Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Aquaponics  (läst 4709 gånger)

maxe

  • Inlägg: 2
    • Skåne
Aquaponics
« skrivet: 27 feb-16 kl 10:58 »
Är de någon som har ett fungerande system i drift, gärna lite större inomhus aquaponics?

 

almåsen

  • Inlägg: 10
    • Skåne
SV: Aquaponics
« Svar #1 skrivet: 28 nov-16 kl 08:16 »
fråga mig i början på nästa år så vet jag mer, är i uppstarten nu med en anläggning :)

Fritjof

  • Inlägg: 33
    • Småland
SV: Aquaponics
« Svar #2 skrivet: 17 feb-17 kl 11:55 »
fråga mig i början på nästa år så vet jag mer, är i uppstarten nu med en anläggning :)

Hur går det?

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Aquaponics
« Svar #3 skrivet: 16 mar-17 kl 08:03 »
Jag har testat Ikeas hydroponiska grejor. Planen är att koppla in den på trädgårdsdammen i sommar. Än så, länge mest lite experimenterande.

MVH
Magnus

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
SV: Aquaponics
« Svar #4 skrivet: 16 mar-17 kl 08:47 »
Jag har testat Ikeas hydroponiska grejor. Planen är att koppla in den på trädgårdsdammen i sommar. Än så, länge mest lite experimenterande.

MVH
Magnus

Så spännande, ska du ordna ett pumpsystem då? Du får gärna berätta hur du gör och hur det går.
Jag har också köpt Ikeas system. Sedan slutet på jan. har jag använt den till förkultivering, har pluggbrätten med 150 pluggar som passar i hyllplanen. Det funkar bra med ljuset. Platsbesparande men det blir ju onekligen lite dyrt.
Nu ska jag återgå till det hydroponiska systemet. Ser fram emot andras erfarenheter.

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Aquaponics
« Svar #5 skrivet: 16 mar-17 kl 17:06 »
Så spännande, ska du ordna ett pumpsystem då? Du får gärna berätta hur du gör och hur det går.

Ja, tanken är väl att sätta i ett litet utlopp rör genom botten strax under max nivån. Och sen ta vatten ur den ordinarie cirkulationen via kulventil till att fylla på mycket långsamt, typ 50 liter om dagen eller nåt. Allt på ett platsbyggt bord i lagom höjd. Frugan vill det hela skall vara på hennes blivande utekök. Men den platsen är för långt borta, så svårt att få till returen. Experimenterande är kul!

Mvh
Magnus

maxe

  • Inlägg: 2
    • Skåne
SV: Aquaponics
« Svar #6 skrivet: 15 apr-17 kl 11:58 »
fråga mig i början på nästa år så vet jag mer, är i uppstarten nu med en anläggning :)
Hur har det gått med din anläggning,har du kommit igång?

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Aquaponics
« Svar #7 skrivet: 15 apr-17 kl 13:55 »
Jag har kört en omgång sallad i Ikea grejorna. Inomhus, med belysning, men med dammvatten som ända näringskälla.

Vattnet var inte tillräckligt tjockt för att funka med enbart påfyllning. Så jag fick byta ut vattnet var annan vecka. Men god sallad blev det som är uppäten nu.

Mvh
Magnus


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

558 gäster, 4 användare
xaelanar, malle h, kretslopp, addebadde

* Forum

* Om tidningen Åter



- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser