Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Angående Leghorn/Italienare rasstandard  (läst 6946 gånger)

LM

  • Inlägg: 775
  • Föder upp gotlandskaniner i genbank.
    • Närke
    • Kaninhålan
SV: Angående Leghorn/Italienare rasstandard
« Svar #20 skrivet: 03 okt-08 kl 14:23 »
Vet egentligen inte men...
Så här står det om raserna i min gamla rasstandard.

Italienare:
Härkomst: Italien.
Vikt tupp: 2,2-2,7 kg  Vikt höna: 2,0-2,3 kg
Typ och karaktär. Mål för aveln.
Kraftig, livlig, tålig och snabbväxande hönsras.

Leghorn:
Härkomst: Amerika. Funnits i europa sedan 1910. Framavlad ur vita italienska lanthöns.
Vikt tupp: 2,2-2,7 kg  Vikt höna: 1,9-2,2 kg
Typ och karaktär. Mål för aveln.
Livlig men kraftig hönsras med rundad form, lätt stigande rygglinje och utbredd stjärt.

På bilderna ser leghornhönan ut att ha bredare stjärt medans italienare hönan har mer spetsig stjärt.
« Senast ändrad: 03 okt-08 kl 14:31 av LM »
Gotlandskaniner, genbank.

katie

  • Inlägg: 286
    • Bohuslän
    • Borderlites
SV: Angående Leghorn/Italienare rasstandard
« Svar #21 skrivet: 03 okt-08 kl 14:28 »
Jag har också den gamla standarden men det har ju blivit lite förändringar sedan vi fick en nordisk standard.
Delar hus med 6 border collies och 2 katter. Ute har jag angorakaniner och en fårflock. Har planer på att skaffa angoragetter.
http://www.123minsida.se/hostagarden
http://hostagardensfarochangora.blogspot.com/

LM

  • Inlägg: 775
  • Föder upp gotlandskaniner i genbank.
    • Närke
    • Kaninhålan
SV: Angående Leghorn/Italienare rasstandard
« Svar #22 skrivet: 03 okt-08 kl 15:00 »
Citera
det har ju blivit lite förändringar sedan vi fick en nordisk standard
Ja det har det ju och jag vet tyvärr inte hur det påverkar raserna Leghorn/Italienare.

I svenska rasfjäderfäförbundets tidskrift Nr2, 2006 finns en artikel som handlar om Leghorn/ Italienare där skillnaderna tas upp. Den är lite invecklad för att återge kortfattat här.
Det handlar om olika avelsriktningar med skillnader i typen.

"I början på 1900 talet var djuren ännu mycket lika varandra även om amerikanska leghorn skiljde sig något. De hade bakåtsluttande rygglinje och mindre utvecklade stjärtpartier, och typiskt var då den stora kammen och de stora haklapparna.

När sedan leghorn i Amerika knappast förändrades kom Italienare att bli kraftigare och har idag en nästan vågrät rygg, deras stjärtparti är fylligare och kam och haklappar finare.

Engelsk leghorn har i stort sätt behållit sitt ursprungliga utseende, men kroppens volym och huvudet har förändrats."
Gotlandskaniner, genbank.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

742 gäster, 2 användare
Tiomilaskogen, Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser