Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bohuskulla, ny tråd  (läst 2175 gånger)

anette i bugared

  • Inlägg: 6137
    • -
Bohuskulla, ny tråd
« skrivet: 29 mar-15 kl 16:13 »
Bohuskullan, en rödlistad art, lättfödd, liten och nätt, en perfekt hushållsko. Det finns en aktiv förening som är mycket hjälpsam och som håller med tjur ifall man vill undvika insemination ( eller bara slippa beräkna brunst ;) )

Här är min Ina med sin nyfödda kvigkalv, kalven föddes sent igår kväll.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

 

nittonhundranittiosex

  • Inlägg: 525
  • Fler bevarare bör hålla lantraser och kulturhöns
    • Gotland
SV: Bohuskulla, ny tråd
« Svar #1 skrivet: 29 mar-15 kl 21:45 »
Är väl rätt mycket inkorsat i denna ras?
Genbanksanslutna Gotlandshöns (med och utan roskam), Torparhöns, Blekingeankor. Snart även Smålandshöns och Gotlandskaniner

anette i bugared

  • Inlägg: 6137
    • -
SV: Bohuskulla, ny tråd
« Svar #2 skrivet: 30 mar-15 kl 11:39 »
Nej, inte speciellt, några fjälltjurar, men eftersom de är "syskonraser" så har det inte haft nån större betydelse mer än att inavelsfrekvensen sänktes.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3924
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Bohuskulla, ny tråd
« Svar #3 skrivet: 31 mar-15 kl 10:01 »
Kul med en bohuskulle-tråd :D ! (Jag har väne istället, men det är ju samma förening.) Fin ko och söt kalv!

1996: Det är många som tror att bara för att det finns stor variation i utseende hos en ras, så är det mycket korsningar. Det är faktiskt tvärtom. Att djuren kan se mycket olika ut inom rasen är helt naturligt, och så är det med alla raser som inte genomgått utställningsavel.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

anette i bugared

  • Inlägg: 6137
    • -
SV: Bohuskulla, ny tråd
« Svar #4 skrivet: 31 mar-15 kl 12:59 »

1996: Det är många som tror att bara för att det finns stor variation i utseende hos en ras, så är det mycket korsningar. Det är faktiskt tvärtom. Att djuren kan se mycket olika ut inom rasen är helt naturligt, och så är det med alla raser som inte genomgått utställningsavel.
Väne och Bohuskulla tillhör de gamla raser som har mycket liten inblandning i " modern tid" och det visar sig på många sätt bl.a. detta som vår ko och kalv gjorde, kossan makade ut kalven ur hagen gång på gång varvid kalven la sig och tryckte under en gran, dold för rovdjur, på samma sätt som vilda djur gör. Gamla raser är verkligen intressanta :)
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

nittonhundranittiosex

  • Inlägg: 525
  • Fler bevarare bör hålla lantraser och kulturhöns
    • Gotland
SV: Bohuskulla, ny tråd
« Svar #5 skrivet: 31 mar-15 kl 22:43 »
Jag är mycket insatt i lantraser. Bohuskullan är ju idag egentligen samma ras som fjällnäran eftersom att man medvetet korsat in så mycket fjällnära i den rasen.
Genbanksanslutna Gotlandshöns (med och utan roskam), Torparhöns, Blekingeankor. Snart även Smålandshöns och Gotlandskaniner

anette i bugared

  • Inlägg: 6137
    • -
SV: Bohuskulla, ny tråd
« Svar #6 skrivet: 31 mar-15 kl 23:07 »
15 timmar gammal, Vilda fick bli hennes namn <3
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

anette i bugared

  • Inlägg: 6137
    • -
SV: Bohuskulla, ny tråd
« Svar #7 skrivet: 31 mar-15 kl 23:07 »
Och här är föräldrarna :)
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

anette i bugared

  • Inlägg: 6137
    • -
SV: Bohuskulla, ny tråd
« Svar #8 skrivet: 01 apr-15 kl 13:19 »
Sötvarning på dagens "Vildabild"  :D
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Johan P

  • Inlägg: 724
    • Skåne
    • Bokeslundsgården
SV: Bohuskulla, ny tråd
« Svar #9 skrivet: 06 apr-15 kl 22:17 »
Bohuskullan var för grupp när man återupptäckte i början av 90-talet.
Det fanns då 10 hondjur och 1 tjur i ett fåtal besättningar ägaren till ursprungsbesättningen uppger att hans första djur härstammade från 2 inavlade besättningar som hade bytt tjurar med varandra. Av stamtavlan kan man sedan utläsa att ett flertal SKB (Svensk Kullig Boskap) tjurar hade används ett exempel är tjuren 745 Macke hans mor var vanlig fjällko och hans far var västfinsk rödkulla eller tjuren 940 Hompen som har 12,5% rödkulla i sig.  Det finns i dag nästan inga Bohuskullor som inte har en del av sitt arv från dessa 2 blandras tjurarna. Föreningen Allmogekon tillfrågade även Fjällrasavel om dom ville bevara raserna men dom nekade på grunda av det stora korsningsinslaget.
Det är här dom fjällnära tjurarna kommer in i bilden, föreningen Allmogekon tillåter inkorsning av fjällnära tjurar. Man skrev till och med in i sin avelsplan att man kunde använda fjällnära tjurar till sina Bohuskullor. Detta beslut resulterade i att nästan alla det djur som lever i dag har minst 50 % fjällnära i sin härstamning.
Tittar vi på en djuret Emma finner vi att hon är 75 % fjällnära 18,75% fjäll/rödkulla och bara 6,25 % Bohuskulla och registreras ändå som renrasig Bohuskulla.

Föreningens beslut att tillåta fjällnära tjurar har fått ytterligare en allvarlig följd.
En av det 5 ursprungsbesättningarna till det fjällnära djuren har använt vanliga fjälltjurar  i stor omfattning vissa av ursprungsdjuren i den besättningen har 75 % vanlig fjäll i sig, Genom att Föreningen Allmogekon inte själva har tagit beslut exakt vilka tjurar som får användas så har man fått in ännu mer vanlig fjäll i Bohuskullan.

Trots denna kraftiga inkorsning av ett flertal raser fortsätter föreningen att kalla den för Bohuskulla, när epitetet SKB hade varit mer passande.

När föreningen uppmärksammades om den kraftiga inkorsningen som hade skett toga man bort möjligheten för djurägare att använda fjällnära tjurar, och man gick ut med informationen att man skulle försöka öka procenten Bohuskulla i det kvarvarande djuren med hjälp av 2 semintjurar som man hade sperma tappat innan inkorsningen blev allt för kraftig.

Driver småbruk i Skåne tillsammans med min familj, Skånsk röda och Granemålakor, Linderödssvin, Klövsjöfår, Göingegeter och många olika fjäderfän http://bokeslundsgarden.wordpress.com/ Lite reklam för http://www.facebook.com/groups/356334151043263/ sidan för dig som gillar Svenska äkta kulturraser


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

459 gäster, 2 användare
Jenny Donai Manitski, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser