Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  göra om gammal elmotor till elgenerator?  (läst 17037 gånger)

psykel

  • Inlägg: 2
    • Närke
göra om gammal elmotor till elgenerator?
« skrivet: 08 feb-10 kl 13:51 »
Ja, titeln säger väl det mesta. Har hört att man kan använda tex en gammal tvättmaskinsmotor för att bygga en el-generator... tanken är att koppla generatorn till ngn form av trampor och på så vis skapa en portabel el-resurs :D

Problemet i nuläget är att jag har noll kunskap i ämnet och behöver således all hjälp som finns! Hur gör man, hur börjar man, vilka motorer är lämpliga etc... och om någon vet ungefär vilka volt- och watt-tal man kan räkna med att få ut vore det intressant!

Tack på förhand

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: göra om gammal elmotor till elgenerator?
« Svar #1 skrivet: 08 feb-10 kl 15:25 »
En tvättmaskinsmotor går att använda som generator, utan alltför stora problem.
En sådan generator har inga permanenta magneter, utan måste matas med 220/50hz, för att bilda ett fält.  Den måste oxå gå på ett bestämt varvtal för att generera ström.

En tvättmaskinsmotor har vanligen kopplingar till flera olika varvtal.

Denna "motortyp" är den vanligaste generatorn i t.ex. (större)vindkraftsverk, och har fördel att vara billiga. 

En generator med magneter behöver ingen matarström, och levererar ström på ett brett varvtal. Denna ström är då inte fast till  50hz, som en generator som matas har.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

psykel

  • Inlägg: 2
    • Närke
SV: göra om gammal elmotor till elgenerator?
« Svar #2 skrivet: 08 feb-10 kl 16:36 »
Tack för svar! I vilka gamla maskiner kan man hitta bra motorer som inte behöver matas?

softarn

  • Inlägg: 157
  • humm humm humm...
    • Västmanland
    • http://psyklopedin.org
SV: göra om gammal elmotor till elgenerator?
« Svar #3 skrivet: 08 feb-10 kl 17:43 »
Tänk på att det flesta personer har svårt att generera mer än max 250W och detta under en kort tid. Ett fåtal tiotal watt kan man nog få ut under en lite längre tid, men det blir inte så mycket. Jag skulle hellre rekommendera solceller men vill man trots allt göra ett försök till generering med egen kraft kan man börja med en mindre elmotor.

Jag skulle i det här fallet fundera på en 12vdc-motor med permanentmagneter eller eventuellt en 12V generator, gärna från en MC eftersom de är mycket mindre och effektsvagare än en vanlig bilgenerator. Lämplig motor att börja med kan vara t.ex en vindrutetorkarmotor eller motor till elektriska fönsterhissar.

En enkel rigg kan bestå av motor med laddningsregulator (eller generator), ett 12v bilbatteri och en omformare 12-230Vac. Behöver inte kosta speciellt många hundra om man har lite tur och hittar begagnade saker.
//Daniel

Nyfiken "teknikfientligt teknikintresserad" ingenjör/mickelgubbe som tycker om att vara ute i naturen och att försöka tänka på miljön. Är också lägenhetsboende, seglare, träbåtsrenoverare, djurvän, fäbodsägare och säkert lite mer som jag inte kom på på rak arm.

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: göra om gammal elmotor till elgenerator?
« Svar #4 skrivet: 09 feb-10 kl 00:13 »
Tack för svar! I vilka gamla maskiner kan man hitta bra motorer som inte behöver matas?

Philips och Whirlpool tvättmaskiner från mitten av 80-talet och framåt har en permanentmagnetmotor som bör gå utmärkt att använda som generator. Den lämnar likspänning som är proportionell mot varvtalet, man kan vänta sig omkring 200 V vid 10000 varv/min. Förmodligen medger den att man tar ut 2-3 A utan att den blir alltför varm. Ska man använda den i vindkraftssammanhang bör man nog se till att få med remtransmissionen från samma tvättmaskin. Tänk på att den motorn, liksom alla andra motorer med kollektor och lindningar på rotorn, är känslig för övervarvning. Du måste på ett eller annat sätt säkerställa att maskinen aldrig, inte ens vid storm och med bortkopplad last, kan komma upp i högre varvtal än det maxvarvtal som står på typskylten (t ex genom att ordna en centrifugalbroms).
Kolen kräver regelbunden tillsyn, om man kör vidare med utslitna kol och gnistbildning så bränns kollektorn sönder på några få timmar.

De polomkopplingsbara enfas asynkronmotorer som sitter i många äldre tvättmaskiner kan jag inte rekommendera att man utgår från för generatorprojekt. I och med att de har dubbla lindningar och är avsedda för att gå med två helt olika varvtal vid tvätt respektive centrifugering så blir hela motorn en enda stor kompromiss som inte fungerar särskilt bra i något av driftfallen. Den är stor, tung och klumpig för sin effekt, och både effektfaktor och verkningsgrad är dåliga. Jag misstänker att tomgångsförlusterna är så höga att den effekt man teoretiskt skulle ha kunnat få ut ur maskinen vid generatordrift i praktiken nätt och jämnt räcker för att täcka dem. En sådan där tvättmaskinsmotor som jag återanvände för att driva en omröraranordning visade sig ha ungefär samma aktiva effektförbrukning från elnätet oavsett om den gick obelastad eller nerlastad så den började sacka.

ollebolle

  • Inlägg: 673
SV: göra om gammal elmotor till elgenerator?
« Svar #5 skrivet: 10 feb-10 kl 08:06 »
För att enkelt komma igång rekommenderar jag att du skaffar en liten växelströmsgenerator från en gammal bil.

Det ska helst vara en modell där du kan plocka bort laddningsregulatorn. Dioderna och allt annat ska vara kvar.

En bilgenerator går väldigt tungt när den reglerar fältlindningen för att försöka få upp spänningen till c:a 14V. 

Utan ström till fältlindningen ska den snurra lätt även om den är anslutet till ett batteri.

Sen tar man plus från batteriet och lägger den via ett vridbart motstånd til fältlindningen på generatorn.

Nu kan du trampa och se hur mycket du orkar. Du har fått en träningscykel där du kan reglera motståndet steglöst och generera lite ström. En del av effekten går till fältlindningen så det är inte världens effektivaste. Men gererar man lite ström så inbillar jag mig att fältströmmen också blir lägre.

Motståndet bör väl vara på c:a 0 - 200 Ohm och tåla kanske 20W. Osäker där men kanske ett 10W kan duga.

K.A.J

  • Inlägg: 786
  • På flygfotorunda.
    • Skåne
    • K.A.J:s Hemsida ; Vilda Webben
SV: göra om gammal elmotor till elgenerator?
« Svar #6 skrivet: 28 feb-10 kl 15:45 »
Skulle tro att tvättmaskinsmotorer är lite "tungtrampade"! Ett par gamla cykeldynamos tror jag vore lagom att börja testet med. :)
Det är lättvindigare att förlöjliga än att undersöka, men inte så givande!

K.A.J

adonis

  • Inlägg: 1
    • Södermanland
SV: göra om gammal elmotor till elgenerator?
« Svar #7 skrivet: 16 maj-10 kl 22:43 »
det finns väldigt roliga motorer i direktdrivna LG-tvättmaskiner. de är permanentmagnetiserade synkronmotorer som passar utmärkt som generatorer, ser ut som miniatyrer av enercons vindkraftsgeneratorer, typ 36 radiella spolar kring järnkärnor i statorn och permanenta magneter i rotorn.
spolarna är seriekopplade i tre faser, y-kopplat, och maskinerna går att bygga om (paralellkoppla spolar på olika sätt) så att man får önskad spänning vid önskat varvtal. orginallindningen ger 12 volt vid ca 1 varv/sek.
men det är inte bara att koppla in på ett bilbatteri, det krävs en del elektronik också. utan en likriktare går det inte alls förstås (trefas ut ur maskinen) och om systemet inte övervakas så måste man ha nån slags laddningsregulator för att inte sabba batterierna.
vet inte om du har tänkt använda batteri som lagring av energin, men jag antar det?
hoppas du hittar nån, de är inte alltför ovanliga (bli kompis med nån tjomme på nån skrot så dyker det säkert upp nån).
roliga maskiner!

tipps: dc-motorer är inte så bra som generatorer, de är ineffektiva när de körs baklänges och måste upp i väldigt höga varvtal för att du ska få ut nån vidare spänning. leta efter PM-maskiner.
om du bara vill leka lite så kan du leta efter stegmotorer i gamla skrivare. de är små klumpar med en axel, och de "kuggar" lite när man vrider på dem.
de behöver också likriktas, men det räcker med vilka små dioder som helst som du lätt hittar i typ allt elektronikskrot. sen kan de driva en liten lampa eller så skulle jag tro.
ha det så roligt.

Gottfrid

  • Inlägg: 550
    • -
SV: göra om gammal elmotor till elgenerator?
« Svar #8 skrivet: 12 jan-14 kl 16:11 »
Hade ju vart roligare med en rejäl generator.Ett gengas aggregat och en gammal bil motor borde ju hålla hela huset med ström.Eller en tändkule motor!

Menteverde

  • Inlägg: 185
SV: göra om gammal elmotor till elgenerator?
« Svar #9 skrivet: 13 apr-15 kl 19:07 »
För att enkelt komma igång rekommenderar jag att du skaffar en liten växelströmsgenerator från en gammal bil.

Det ska helst vara en modell där du kan plocka bort laddningsregulatorn. Dioderna och allt annat ska vara kvar.

En bilgenerator går väldigt tungt när den reglerar fältlindningen för att försöka få upp spänningen till c:a 14V. 

Utan ström till fältlindningen ska den snurra lätt även om den är anslutet till ett batteri.

Sen tar man plus från batteriet och lägger den via ett vridbart motstånd till fältlindningen på generatorn.

Nu kan du trampa och se hur mycket du orkar. Du har fått en träningscykel där du kan reglera motståndet steglöst och generera lite ström. En del av effekten går till fältlindningen så det är inte världens effektivaste. Men gererar man lite ström så inbillar jag mig att fältströmmen också blir lägre.

Motståndet bör väl vara på c:a 0 - 200 Ohm och tåla kanske 20W. Osäker där men kanske ett 10W kan duga.


Jag provade en konstruktion med en träningscykel kopplad till en generator på en festival en gång. De hade ingen reglering av magnetiseringsström men trampmotståndet var "lagom" ändå. Den gav tillräckligt mycket spänning för att ladda ett 12 V batteri till en stereoanläggning och tillräckligt mycket ström för att smälta ner kablarna som gick till batteriet. Jag tror de hade åtminstone 1.5 mm^2 kabel, så RMS strömmen måste legat någonstans över 15 A iallafall (installera säkringar!). Men så erbjöd de ju öl åt de som trampade, vilket ju måste ha dubblat genomsnittlig effekt  :)

Det låter dock ändå vettigt att implementera reglering av magnetiseringsströmmen som du föreslår. Vad är egentligen magnetiseringsströmmen för en fordonsgenerator? Vågar man gissa 1.2 ampere när lindningen är direkt kopplad till 12V, för att få en lindningsresistans på ca 1 ohm kanske? Då bör nog en vridresistans dimensioneras kanske 0-20 ohm. Maxeffekten över vridresistansen ges då vid 1 ohms vridresistans som P=U^2/R = 6*6/1 = 36 watt. Det är rätt mycket att kyla bort, det är ändå som effekten över en ganska stor lödkolv. Värre blir det om lindningsresistansen skulle vara lägre. Surt att behöva trampa 36W i onödan med.

Därför föreslår jag en switchad regulator för att reglera magnetiseringsströmmen. En LED-dimmer för likström borde fungera, t.ex. denna:
http://www.ebay.com/itm/12V-24V-8A-Dimmer-PWM-digital-dimmin-adjust-single-color-LED-light-lamps-SY-/321457983256?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item4ad8638f18

En vanlig växelströmsdimmer med TRIAC skulle inte fungera här.

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: göra om gammal elmotor till elgenerator?
« Svar #10 skrivet: 13 apr-15 kl 22:04 »
I en 12 V växelströmsgenerator för bil brukar magnetiseringslindningens resistans vara 2-3 ohm. Lägre ju högre märkeffekt generatorn har.

Den bästa lösningen för att reglera magnetiseringen är nog att behålla generatorns ursprungliga laddningsregulator, i synnerhet om man vill att den ska samarbeta bra med ett bilbatteri.  Om man vill begränsa magnetiseringsströmmen för att det inte ska bli för tungtrampat, så sätt ett reglermotstånd i serie med fältlindningen (INTE i serie med någon av de övriga anslutningarna till regulatorn).
Lämpligt reglerområde kanske 0-30 ohm, motståndet bör tåla ca 4 A.

Eftersom magnetiseringslindningen är kraftigt induktiv så är det inte lyckat att använda switchregulatorer avsedda för LED eller annan resistiv last, dels har de nog svårt att tåla spänningsspikarna som uppstår när strömmen bryts genom fältlindningen, och dels är switchfrekvensen så hög att det man sparar in i förlusteffekt jämfört med ett seriemotstånd nog äts upp av virvelströmsförluster i rotorjärnet. Laddningsregulatorn arbetar på sätt och vis också med switchad teknik, men med mycket lägre frekvens. Storleksordningen 20-200 Hz. På en del bilar kan switchfrekvensen bli så låg då motorn går på tomgång att det syns tydligt att glödlamporna flimrar pga ostabil spänning.

Om man utgår från en elektronisk laddningsregulator som är uppbyggd med diskreta komponenter (vanligt på 70- talskonstruktioner) så kan man sätta dit en potentiometer för att ändra börvärdet för den.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

770 gäster, 2 användare
Besksöta, mommo

* Forum

* Om tidningen Åter



- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser