Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lägger inga ägg, tappar fjädrar och grönt bajs, varför?  (läst 982 gånger)

Dozer

  • Inlägg: 3
    • Halland
Hej,,
Är ny på det här med höns..
Köpte 3st vita sussexhönor som var ca 1år gamla..
Har ett hönshus med yttergård på ca 12 kvadrat och själva bodelen är på ca 3kvadrat.. två pinnar för dom att sitta på som är ca 1 m st. tre reden att värpa i.. Har halm och sågspån inne i huset. sand/grus i gården.
pga odlingar och ungar så får dom inte gå ute på heltid, utan släpps ut lite så och då för att få sprätta fritt i trädgården ( bor i villaområde)

Alla tre hönorna har under hela sommaren värpt bra och ger i snitt två ägg om dagen..
Jag matar dom med matrester och värpfoder..

Men nu har dom börjat rugga jättemycket och slutat värpa helt och hållet.
Detta har pågått sedan i oktober...
Och vi har sett att avföringen är mintgrön på antingen en eller flera hönor.

Hönorna ser pigga och vakna ut, men äter knappt av torrfodret längre, bara matrester. Jag har gått över till basfoder nu och skulle se om det hjälpte, men det gjorde det inte...

Försöker städa ur reden och bodelen 1gång/vecka ink reden.. Rastgården, där dom bajsar mest försöker jag ta var dag iaf var annan... Så jag tycker inte det är smutsigt hos dem..

Någon som vet vad detta kan bero på? eller det kanske är normalt med grön avföring ibland? Har gett dem krossat kol, men det rör dom inte..

/Staffan

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Lägger inga ägg, tappar fjädrar och grönt bajs, varför?
« Svar #1 skrivet: 03 nov-17 kl 14:42 »
Att de ruggar nu är helt normalt,  och det pågår i åtskilliga veckor. Under tiden blir det inga ägg för all näring går till den nya fjäderdräkten.























































Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

karsan

  • Inlägg: 1896
    • Södermanland
SV: Lägger inga ägg, tappar fjädrar och grönt bajs, varför?
« Svar #2 skrivet: 06 nov-17 kl 10:53 »
Dessutom behöver en höna som inte värper bara hälften så mycket mat som en som värper varje dag.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

601 gäster, 7 användare (1 dolda)
xaelanar, LimJans, von tratt, långfot, beekeepern, Tiomilaskogen

* Forum

* Om tidningen Åter



- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser