Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur gör jag med mina solceller om jag vill hoppa av elnätet förgått?  (läst 5792 gånger)

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
Om man tvättar i kallvatten så kan det bli problem att få bort fet smuts, men de flesta andra avlagringar bör moderna tvättmedel kunna ta hand om ändå.
Sen finns ju alltid möjligheten att köra tvättmaskinen med solfångarvärmt vatten, om man är noga med temperaturregleringen och inte går upp över 40 °C så är det ju ingen risk att tvättresultatet blir sämre pga att proteiner i t ex svett hinner koagulera innan tvättmedlet har löst upp dem.

Saker som har nämnts i många tidigare trådar men som förtjänar att upprepas:
1) I länder med höga elpriser men tillgång till billig gasol eller naturgas (t ex Spanien), säljs tvättmaskiner med gaseldat värmeelement.
2) I vissa europeiska länder, dock oklart vilka, har praktiskt taget alla tvättmaskiner, även billiga modeller, separata anslutningar för kall- och varmvatten.
3) Om man har tillgång till hetvatten eller ånga från t ex en ackumulatortank eller lågtrycksångpanna, så är det inte så svårt att byta ut tvättmaskinens elektriska värmeelement mot en värmeväxlarslinga. Man kan behålla den ursprungliga termostaten (åtminstone om den är av till/från-typ) och låta den styra en magnetventil för hetvatten/ånga istället.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland

 I länder med höga elpriser men tillgång till billig gasol eller naturgas (t ex Spanien), säljs tvättmaskiner med gaseldat värmeelement.


Jag har för mig att du nämnt detta tidigare.
Vet du var man kan köpa en sådan, jag har sökt på nätet men inte hittat någon?

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14452
    • Östergötland
Sen finns ju alltid möjligheten att köra tvättmaskinen med solfångarvärmt vatten, om man är noga med temperaturregleringen och inte går upp över 40 °C så är det ju ingen risk att tvättresultatet blir sämre pga att proteiner i t ex svett hinner koagulera innan tvättmedlet har löst upp dem.

Där är en bra lösning på flera problem. Om man ändå kör det mesta på 40 grader, och dessutom har en modern tvättmaskin som sköljer med minimal mängd vatten, och dessutom har ved eller solvärmt vatten så är det ju bara att termostatera vattnet till 38 grader och köra tvättmaskin på 30 grader. På köpet får man bättre sköljning. De få gånger man behöver högre temp får man väl slösa med el om man kan, eller köra tvätten två gånger med olika temperaturer. 

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
Jag har för mig att du nämnt detta tidigare.
Vet du var man kan köpa en sådan, jag har sökt på nätet men inte hittat någon?

Nej, det enda jag vet är att jag har sett sådana i vitvaruaffärer båda de gånger jag har varit i Spanien (Barcelona 1992 och Sevilla 2006).

Rubensgården

  • Gäst
Nej, det enda jag vet är att jag har sett sådana i vitvaruaffärer båda de gånger jag har varit i Spanien (Barcelona 1992 och Sevilla 2006).

Hade jag varit i Spanien vore vitvaruaffärer ganska lågprioriterade besöksmål. Jag är glad att du finns.

Gilbert

  • Gäst
Jag var i Barbate nu senast och det är på landet utanför Cádiz där få turister tar sig.

Allt gick på el utom varmvattenberedaren som gick på gas. En vanlig lösning i Spanien idag.



vattuvarg

  • Inlägg: 1497
  • Lager på lager på lager...
    • Lappland
    • vattuvargs blog
3) Om man har tillgång till hetvatten eller ånga från t ex en ackumulatortank eller lågtrycksångpanna, så är det inte så svårt att byta ut tvättmaskinens elektriska värmeelement mot en värmeväxlarslinga. Man kan behålla den ursprungliga termostaten (åtminstone om den är av till/från-typ) och låta den styra en magnetventil för hetvatten/ånga istället.

Det ovanstående har provats med gott resultat här i Sverige. Bra sammanfattning, förresten. :)
Varje mänskligt samhälle ska bedömas efter hur väl det tar hand om de svaga.
vattuvargs.blogspot.se

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
Nej, det enda jag vet är att jag har sett sådana i vitvaruaffärer båda de gånger jag har varit i Spanien (Barcelona 1992 och Sevilla 2006).

Kommer du ihåg namnet på någon av affärerna?

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
Kommer du ihåg namnet på någon av affärerna?

Nej, tyvärr. Möjligen kan det ha funnits på något stort varuhus, El Corte Inglez eller vad nu kedjan heter.

Alexn72

  • Moderator
  • Inlägg: 1466
    • Skåne
Vi har tänkt bygga bastu. Nu värmer vi vatten på spisen. Oftast duschar vi någon annanstans.
Maten lagas på vedspis vintertid och gasolspis sommartid.
Huset värms med massaugn och vedspis. Övervåning med kamin. Vi bygger på en luftburen solvärmefångare. Lämnar vi huset vintertid klarar det två dagar innan det är helt utkylt.
Vatten bär vi. Vi har även högt placerade regnvattentankar. Handpump 
för brunnsvatten ska installeras.
Vi har en kompressorkylbox från Engel som tillåts gå två gånger per dygn. På vintern har vi jordkällare och andra kyliga utrymmen.
/Jan


ang kostnaden för el
http://www.kraftringen.se/Foretag/El/Elnat/Elnatsavgifter/Prislista-Nord/
Fast avgift:2750kr/år + 1kr/kwh som förbrukas om vi då räknar med att du förbrukar 400kwh
Ger dig en kostnad på 7,9kr/kwh
Ersätter man 300kwh gasol är man nere på ca 4kr /kwh

Då är det ändå en väldigt låg förbrukning
Kör ni inte vedsågar, vedklyvar mm

gasol innehåller  13 kwh /kg
en p11 innehåller då ca 140kwh och kostar ca 300 att fylla vilket ger ca 2kr per kwh
20kg gasol motsvarar ca 2 p11 tankar och den totala energi är då ca 300kwh


Så om du ökar din elförbrukning till 2500kwh per år är du nere i 2,1kr/kwh inkl de fasta avgifterna.
Total kostnad för el per år är då 5250kr

Missförstå mig rätt, om du väljer att inte ha el så är det helt okej.
Om du däremot tycker det är för dyrt så är jag inte så säker på att så verkligen är fallet.
Värdesätter du att slippa dra fram elverk för att göra småsaker och istället bara plugga in det i "väggen" så har du både en tidsvinst och en bekvämlighetsvinst.

Prissättningen på att bära vatten och en trasig rygg om x år, kostnad?


.... Att låna pengar till solel är dålig ekonomi.


Så länge som du någon gång går plus så är det väl inte en dålig investering? trots att man kanske har betalat lika mycket i ränta som anläggningen kosta( under dåliga förhållande)
« Senast ändrad: 21 jul-15 kl 09:54 av Alexn72 »

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
Jag har lagt ut en krok hos en bekant med kontakter i Ukraina om att kolla om det finns gaseldade tvättmaskiner där.

Gilbert

  • Gäst
Varför gå över ån efter vatten ... Med en gasoldriven VVB så kan man reglera kallt vatten till förtvätt alt använda flytande tvättmedel och sedan köra 40 alt 60 grader med VV från VVB.
Som med alla specialfall får man stå ut med att kanske styra lite kranar.

http://www.legoelektronik.se/varmvattenberedare-gasol-11l.html

 

krikav

  • Inlägg: 449
    • Hälsingland
Att lämna elnätet innebär att man får göra avkall på all lyx vad elnätet innebär.

Det går inte på något vis att tro att en solcellsanläggning ska kunna leverera vad elnätet gör.
Isåfall måste du upp i kostnader på flera hundra tusen kronor.
Sedan tillkommer löpande kostnader i utbyte av batterier som överstiger abonemangskostnaden för elnätet.

De andra möjligheterna sammanfattas väl såhär:
Sluta använda el.
Dimensionera elkonsumtionen väldigt lågt, så att en liten "sommarstuge"-solcellsanläggning klarar av det. Och acceptera att du kan vara utan även där på vintern.
Börja använda fossil energi stötvis med ett bensin/diesel-elverk.

Hemma hos mig så är projektet fortfarande pågående, bantar elförbrukning där jag kan.
Ligger på kring 4000kWh/år i nuläget, och omkring hälften av det går till en elektrisk VVB.
Höfläkt/hökanon gör att jag känner att jag har ett behov av att vara kvar på elnätet för tillfället.
Har skaffat en nätansluten solcellsanläggning som ska kunna ge ca 1500kWh/år.
Har en 1000W anläggning för off-grid, men batteriet är så underdimensionerat att det är svårt att få det att fungera.
Prislappen och kort livslängd på nya batterier gör att jag också drar mig för att köpa sådana.

Rubensgården

  • Gäst
Vi gick just ner till 80Ah för att spara lite batteripengar. Funkar bra ändå. 2x100Ah var en rest från när jag körde inverterad elbil. (Laddade husets batterier med dieselbil under jobbresor).

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
När jag var ungkarl tvättade jag mina kläder för hand ett par år. Det började alltid med att tvätten lades i blöt i förväg oftast över natten. Jag brukade använda speciellt tvättmedel för blötläggning. Tvättningen gick till så att jag tappade ur blötläggningsvattnet  och vred ur tvätten. Till min hjälp med det hade jag en vridmaskin (sån som Biltema kallar för semskskinnstork) Sen lade jag tvätten i rent vatten tog upp, vred ur. Proceduren upprepades en fyra fem gånger innan jag hängde upp tvätten på tork.
kretslopp

Rubensgården

  • Gäst
Har nu loggat vår elenergiförbrukning sen i somras. Ser ut som att vår kyl drar ca 70kWh per år. Sen tillkommer kanske samma siffra för kokning av ägg, osv. Vedkapen, cirkelsågen och svetsverkstaden är traktordriven och ingår inte i den beräkningen och absolut inget som någon nödvändigtvis behöver.

agne

  • Inlägg: 46
    • Hälsingland

  Tvättmaskin för varmt och kalt vatten, ASKO W6863 Eco.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

786 gäster, 1 användare
von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser