Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad gör man med bondbönor?  (läst 25824 gånger)

Hattestad

  • Inlägg: 20
    • Västergötland
Vad gör man med bondbönor?
« skrivet: 08 aug-10 kl 13:04 »
Min käre svärfar sköter trädgårdsodlingen - i år har han sått bondbönor som vi inte provat tidigare. Nu undrar jag/vi hur använder man bondbönan, och hur sparar man den för eftervärlden? Har tidigare bara odlat vanliga bönor där du äter allt, men så är väl inte fallet här. Tacksam för hjälp...

växtnörden

  • Inlägg: 53
    • Småland
    • http://www.flickr.com/photos/cicci_thorin/
SV: Vad gör man med bondbönor?
« Svar #1 skrivet: 08 aug-10 kl 13:28 »
Jag brukar ta ut dem ur skidan, koka dem lite hastigt i vatten, för att få bort det yttersta skalet/höljet som kan var lite kärvt, sen kan man äta dem som dem är, med lite smör, salt å kanske lite citron, väldigt gott att blanda dem i sallad också, eller att stuva. Frysa efter förvällning bör inte var några problem heller  :D
Utbildad trädgårdsmästare med motorsågskörkort. Har studerat traditionellt textilhantverk på Bäckedal. Ska nu odla grönsaker på heltid i Småland :) Vill driva en liten gård med djur, odling, hantverk, och förädling av diverse produkter. Vill lämna ett så litet ekologiskt fotavtryck som möjligt.

ChristinaR

  • Inlägg: 5562
    • Västergötland
    • Elins trädgård
SV: Vad gör man med bondbönor?
« Svar #2 skrivet: 08 aug-10 kl 19:37 »
Gott att marinera: nykokta bondbönor, finhackad schalottenlök, olivolja, vinäger, salt, peppar. Blanda och låt stå till dan därpå. Man kan peta bort ytterskalet om man vill, jag struntar i det.

Suresh

  • Inlägg: 14101
    • -
SV: Vad gör man med bondbönor?
« Svar #3 skrivet: 08 aug-10 kl 19:45 »
Varför blir de svarta opch ruttnar när man försöker torka dem - och hur skall man undvika det?

ChristinaR

  • Inlägg: 5562
    • Västergötland
    • Elins trädgård
SV: Vad gör man med bondbönor?
« Svar #4 skrivet: 08 aug-10 kl 19:53 »
Varför blir de svarta opch ruttnar när man försöker torka dem - och hur skall man undvika det?

Hm. Har aldrig hänt mig. Men till att börja med så ska de ju vara helt mogna, de kan sitta kvar på plantan tills skidan börjar torka ihop.

Sen behöver de ju varmt och torrt - jag torkar ärter och bönor ovanpå braskaminen först, sen eftertork på nät.

Annars vet jag faktiskt inte.

Granbackstove

  • Inlägg: 814
    • Uppland
SV: Vad gör man med bondbönor?
« Svar #5 skrivet: 08 aug-10 kl 20:55 »
Bönvälling. Norduppländsk specialitet. Kan beskrivas som redd grönsakssoppa med bondbönor i. Har inget exakt recept men kan säkert googlas på.
Har genbank för bland annat sybehör och blomkrukor från 1900-talet.

tinna.m

  • Inlägg: 2451
    • Skåne
SV: Vad gör man med bondbönor?
« Svar #6 skrivet: 08 aug-10 kl 21:19 »
Äter dem njutningsfullt med andakt och smör :-[
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

fräsen

  • Gäst
SV: Vad gör man med bondbönor?
« Svar #7 skrivet: 08 aug-10 kl 22:33 »
rosta dom i ugn med lite olja salt o peppar är inte heller fel..

Pappis

  • Inlägg: 65
    • Västergötland
SV: Vad gör man med bondbönor?
« Svar #8 skrivet: 08 aug-10 kl 23:03 »
Om man mosar dom och blandar i vitlök,lök salt och peppar samt olja får man ett smaskens smörgås eller kex pålägg :)

Ragnar L

  • Gäst
SV: Vad gör man med bondbönor?
« Svar #9 skrivet: 13 aug-10 kl 19:32 »
Bönvälling. Norduppländsk specialitet. Kan beskrivas som redd grönsakssoppa med bondbönor i. Har inget exakt recept men kan säkert googlas på.

Kan bara instämma! Helt suveränt gott och ett måste. Sedan kan man alltid ha i en näve i grytor.
Väldigt gott!

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Vad gör man med bondbönor?
« Svar #10 skrivet: 13 aug-10 kl 23:07 »
Varför blir de svarta opch ruttnar när man försöker torka dem - och hur skall man undvika det?

Enligt min erfarenhet händer detta om höstvätan ligger steget före mognaden. Tvärtom är bättre. Handlar troligen om när man sår (och när man kan så), hurdan odlingsplatsen är, sortval, årsmån, klimat.

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Vad gör man med bondbönor?
« Svar #11 skrivet: 13 aug-10 kl 23:12 »
Sen behöver de ju varmt och torrt - jag torkar ärter och bönor ovanpå braskaminen först, sen eftertork på nät.

Är detta till utsäde eller mat eller bådadera? Låter lite varmt med tanke på grobarheten.

För övrigt, som mat tycker jag det är stor skillnad på färska bondbönor och torkade. Färska är gott men lite pilligt med skalen. Torkade har jag aldrig lyckats laga något riktigt gott på. Tar gärna emot tips.

ChristinaR

  • Inlägg: 5562
    • Västergötland
    • Elins trädgård
SV: Vad gör man med bondbönor?
« Svar #12 skrivet: 14 aug-10 kl 10:08 »
Är detta till utsäde eller mat eller bådadera? Låter lite varmt med tanke på grobarheten.


Mat. Det som ska bli utsäde torkar jag mer varsamt. Men jag torkar en hel del, ffa gråärter, och jag har haft problem med att de möglar innan de är helt torra. Lite extravärme gör susen.

Utsädet får torka på nät, glest utspritt och utan extravärme.


För övrigt, som mat tycker jag det är stor skillnad på färska bondbönor och torkade. Färska är gott men lite pilligt med skalen. Torkade har jag aldrig lyckats laga något riktigt gott på. Tar gärna emot tips.

Jag tycker samma sak om torkade bondbönor, jag brukar torka en del, men sen blir det inte av att jag använder dem. Så i år ska det mesta hamna i frysen i stället.

kråktorparn

  • Inlägg: 9
SV: Vad gör man med bondbönor?
« Svar #13 skrivet: 14 aug-10 kl 11:04 »
Sök på forumet på bondbönssoppa så får ni recept på en riktig delikatess.

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Vad gör man med bondbönor?
« Svar #14 skrivet: 28 aug-10 kl 15:30 »
Sök på forumet på bondbönssoppa så får ni recept på en riktig delikatess.

Inga träffar. Men jag har gjort soppa på bl a bondböna på mitt eget vis. Med färska blev det gott, med torkade sisådär.

Det du och de flesta andra i den här tråden missar är att tala om om ni menar färska eller torkade bondbönor. Eller frysta.

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Vad gör man med bondbönor?
« Svar #15 skrivet: 28 aug-10 kl 15:34 »
Jag tycker samma sak om torkade bondbönor, jag brukar torka en del, men sen blir det inte av att jag använder dem. Så i år ska det mesta hamna i frysen i stället.

Det låter klokt. Jag är inte mycket för att frysa grönsaker men ibland fungerar det bra. Grönkål och spenat är helt OK fryst. Baljväxter har jag för lite erfarenhet av. Rötter är sämre att frysa, råa eller tillagade. De blir blaskiga.

Pjöllerberg

  • Inlägg: 2561
    • Blekinge
SV: Vad gör man med bondbönor?
« Svar #16 skrivet: 28 aug-10 kl 15:40 »
Bönvälling - recept:

http://roslagsmat.blogspot.com/2009/08/vicia-faba-mat-for-allmogen.html

Blir nästan tårögd när jag tänker påt (varför gör jag det aldrig vid såningstid?)

Det som står i receptet om att att skala bönorna är bara löjans imo, där finns ju mycket av smaken.
« Senast ändrad: 28 aug-10 kl 16:03 av Foppas fot »

Ragnar L

  • Gäst
SV: Vad gör man med bondbönor?
« Svar #17 skrivet: 28 aug-10 kl 23:02 »
Jag förväller och fryser mina bondbönor som jag sedan gör vällingen/soppan av.
Har aldrig testat att torka.

Nässelhäxan - babsan

  • Inlägg: 439
  • Nässlor - naturens gåva
    • -
    • Nässelhäxan
SV: Vad gör man med bondbönor?
« Svar #18 skrivet: 29 aug-10 kl 19:29 »
Första året för mig med bondbönor, men jag älskar dem redan!  :-*
Förväller och skalar (de är så gröna o vackra) o använder som de är till kött, i sallader eller marinerar med vitlök, chili, vinäger, olja o libstickesalt. Passar också till allt! Perfekt för oss LCHF:are. Koka dem extra länge så att de blir mosiga o gör "hummus". Jättegott på mackan. Har ätit upp allting o har därför inte funderat över hur de bäst konserveras, men nästa år ... ska jag odla mycket mer och då hoppas jag att jag kan behärska mig och inte äta upp allting på en gång.  ;D

Ragnar L

  • Gäst
SV: Vad gör man med bondbönor?
« Svar #19 skrivet: 29 aug-10 kl 20:59 »
Detta kanske redan har sagts , men här i roslagen odlade man alltid bondbönorna mellan potatisraderna, har själv gjort detta med väldigt fint resultat!

marinerade med vitlök och chilli det lät mumma, ska jag prova  :)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

573 gäster, 4 användare (1 dolda)
xaelanar, fri, Big_Mama_1969

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser