Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Förvara färska gurkor  (läst 4299 gånger)

Björn Alsmark

  • Inlägg: 1
    • Värmland
    • Björn i Lisslerud
Förvara färska gurkor
« skrivet: 16 jul-17 kl 14:36 »
I mitt grönsaksland har jag några få plantor av Västeråsgurka, som jag skall lägga in, men problemet mitt är att jag vill gärna samla upp så jag får tillräckligt antal att starta min inläggningsprocedur. Det blir inte så många per dag/vecka.
Hur kan jag spara gurkorna på bästa sättet?

 

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Förvara färska gurkor
« Svar #1 skrivet: 16 jul-17 kl 15:07 »
Inläggningsprocedur? Antingen fermenterar man gurkorna i saltvatten eller så lägger man in dem i skarpsmakande ättika. I båda fallen så kan man har gurkorna i kylen i en vecka i alla fall.

Jag skulle verkligen rekommendera fermenterade gurkor, i stället för ättikan

https://grundligmatlagning.wordpress.com/2013/08/11/gora-egen-mjolksyrad-gurka-och-ata-den-med-smetana-och-honung/

hon på torpet

  • Inlägg: 1702
    • Uppland
SV: Förvara färska gurkor
« Svar #2 skrivet: 06 sep-17 kl 15:52 »
Kan man fermentera skivad gurka? Jag har överskott på slanggurka och de är för stora föra att knyckla ner hela burkarna  :-[
Tala ut människa!!!

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Förvara färska gurkor
« Svar #3 skrivet: 06 sep-17 kl 18:20 »
Ja, det går att fermentera både skivade och hackade grönsaker se t ex surkål!  Man skall bara alltid ha koll så att salthalten blir rätt

hon på torpet

  • Inlägg: 1702
    • Uppland
SV: Förvara färska gurkor
« Svar #4 skrivet: 07 sep-17 kl 12:07 »
Tack Kurt! Låter bra, funkar det med samma salthalt som för hela? Enl. receptet 45 g salt p 1 l vatten?
Tala ut människa!!!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

567 gäster, 4 användare (1 dolda)
xaelanar, Radar, skräptanten

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser