Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Omröstning

Klarar sig frigående höns utan tupp?

Ja, inga problem
7 (58.3%)
Nej, de behöver han som skydd och sammanhållning
0 (0%)
Nej, det skall alltid finnas en tupp
2 (16.7%)
Ja, de klarar sig bra men ser inte faror lika bra
3 (25%)
spelar ingen roll med eller utan
0 (0%)

Antal personer som röstat: 12

Omröstningen har avslutats: 09 apr-10 kl 19:22

Författare Ämne:  Höns utan tupp; erfarenheter?  (läst 21763 gånger)

palseger

  • Inlägg: 92
  • djurtokig och träddgårds fixare
    • Småland
Höns utan tupp; erfarenheter?
« skrivet: 06 apr-10 kl 19:22 »
Min sambo har börjat ändra uppfattning och kan tänka sig skaffa en tupp. Vi vill inte ha en högljud och långrandig och har därmed förstått att en STOR ras är alternativet. Har ni några erfarenheter av skillnad mellan Australien orpington och Brahma

Jag har AO höns (skall hämta) och lohman och Skånsk blomme

Frågan är ju OM hönsen på frigående ytor tillsammans med ett glatt gäng geter klarar sig utan att bli knasiga och knäppa utan tupp?
Tuppen har jag fått lära mig gör stor skilnad i hönans liv, matletning, rovdjur m.m... Vi kommer förmodligen inte skaffa kyklingar så tupp var egentligen helt avgort att vi inte skulle ha.

Men har tuppen för stor betydelse för hönsen?

Har någon erfarenhet antingen fortfarande eller från nybörjar flocken där tupp ej funnits?
Hämtar mina höns förhoppningsvis på lördag, hoppa spå lite vägledning och gärna tips på hur man gör dem så tama som möjligt.

palseger

  • Inlägg: 92
  • djurtokig och träddgårds fixare
    • Småland
SV: höns utan tupp?
« Svar #1 skrivet: 08 apr-10 kl 20:43 »
Jätte tacksam för ert röstande.
Nu börjar hönshuset bli färdigt och hönsen hämtas hem i helgen utan tupp så får vi se. Jag kommer att lägga ut information senare om hur de verkar bete sig som kan vara navändbart för någon.
Tack tack så länge.

Ulrika K

  • Inlägg: 146
    • Västergötland
Höns utan tupp; erfarenheter?
« Svar #2 skrivet: 03 jul-11 kl 12:16 »
Hej! Finns det "folk" här med goda erfarenheter av höns i flock utan tupp? Ulrika K
Bor i Härryda strax utanför Göteborg. Har flera renrasiga Hedemorahöns, (ej genbankscert) ett par Isabar och Maran, en Brahma och 2 blandisar, 3 katter och två minigrisar.

Lycka

  • Inlägg: 4229
    • Ångermanland
SV: Höns utan tupp; erfarenheter?
« Svar #3 skrivet: 03 jul-11 kl 12:30 »
Flock o flock hade 3 hönor utan tupp då jag bodde i stan.
Hybrider gick alldeles utmärkt.
men kan man så ska de självklart ha en tupp som ser efter dem,
styr  och ställer bland käringarna ;)
Hedemorahöns

Lidhem

  • Inlägg: 164
  • Livet på landet, det enda som är bra
    • Östergötland
    • LidhemsGrönt
SV: Höns utan tupp; erfarenheter?
« Svar #4 skrivet: 03 jul-11 kl 12:41 »
Vår tupp håller ordning på hönsen, visar mat, skyddar hackhöns och kycklingar och avslutar hönsbråk. Jag kan tänka mig att det blir mer tydligare rangordning och mer bråk om du inte har tupp.
Månskensbonde med make, tre barn, 2 kattungar, ett gäng Kindahöns, blandisar, myskisar, Gotlandskaniner, Gutefår, Linderödsgrisar och ett antal bin http://lidhemsgront.blog.se/

Luff

  • Inlägg: 998
    • Västergötland
SV: Höns utan tupp; erfarenheter?
« Svar #5 skrivet: 03 jul-11 kl 12:48 »
Nä inga goda erfarenheter - mina första egna hönor förvandlades till snubbelfällor då vi var tvungan att ta bort tuppen som dom hackade sönder. La sig framför fötterna på oss och vände upp baken...
Nu var det unga fabrikshönor iochförsig - men vi fick ordning på dom med en gammal erfaren tupp.
//Luff

Linkoso

  • Inlägg: 10321
    • -
    • Höns i Trunsby
SV: Höns utan tupp; erfarenheter?
« Svar #6 skrivet: 03 jul-11 kl 13:03 »
När jag var liten och vi inte hade tupp utan bara värphybrider så var det som Luff skriver platta hönor framför fötterna hela tiden. ::) PARA MIG!! Skrek det om dem. ::)
Var mer problem med hackande och tjafs också.

Så jag skulle säga, om man har tillgång till att kunna ha tupp så ha tupp! ;D Håller reda på tanterna och går och är snygga! ;D
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Azoo-Lina

  • Inlägg: 7326
  • Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Höns utan tupp; erfarenheter?
« Svar #7 skrivet: 03 jul-11 kl 22:29 »
Jag tror att de flesta håller med om att det går att ha höns utan att ha tupp :D Men det går bättre och lättare om man har tupp  ;D
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Ulrika K

  • Inlägg: 146
    • Västergötland
SV: Höns utan tupp; erfarenheter?
« Svar #8 skrivet: 04 jul-11 kl 11:52 »
Tack för svaren! Hade dock hoppats på fler som sa att det funkar jättebra :) Igår fattades ett snabbt beslut om att låta vår tupp gå vidare, så att säga. Bor på landet, men har ändå grannar i närheten och vår tupps inteniva galande började göra oss lite nervösa, vi tänkte att vi måte agera innan vi får problem med grannarna. Han var också väldigt på hönorna, det sista hade han börjat picka dem i huvudet under parningen, igår hade det runnit blod nerför halsen på en av dem.

Nya tuppar är dock på väg, har kycklingar som nu är 12 veckor och några blir väl bli tuppar. Så damerna kommer att få sitt framöver...har ni erfarenheter av tuppar från olika raser? Om någon ras tupp är lugnare?

Funderade på om det vore ide att ha tuppen något separat från hönorna under natten, så att han kan vara instängd, medans hönsen får gå ut? Hönsen vill ju gärna gå ut tidigt, och det känns inte bra att hålla alla istängda hela morgonen bara för tuppens skull...någon som prövat?//Ulrika
Bor i Härryda strax utanför Göteborg. Har flera renrasiga Hedemorahöns, (ej genbankscert) ett par Isabar och Maran, en Brahma och 2 blandisar, 3 katter och två minigrisar.

Existens?

  • Gäst
SV: Höns utan tupp; erfarenheter?
« Svar #9 skrivet: 04 jul-11 kl 11:56 »
Här gick ett gäng med höns ute och sin tupp.. Sen tog räven tuppen och några av hönorna, så nu är det bara tre som traskar runt här.. Märker ingen som helst skillnad, möjligen att det är mycket lugnare och man slipper det evinnerliga galandet.. visst det är mysigt i början, men i längden blev jag rätt less på det.
Och hönorna tyckte jag gjorde som de ville då, och dom gör det nu.

Ulrika K

  • Inlägg: 146
    • Västergötland
SV: Höns utan tupp; erfarenheter?
« Svar #10 skrivet: 04 jul-11 kl 12:03 »
Härligt att höra! Lindrar mitt nuvarande dåliga samvete...
Bor i Härryda strax utanför Göteborg. Har flera renrasiga Hedemorahöns, (ej genbankscert) ett par Isabar och Maran, en Brahma och 2 blandisar, 3 katter och två minigrisar.

Luffsen

  • Inlägg: 548
    • -
SV: Höns utan tupp; erfarenheter?
« Svar #11 skrivet: 04 jul-11 kl 12:14 »
Har samma erfarenhet som existens? jag. Har en flock MES:ar, men nåt rovdjur tog tuppen, så de fyra hönörna blev utan ledare.
De tre första dagarna verkade dom lite vilsna och jag TYCKTE iaf att dom såg lite anklagande på MIG över att deras tupp var borta... men nu har dom fattat att han nog inte kommer tillbaka, och livet går vidare för dom.

Inga problem med bråk mellan hönorna eller nåt sånt...

Visst är man ett barn av sin tid, när man kallar scrapbooking för hantverk?

Helena R

  • Inlägg: 1862
  • Maskinförare
    • Östergötland
SV: Höns utan tupp; erfarenheter?
« Svar #12 skrivet: 04 jul-11 kl 12:14 »
Jag har en hönflock på 6 hönor och en drös kycklingar. Lugnt och stillsamt och man kan se att det finns en höna som tar på sig rollen att vara extra vaksam och tala om när det finns mat. Det enda jag märker att det saknas tupp, är väl just det där irriterande att hönorna lägger sig och vill bli parade.
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

Lycka

  • Inlägg: 4229
    • Ångermanland
SV: Höns utan tupp; erfarenheter?
« Svar #13 skrivet: 04 jul-11 kl 14:35 »
Har en undarbar tupp Dv Wyandotte.
Men  8) har en höna som är som en överste,
bestämmer en hel del  ;)
kanske som i alla familjer karln i huset tror att det är han som bestämmer
fast det i verkligheten är frun :-[
Det är väl bara att prova , tupp får du alltid tag på eller egna som växer upp.
Hedemorahöns

Ulrika K

  • Inlägg: 146
    • Västergötland
SV: Höns utan tupp; erfarenheter?
« Svar #14 skrivet: 15 jul-11 kl 16:01 »
Två veckor utan tupp, och hittills är det jätte- bra. Mycket lugnare överlag. Hönsen värper bra. Återkommer.
Bor i Härryda strax utanför Göteborg. Har flera renrasiga Hedemorahöns, (ej genbankscert) ett par Isabar och Maran, en Brahma och 2 blandisar, 3 katter och två minigrisar.

Luffsen

  • Inlägg: 548
    • -
SV: Höns utan tupp; erfarenheter?
« Svar #15 skrivet: 16 jul-11 kl 23:50 »
Kul att det går bra för dina hönor utan tupp.

Har du märkt om det blitt lite vimsigare eller stökigare hos dom? Utan tupp som bestämmer menar jag?
Visst är man ett barn av sin tid, när man kallar scrapbooking för hantverk?

Ulrika K

  • Inlägg: 146
    • Västergötland
SV: Höns utan tupp; erfarenheter?
« Svar #16 skrivet: 18 jul-11 kl 13:28 »
Tycker inte att de är vimsigare, men "tamare." De är mycket mer intresserade av oss människor och vill vara med överallt. Ung- hönsen som förrut inte fick vara med i flocken får nu vara med.
Bor i Härryda strax utanför Göteborg. Har flera renrasiga Hedemorahöns, (ej genbankscert) ett par Isabar och Maran, en Brahma och 2 blandisar, 3 katter och två minigrisar.

tommy f

  • Gäst
SV: Höns utan tupp; erfarenheter?
« Svar #17 skrivet: 24 maj-17 kl 10:22 »
Lyfter tråden då vi har lite samma funderingar.. vi har 21 höns och med dessa går två tuppar som gärna gal i tid och otid, oss stör det inte alls och vi bor på landet men har ändå grannar runt i kring oss, och man hör hur vissa av dem svär över ljudet, medans andra lite fint frågar om man verkligen måste ha tupp... Tråkigt, men man vill inte heller ställa till det med grannarna så nu funderar vi på att göra oss av med tupparna, men hur många höns kan man ha utan tupp? Blir risken att de blir rörigt större dess fler djur man har? Dom är inte frigående på tomten utan har sitt hönshus på 25kvm + en hönsgård på drygt 170kvm.

karsan

  • Inlägg: 1896
    • Södermanland
SV: Höns utan tupp; erfarenheter?
« Svar #18 skrivet: 24 maj-17 kl 10:47 »
Jag skulle prova med bara en tupp till att börja med.  Är det inte så att tupparna gal i kapp en del, så att bara en tupp reducerar galandet kraftigt?

Skogsvilde

  • Inlägg: 16883
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Höns utan tupp; erfarenheter?
« Svar #19 skrivet: 24 maj-17 kl 10:53 »
Det kan bli betydligt lugnare om du tar bort den ena tuppen.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

tommy f

  • Gäst
SV: Höns utan tupp; erfarenheter?
« Svar #20 skrivet: 24 maj-17 kl 11:15 »
Tack så mycket för svar, då ska jag testa det. Är det generellt som så att det är upp till individen hur mycket dem gal eller är det också beroende på ras? Vi har en Hedemora tupp samt en Australorp tupp och det är grymt svårt att veta vem av dem som gapar mest då de gärna skrålar båda två..

Luff

  • Inlägg: 998
    • Västergötland
SV: Höns utan tupp; erfarenheter?
« Svar #21 skrivet: 24 maj-17 kl 11:35 »
Grannar brukar bli lite lugnare om tuppskrällena inte gal så tidigt. Se till så dom inte släpps ut för tidigt på morgonen och att hönshuset är mörkt.
Sen är det olika individer. En del tuppar kan bara inte hålla käft.
Man kan också prova med en gammal tupp. Ibland så vill man byta ut sin gamla och då kan det vara perfekt att ge bort den till någon som bara vill ha en tupp. Då kan ni ju också få veta om det är en "galen" tupp.
//Luff

tommy f

  • Gäst
SV: Höns utan tupp; erfarenheter?
« Svar #22 skrivet: 24 maj-17 kl 12:26 »
Okej, tack för tipset, just nu går de in och ut som de vill så det blir till att börja stänga in dem igen till kvällen och sedan släppa ut dem på morgonen. Sen blir det till att avyttra hedemora tuppen och även bygga luckor för fönstren då de är två rätt stora fönster in dit, så kan man öppna och stänga fönsterluckorna vid in och utsläpp. Sen är det bara å hoppas på att det blir lite skillnad på galandet, om inte får man kanske se över alternativet att byta tupp eller vara utan helt. Båda tupparna är ca 1 år gamla.

andtol

  • Gäst
SV: Höns utan tupp; erfarenheter?
« Svar #23 skrivet: 24 maj-17 kl 14:28 »

"Jag funderar på att strypa din tupp."


Jag tog bort en tupp samt har dem instängda på natten, ca 21-09. Då blev grannen nöjd. Nu har vi 10 höns och en tupp. Nya kycklingar på gång men när tuppkycklingarna börjar bli så stora att de ska gala så tar jag bort dem.

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Höns utan tupp; erfarenheter?
« Svar #24 skrivet: 24 maj-17 kl 16:45 »
Instämmer.  De triggar varandra.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

tommy f

  • Gäst
SV: Höns utan tupp; erfarenheter?
« Svar #25 skrivet: 24 maj-17 kl 20:17 »
Tack så mycket för era svar! Nu har vi tagit bort ena tuppen samt satt för fönstren och stängt in dem för kvällen, så nu får vi hoppas det blir bättre
« Senast ändrad: 24 maj-17 kl 21:32 av tommy f »

edahlqvist

  • Inlägg: 26
    • Bohuslän
SV: Höns utan tupp; erfarenheter?
« Svar #26 skrivet: 04 jun-17 kl 12:29 »
Hej! En aning sent men tänker att jag svarar ändå.

Vi bor i villaområde och har 6st hönor utan tupp. Vi har inte haft några stora problem alls. Vi har en höna som är lite för ruvsugen men till henne har vi hittills skaffat ägg från kompisar så att hon blir nöjd och glad. Däremot är det ju bra att redan innan tänka på att kanske inte skaffa raser som är kända för att vilja ruva.

Tror även det funkar bättre utan tupp om flocken är mindre jämfört med större.  Om du tänkt ha en flock på fler en åtta ish hönor tror jag att, om du kan, ha tupp är en bra ide.

tommy f

  • Gäst
SV: Höns utan tupp; erfarenheter?
« Svar #27 skrivet: 04 jun-17 kl 22:55 »
Hej!

Tackar för svar, tyvärr har det inte gett någon verkan alls att ta bort ena tuppen, stänga in dem och släppa ut dem på angivna tider samt täcka för fönsterna på natten. Tuppen har galt precis som tidigare, dvs rätt intensivt.. tyvärr.. satt från och med ikväll så är vi tupplös helt för att inte hamna i total grann fejd! Så nu får vi se hur det går... Blir det helt kaotiskt så får vi försöka leta reda på någon äldre tupp som man kanske vet är något sånär lugn med sitt galande, alternativt dra ner på hönsen, vilket vi definitivt inte vill, men vi får se hur det utvecklar sig.. Själv har man knappt reflekterat på att dom galer för ens man fått hört grannarna svära över ljudet och då börjat hålla reda på hur ofta dem gal, och visst.. dom galer rätt mycket per dag men en annan tycker att det "hör till" satt man har inte tänkt så alls, men det verkar i vart fall vara ett ljud vissa folk verkligen hatar att höra iaf!   :-\

Luff

  • Inlägg: 998
    • Västergötland
SV: Höns utan tupp; erfarenheter?
« Svar #28 skrivet: 06 jun-17 kl 00:37 »
Det var inget kaos för mig utan tupp. Men hönsskrällena låg som paddor framför fötterna på oss jämt o ständigt. Lite sugna helt enkelt.
//Luff

tommy f

  • Gäst
SV: Höns utan tupp; erfarenheter?
« Svar #29 skrivet: 07 jun-17 kl 00:13 »
Hahaha :) låter ändå bra att det funkade förutom lite små sugna höns :) Nu har det bara gått 2 dagar satt man vet inget en men fortsätter det såhär som det vart dessa 2 dagar så skall det nog funka bra. Men tiden får som vanligt utvisa hur det blir på lång sikt. Tackar så mkt för svar!

andtol

  • Gäst
SV: Höns utan tupp; erfarenheter?
« Svar #30 skrivet: 07 jun-17 kl 07:56 »
Jag hoppas det går bra.

Grannar är viktiga grejer. Även om de är jobbiga ibland...


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

545 gäster, 2 användare (1 dolda)
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser