skåne gäss. Förra sommaren skaffade vi 4 knölgäss. I våras fick vi lov att separera flockarna åt för den italienska hannen var så elka åt knölgässen och jagade runt dom i hagen ständigt och bet dom.

Nu förde jag dom samman igen efter att parningen är avklarad och honorna ligger och ruvar (hans honor). Men direkt så började han jaga knölgässen och nyss hittade jag en av dom intryckt i ett hörn och han stod och slet fjädrar i nacken så det blödde.
Vad ska jag göra?
Jag vet inte könen på knölgässen men kan det vara så att det ev är hannen han är elak på?
Borde jag ta bort honom?
han är en utmärkt vaktare och vaktar sin flock ständigt med ett öga i skyn, och står på post i dörröppningen om natten. larmar direkt om nåt händer. detta är ju bra då vi har gott om ormvråk och räv och jag tror han skulle försvara bra om det hände nåt.

Har funderat på att spara en knölgåshanne om någon av dom nu är en hanne och sen ta bort den här italienska. men som sagt om ingen av knölen är en hanne så står jag där utan hanne.....ja lite bökigt det här.

vad bör jag göra?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

829 gäster, 4 användare (1 dolda)
Jona d, Corax, Hans Hultén

* Forum

* Om tidningen Åter



- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser