Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Liten rasthage - utfodring ute - kan det vara farligt?  (läst 6291 gånger)

Angelica

  • Inlägg: 263
  • Inter faeces et urinam nascimur
Liten rasthage - utfodring ute - kan det vara farligt?
« skrivet: 28 mar-09 kl 17:42 »
Nu är det tusen frågor från min sida! Jag hoppas ni har överseende med mig...

Till mitt fårhus har jag en väldigt liten rasthage, egentligen bara 4x8 meter, till mina 19 tackor och deras lamm. Jag kan tyvärr inte utöka den då jag hyr plats och "geografin" på gården ser så ut att traktorer och annat måste ha utrymme att "röra" sig.

Då jag får göra allt med egen handkraft och inte har några hjälpmedel annat än en skruttig traktor som jag får betala timhyra för till säteriägaren så valde jag att ställa en ensilagebal i rastgården för ett par dagar sedan.
Nu undrar jag om detta var så klokt. Då tyckte jag det... efter att timme efter timme under flera veckor stått och rivit ensilage med mina bara händer för att sedan bära upp på foderborden (ladugården anpassad till kor) och lägga ut. Lammen springer på foderbordet och jag tänkte att det skulle bli mer hygieniskt för tackorna att fodra dem ute.

Redan ser det "förjävligt" ut där ute... ingen ordentlig avrinning i det snöblaskiga vädret, tackorna skiter ju massor och lamm som springer och smakar på allt! Tanken har slagit mig att jag kan kratta ut "möget" från rastgården... men frågan är om det minskar risken.

Hur farligt är detta egentligen, för lammen då, menar jag?
Jag har under dagen blivit så nervös över detta att jag redan kl. 17 idag såg till att alla djuren gick in och stängde dörren!! Hur bra är egentligen det? Jag menar, tackorna skall ha fri tillgång till grovfoder! De har fått äta mellan kl. 7 och 17 idag... är det ok?

Angelica
Älskar djur... människor också!

Oskarsgården

  • Inlägg: 953
  • Oskarsgårdens Lantrasfarm
    • Oskarsgården
SV: Liten rasthage - utfodring ute - kan det vara farligt?
« Svar #1 skrivet: 28 mar-09 kl 18:16 »
Nästa bal du ställer in så skär upp äthål i balen och låt resten av plasten sitta kvar så blir det mindre spill på marken..
På slutet kan du dela balen i hålen (på mitten) och välta över den övre halvan med plast kvar under och en bit upp då.. det håller sig bättre iaf..
Så har vi kört hela vintern fram till nu.. för nu är sista balarna nästan slut och det blir löshö fram till betet..
Då kommer de att få äta genom grindar.. den ena gruppen (shropshirefåren) i sitt fårhus och den andra gruppen (gutarna) ute genom sina grindar..

Fåren bör ju ha tillgång till grovfoder dygnet runt..
Vi har Australian Sheperd, Golden Retriever, Border Colie. Linderödssvin med Genbank, Gotlandskaniner med Genbank,
Skånska Blommehöns, Japanska vaktlar, Ankor, Gutefår, Shropshire och korsningstackor. Vill ha fjällnära dikor.

Angelica

  • Inlägg: 263
  • Inter faeces et urinam nascimur
SV: Liten rasthage - utfodring ute - kan det vara farligt?
« Svar #2 skrivet: 28 mar-09 kl 18:40 »
Jag har Siltbergs fodergrindar för rundbal runt ensilaget. Det som bekymrar mig mest är att lammen går och smakar på allt...precis som små barn som stoppar saker i munnen!

Rastgården är ju liten och jag tänker på sjukdomar.

Och det är ju helt riktigt att fri tillgång till grovfoder betyder att de ska kunna äta närhelst de vill... vilket de normalt har fått göra... blev bara lite skraj för lammen idag!

År 2007 föddes 7 lamm, år 2008 föddes 14 lamm och i år har jag redan 22 lamm och 7 tackor kvar som skall lamma! Kanske är det stressen och pressen som talar men lite fort fram har det nog gått för mig... naiv som jag är. Jag är tacksam för att jag var så förutseende att jag faktiskt lade in om 5 ½ veckas semester med tanke på lamningen.
Älskar djur... människor också!

Oskarsgården

  • Inlägg: 953
  • Oskarsgårdens Lantrasfarm
    • Oskarsgården
SV: Liten rasthage - utfodring ute - kan det vara farligt?
« Svar #3 skrivet: 28 mar-09 kl 18:49 »
Oki.. jag trodde du ställde in balen som den var :-[

Är det första året du använder denna rasthage? Avmaskade du tackorna i höstas?
Jag tycker inte du ska oroa dig så mycket.. mina får har stora vinterhagar men de trampar ju ändå runt på en ganska liten yta runt balarna på vintern..
Vi hade 18 lamm förra året.. i år har det kommit 25st redan och 12 tackor kvar som ska lamma..
Vi bor i Norrland och betet känns långt bort.. en halvmeter snö fortfarande :(
Vi har Australian Sheperd, Golden Retriever, Border Colie. Linderödssvin med Genbank, Gotlandskaniner med Genbank,
Skånska Blommehöns, Japanska vaktlar, Ankor, Gutefår, Shropshire och korsningstackor. Vill ha fjällnära dikor.

H-K

  • Gäst
SV: Liten rasthage - utfodring ute - kan det vara farligt?
« Svar #4 skrivet: 28 mar-09 kl 18:50 »
det funkar ju inte med så liten hage,försök att få mer hage eller sök hagar någon annan stans, mocka ur varje dag är väll det bästa du kan göra för stunden .

Angelica

  • Inlägg: 263
  • Inter faeces et urinam nascimur
SV: Liten rasthage - utfodring ute - kan det vara farligt?
« Svar #5 skrivet: 28 mar-09 kl 18:59 »
Ja, jag förstår att det inte funkar med så liten hage! Fy fan för att vara inhyrd på en gård utan ordentliga kontrakt!!!!

Fåren avmaskades inför förra årets betessläpp... skulle jag ha avmaskat dem innan installningen?

Den 20/4 kommer Clas Larsson hit och lär mig verka klövar (vi ska gå igenom hela besättningen). Han klipper, verkar, avmaskar, avlusar osv... är det för sent att avmaska dem då?

Älskar djur... människor också!

Angelica

  • Inlägg: 263
  • Inter faeces et urinam nascimur
SV: Liten rasthage - utfodring ute - kan det vara farligt?
« Svar #6 skrivet: 28 mar-09 kl 19:02 »
Fy fasiken för snö!

Hoppas att den försvinner fort för er!
Älskar djur... människor också!

H-K

  • Gäst
SV: Liten rasthage - utfodring ute - kan det vara farligt?
« Svar #7 skrivet: 28 mar-09 kl 19:04 »
Fy fasiken för snö!

Hoppas att den försvinner fort för er!


jag lider med dig, här i blekinge är snön borta sen länge i dag var det en solig vårdag gräset börjar bli centimeter långt.

Oskarsgården

  • Inlägg: 953
  • Oskarsgårdens Lantrasfarm
    • Oskarsgården
SV: Liten rasthage - utfodring ute - kan det vara farligt?
« Svar #8 skrivet: 28 mar-09 kl 23:57 »
Ja du skulle kanske ha avmaskat dem i höstas.. men nu kan du vänta till april när du får hjälp med allt samtidigt..
Förra året kunde vi släppa på bete i slutet av maj då gräset var runt 5cm.. vi har stora beteshagar så det räcker hela sommaren utan problem :)
Vallen växer väldigt fort häruppe när det väl kommer igång och vi kan ta ensilage/hö redan från midsommar trots sen vår.. eller egentligen avsaknad av vår.. för sommaren känns som den kommer över en natt  ::)
Jag klagar inte.. född och uppvuxen i Uppsala men älskar Norrland :D
Vi har Australian Sheperd, Golden Retriever, Border Colie. Linderödssvin med Genbank, Gotlandskaniner med Genbank,
Skånska Blommehöns, Japanska vaktlar, Ankor, Gutefår, Shropshire och korsningstackor. Vill ha fjällnära dikor.

Angelica

  • Inlägg: 263
  • Inter faeces et urinam nascimur
SV: Liten rasthage - utfodring ute - kan det vara farligt?
« Svar #9 skrivet: 29 mar-09 kl 07:32 »
På höstarna innan installning, ska man avmaska dem ute på betet eller kan man vänta tills man har vallat in dem i fårhuset? Varför jag undrar är att jag äger inte så många grindar!
Älskar djur... människor också!

Marygold

  • Inlägg: 97
  • Sagolika Höö
    • Småland
SV: Liten rasthage - utfodring ute - kan det vara farligt?
« Svar #10 skrivet: 29 mar-09 kl 08:31 »
Våra tackor får också äta ensilage ute (genom siltbergs fodergrindar...). Detta har fungerat bra i flera år för oss. Fårhuset finns naturligtvis tillgängligt för dem med torr halm och saltsten och så vidare. Fodring ute tycker jag funkar bäst om man har en hårdgjord yta att ställa bal och fodergrindar på, det blir inte lika slaskigt då. Vi har också lånad mark utan avtal som vi inte får göra åtgärder på (som att grusa upp en yta för fodring). Vi har löst det genom att lägga lastpallar på en jämn yta, täcka pallarna med skivor och ställa upp bal och grindar där. Vi sparar balplasten och knyter upp den i grindarna som ett "tak" över balen som skydd mot regn och blask. Fodret håller bra, fåren slipper stå till knäna i lera och äta och det är lätt att komma till med traktor med ny bal. Visst hoppar lammen in och ut och gör i från sig där inne och smakar på allt. Men; tackorna ratar nedsmutsat foder (när lammen har kommit blir det mer spill av balen, vi får byta tidigare) och lammen har aldrig blivit sjuka även om de smakar på allt.
Karin på Sagolika Höö

mobben

  • Inlägg: 333
SV: Liten rasthage - utfodring ute - kan det vara farligt?
« Svar #11 skrivet: 29 mar-09 kl 08:46 »
Har du tillgång till halm så strö ute i rasthagen, funkar mycket bra så länge det inte blir blötsnö.

Angelica

  • Inlägg: 263
  • Inter faeces et urinam nascimur
SV: Liten rasthage - utfodring ute - kan det vara farligt?
« Svar #12 skrivet: 29 mar-09 kl 10:34 »
Marygold och mobben: tack för tipsen!

Jag har idag försökt ta bort så mycket smuts jag har kunnat genom skyffling och krattning. När det blir bättre väder så ska jag lägga ut halm (om jag får tag på någon, det är ont om verkar det som!).

Jag ska definitivt ta tillvara på tipset om balplasten! Ja, och naturligtvis även de andra tipsen!
Älskar djur... människor också!

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
SV: Liten rasthage - utfodring ute - kan det vara farligt?
« Svar #13 skrivet: 29 mar-09 kl 10:58 »
Redan ser det "förjävligt" ut där ute... ingen ordentlig avrinning i det snöblaskiga vädret, tackorna skiter ju massor och lamm som springer och smakar på allt!
Hur farligt är detta egentligen, för lammen då, menar jag?

Ensilage som hamnat utanför foderhäcken blir snabbt farligt.

Får av alla åldrar kan få Våmstörningar och Listerios om dom äter det.
Och lammen är generellt känsligare..
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Liten rasthage - utfodring ute - kan det vara farligt?
« Svar #14 skrivet: 29 mar-09 kl 11:33 »
Lammen är känsliga för smutsiga rasthagar (och dåligt ströad ströbädd med för den delen) De plockar upp något som kallas coccidier, vilket ger diarre på lammen vid 4-6 v ålder.

Jag hade inte börjat med fodring där ute, nu i lammningen. Jag är livrädd för smutsiga rasthagar!
Om det finns möjlighet så mocka ur rasthagen och ströa upp den, så går den att använda även nu under lammningen. Och fodra inne.

Du kan vänta med att avmasta tackorna till 20/4, men var noga med att inte släppa ut tackornapå bete  innan det är gjort. Då kan de inte infektera betena med sina färska parasiter.
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Vurre

  • Inlägg: 1972
SV: Liten rasthage - utfodring ute - kan det vara farligt?
« Svar #15 skrivet: 29 mar-09 kl 19:49 »
4x8 = 32 kvardratmeter till 19 tackor? Det låter illa lite. Med lammungarna blir det ju inte en kvadratmeter per djur. Så kan man ju inte ha det. Vad är minimåtten inomhus?
snus? vad är priset på en pris?

Angelica

  • Inlägg: 263
  • Inter faeces et urinam nascimur
SV: Liten rasthage - utfodring ute - kan det vara farligt?
« Svar #16 skrivet: 29 mar-09 kl 21:09 »
Jag kollade upp hur stor hage jag har imorse, den är 4x10 meter. Den är uppbyggd av grindar och det är på berg så några fasta anordningar kan jag inte ha. Vidare är det på baksidan av ladugården där ägaren måste ha plats för sina stora maskiner. Egentligen är det inte mer än bara ett litet lufthål... jag hade verkligen önskat att jag kunde få tillgång till lite större. Kanske jag kan utöka den lite till när jag lösgör grindar från lamningsboxarna...men det hänger på ägaren också.

Inne i ladugården är det desto större yta, minns inte riktigt nu men jag har varit noga med att få till utrymme för fler än 20 tackor med lamm.
Älskar djur... människor också!

javill

  • Inlägg: 11387
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Liten rasthage - utfodring ute - kan det vara farligt?
« Svar #17 skrivet: 29 mar-09 kl 23:39 »
Var försiktig med att mocka hagen eller snarare tänk på att det finns risk för gasbrand om du börjar mocka i det som ligger på marken (förutom coccidier och listeria som redan nämnts). Så mockar du bort något så se till att ströa ordentligt efteråt. Jag hade inte heller börjat fodra ute med små lamm. Jag fodrar tackorna ute nu men, det funkar inte bra. För mycket spill och blött och eländigt på marken. Tyvärr är fårhuset konstruerat så att jag inte kan lösa fodringen inne på ett vettigt sätt. Men, så fort lammen börjar komma så åker tacka och lamm in i lammbox och släpps sedan ut på nytt bete men, tar träckprov först och avmaskar om det behövs (vilket jag misstänker att det gör i år). Om det är några sena lammare så avmaskas de också och får följa med de andra ut på bete.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Wisteria

  • Inlägg: 293
SV: Liten rasthage - utfodring ute - kan det vara farligt?
« Svar #18 skrivet: 30 mar-09 kl 00:25 »
Jag hade en lammunge som dog alldeles nyligen av coccidier. Mina lammungar har också rasthage men får mat inne, rasthagen är en cementplatta och de går och smakar på allt. Vad ger man mot coccidier?

Angelica

  • Inlägg: 263
  • Inter faeces et urinam nascimur
SV: Liten rasthage - utfodring ute - kan det vara farligt?
« Svar #19 skrivet: 30 mar-09 kl 07:35 »
Var försiktig med att mocka hagen eller snarare tänk på att det finns risk för gasbrand om du börjar mocka i det som ligger på marken (förutom coccidier och listeria som redan nämnts). Så mockar du bort något så se till att ströa ordentligt efteråt. Jag hade inte heller börjat fodra ute med små lamm. Jag fodrar tackorna ute nu men, det funkar inte bra. För mycket spill och blött och eländigt på marken. Tyvärr är fårhuset konstruerat så att jag inte kan lösa fodringen inne på ett vettigt sätt. Men, så fort lammen börjar komma så åker tacka och lamm in i lammbox och släpps sedan ut på nytt bete men, tar träckprov först och avmaskar om det behövs (vilket jag misstänker att det gör i år). Om det är några sena lammare så avmaskas de också och får följa med de andra ut på bete.

Vad jag har gjort är att använda grep och ta bort det strö som som tackorna har dragit ut och även lyft bort ensilage som spridits ut...det handlar inte om stora mängder och det har inte varit djupt på något sätt. Sedan har jag krattat. Bara det det blir torrare väder så ska jag ströa, nu är det för stor risk för blöta...och jag har brist på strö. Igår så ställde vi in en ny ensilagebal i ladugården (den ute i hagen får gå till spillo) och stängde till rasthagen.

Precis som för dig javill så är mitt "fårhus" inte konstuerat för får utan för kor. Jag kan egentligen inte heller lösa utfdringen på ett vettigt sätt...foderbord, fodergrindar osv är anpassat efter kor. Jag kan inte komma in med en traktor... och jag får inte upp ensilagebalen på foderbordet utan måste stå och riva för hand och bära upp. Det var det som gjorde att jag ställde förra balen i rasthagen från början...

Jag hade önskat att jag hade haft möjlighet att släppa ut djuren i ny hage efter lammning, men det finns inte på kartan. De får helt enkelt vara installade fram till betessläppet.
Älskar djur... människor också!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

524 gäster, 1 användare
ekont22

* Forum

* Om tidningen Åter



- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser