Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sjuk/skadad höna!  (läst 987 gånger)

Millian22

  • Inlägg: 1
    • Skåne
Sjuk/skadad höna!
« skrivet: 24 jun-17 kl 15:07 »
För några dagar sedan såg jag att en höna gick lite konstigt. Hon går lite stelt och ibland lutar hon åt sidan, men sedan rättar hon till sig igen. Nästan som att hon är berusad. Ibland faller hon till och med. Hon kan inte sitta på sittpinnen och sover i en värpbox.
Hon har inga synliga skador och äter och dricker bra, samt lägger ägg. Vad är det som har hänt henne? :-\   Ifall det är något allvarligt och jag måste avliva, går det köttet då och äta?

Nina W

  • Inlägg: 3987
    • Värmland
SV: Sjuk/skadad höna!
« Svar #1 skrivet: 24 jun-17 kl 16:32 »
Jag har fått ta bort ett en kyckling med långa mellanrum för att dom fått marek = hönsförlamning. Då får dom långsamt svårare och svårare att röra ena sidan av kroppen tills den blir helt lam men för övrigt så mår dom bra. Då en får det så blir resten av flocken immuna men viruset finns kvar och så ploppar det upp någon gång, kan ta ett år och det kan ta tre...

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Sjuk/skadad höna!
« Svar #2 skrivet: 24 jun-17 kl 18:21 »
Min första tanke var också Marek. Sedan läste jag att hon värper. Marek drabbar sällan vuxna djur. Det finns andra sjukdomar med rörelsestörningar också,  men dem har jag (lyckligtvis) ingen erfarenhet av.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

karsan

  • Inlägg: 1896
    • Södermanland
SV: Sjuk/skadad höna!
« Svar #3 skrivet: 26 jun-17 kl 18:35 »
Det händer att marek drabbar vuxna hönor också.  Jag hade en som var 18 månader, men hon blev sjuk just efter ruggningen, så värpte gjorde hon inte då. Men hade gjort den en säsong innan.

Jag tror inte man själv blir sjuk av att äta en väl tillagad höna som man har avlivat p g a sjukdom, men jag tycker det verkar otäckt så det har jag inte gjort. Om det var hungersnöd kanske det skulle kännas annorlunda.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

573 gäster, 4 användare
xaelanar, Ulmusglabra, ärt, LimJans

* Forum

* Om tidningen Åter



- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser