Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Billiga stolpar?  (läst 4852 gånger)

Alore

  • Gäst
Billiga stolpar?
« skrivet: 20 jan-08 kl 20:34 »
Vi ska snart börja stolpa hagarna (även om det antagligen inte blir får som ska gå däri utan, håll i er, lamor), och jag undrar var man får tag på billiga stolpar. Jag hittade ett ställe som sålde 50-pack 150 cm höga stolpar för 22:- styck, och det är nog ganska billigt va? Vi vill alltså ha "vanliga" trästolpar, minst 150 cm höga, och tryckimpregnerade.

Filip Skräplund

  • Inlägg: 4577
Re:Billiga stolpar?
« Svar #1 skrivet: 20 jan-08 kl 22:21 »
150 cm låter väldigt kort, det blir bara 1,0-1,1 meters höjd när dom är nerslagna i backen.
180 cm är den vanliga höjden på stolpar, används normalt även till får.
Nu vet jag inte vad som krävs för lamor, men nog behövs väl minst samma höjd som till får?
« Senast ändrad: 20 jan-08 kl 22:23 av zeke »
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Alore

  • Gäst
Re:Billiga stolpar?
« Svar #2 skrivet: 20 jan-08 kl 22:34 »
Hm, jag trodde inte de skulle ner SÅ långt i backen. Jag har dock aldrig stängslat nåt innan, så jag tror dig! 120 cm är rekommenderat till lamor, så då får jag nog ändra mitt önskemål till längre stolpar! :)

leifhh

  • Gäst
Re:Billiga stolpar?
« Svar #3 skrivet: 21 jan-08 kl 08:39 »
Har du ek på dina marker är det busenkelt att klyva fram egna stolpar som är nästan lika rötmotståndiga som de tryckade och betydligt miljövänligare! Räknar man om arbetsinsatsen till pengar så tror jag faktiskt att det blir billigare att göra egna stolpar än att köpa tryckade  :)

hur? Jo kapa upp raka stammbitar till önskad längd. Gör ett litet jack i kortändan på bitarna med motorsågen. I dessa jack är det lätt att slå in en kil och påbörja klyvningen. En 20 cm stock ger 4 suveräna stolpar. Är stocken tunnare blir det färre stolpar per längd och är stocken tjockare så blri det givetvis fler.
En stor och en liten slägga behövs, samt 3-4 kilar (gärna "skruvade").

Snarrbon

  • Inlägg: 1318
  • Om du inte provar vet du inte om det går
    • Skåne
    • Mettes kaniner
Re:Billiga stolpar?
« Svar #4 skrivet: 21 jan-08 kl 10:50 »
men men men ??? jag har altså fått veta att ekstolparna skall ligga minst 2 år innan man använder dem annars ruttnar dem.
Bor på gård i skogen med sambo, dansk-svensk gårdshund,  kat, genbanksanslutna gotlandskaniner, genbanksanslutna Åsbohöns och Klövsjöfår även dom genbanksanslutna.

Fåraherden

  • Inlägg: 485
    • -
Re:Billiga stolpar?
« Svar #5 skrivet: 21 jan-08 kl 14:09 »
Jag har blandrasfår, finull-dorset,texel. För dessa räcker 150 centimeters stolpar nedslagna i marken med tre-fyra eltrådar gott. En och annan ung bagge kan trassla sig ut men kommer alltid in igen.
För mitt gutegäng räcker INTE det. Jag vet inte riktigt vad som skulle hjälpa. En pallisad på 3,50 och vallgrav fylld med krokodiler kanske, jag har övervägt det, eller varför inte beta månen ;D.
För denna lite lätt svårstängda fårflock tänker jag följande sommar gå helt motsatt väg. Jag kommer att stänga in det jag inte vill att gutisarna ska beta, det vill säga trädgården. Det kan man bara göra om man som jag bor en smula avlägset till.

Jag har använt stolpar av senvuxen gran. De håller kanske fem år med lite tur.
Familjefåraherde med totalt cirka 30 tackor. Blandras och renrasig gute. Också delaktig i vallodling och skötslen av cirka 15 herefordkossor.

leifhh

  • Gäst
Re:Billiga stolpar?
« Svar #6 skrivet: 21 jan-08 kl 14:35 »
jag har altså fått veta att ekstolparna skall ligga minst 2 år innan man använder dem annars ruttnar dem.

det känner jag inte igen.
jag undrar vad som skulle kunna förändras inne i en ekbit på 2 år och göra den mer rötbeständig....

en lågbudgetimpregnering är att kola stolparna i änden eller låta dem stå i olja innan de sätts upp. du kan ju kika lite på vad tryckimpregnering innehåller innan du investerar i det .

ulfg

  • Inlägg: 1006
Re:Billiga stolpar?
« Svar #7 skrivet: 21 jan-08 kl 20:43 »
Normalt sett låter man faktiskt stolpar torka innan man använder dem. Råa granslanor som skulle användas direkt till stolpar tror jag skulle ruttna ganska omgående. Tror att även ekstolpar håller längre om de får torka ett år. Två år är dock överdrivet. Oljning eller kolning tror jag inte upphäver kravet på torkning, tyvärr. Ledsen jag framstår som en sån glädjedödare...

Grov syren är det bästa stolpämnet som finns i Sverige.
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

Alore

  • Gäst
Re:Billiga stolpar?
« Svar #8 skrivet: 21 jan-08 kl 21:04 »
Tack för alla svar och tips! Men nu lutar det åt att vi måste ha ett flyttbart stängsel istället, så stolpar är inte riktigt en issue längre. Tack ändå!

Snarrbon

  • Inlägg: 1318
  • Om du inte provar vet du inte om det går
    • Skåne
    • Mettes kaniner
Re:Billiga stolpar?
« Svar #9 skrivet: 21 jan-08 kl 21:59 »
Citera
Grov syren är det bästa stolpämnet som finns i Sverige
Där kan man se. Guldkorn hittar man fortfarande. :D Jag som trodde att ek var oslagbart!
Bor på gård i skogen med sambo, dansk-svensk gårdshund,  kat, genbanksanslutna gotlandskaniner, genbanksanslutna Åsbohöns och Klövsjöfår även dom genbanksanslutna.

javill

  • Inlägg: 11387
    • Blekinge
    • Glirnashopen
Re:Billiga stolpar?
« Svar #10 skrivet: 22 jan-08 kl 10:29 »
Hur är det med en då? Enligt bonden jag handlar hö av så är det riktigt bra till stolpar, överlever tryckt "skit" med råge.  ;)
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

PeterTh

  • Inlägg: 27
    • www.norrdal.se
Re:Billiga stolpar?
« Svar #11 skrivet: 22 jan-08 kl 12:07 »
Har du tänkt på möjligheten att söka bidrag från din länsstyrelse för rovdjursavvisande stängsel? Det betalar ofta stängslingsmaterial och aggregat och ibland även en del jobb. Det varierar mellan länsstyrelser. Då får du ett bra stängsel som visserligen är jobbigt att sätta upp men som verkligen blir bra.

mvh
Peter

Fåraherden

  • Inlägg: 485
    • -
Re:Billiga stolpar?
« Svar #12 skrivet: 23 jan-08 kl 08:38 »
Hur är det med en då? Enligt bonden jag handlar hö av så är det riktigt bra till stolpar, överlever tryckt "skit" med råge.  ;)

Jag använder några oimpregnerade en-stolpar som säkerligen har 50 år på nacken. Problemet är väl att man, så vitt jag vet, inte får  hugga en, åtminstne inte över allt.
Familjefåraherde med totalt cirka 30 tackor. Blandras och renrasig gute. Också delaktig i vallodling och skötslen av cirka 15 herefordkossor.

javill

  • Inlägg: 11387
    • Blekinge
    • Glirnashopen
Re:Billiga stolpar?
« Svar #13 skrivet: 23 jan-08 kl 18:41 »
Jag använder några oimpregnerade en-stolpar som säkerligen har 50 år på nacken. Problemet är väl att man, så vitt jag vet, inte får  hugga en, åtminstne inte över allt.

Aha, här räknas en nästan som ogräs. Ja i alla fall av Länsstyrelsen när det gäller hag- och betesmark.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Alore

  • Gäst
Re:Billiga stolpar?
« Svar #14 skrivet: 24 jan-08 kl 14:28 »
Har du tänkt på möjligheten att söka bidrag från din länsstyrelse för rovdjursavvisande stängsel? Det betalar ofta stängslingsmaterial och aggregat och ibland även en del jobb. Det varierar mellan länsstyrelser. Då får du ett bra stängsel som visserligen är jobbigt att sätta upp men som verkligen blir bra.

mvh
Peter

Det hade ju varit en idé, men dels tror jag inte att länsstyrelsen här beviljar det eftersom vi inte bor i rovdjurstäta områden, dels måste vi ha ett flyttbart stängsel så då faller det på det också. Men tack ändå! :)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

728 gäster, 5 användare (2 dolda)
Bröd, lichiplommon, RindertD

* Forum

* Om tidningen Åter



- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser