Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  giftig håning?  (läst 5501 gånger)

Vilse

  • Gäst
giftig håning?
« skrivet: 01 jun-09 kl 06:22 »
Finns det giftig håning i sverige?
Kommer ihåg at jag nån gång hört om att man kan bli sjuk av honung men aldrig kollat vad det är som gör en sjuk.

För ca ett år sen så insjuknade en kille i tjugoårsåldern i våldsamma kramper här neer i NZ och han förlorade både körkort och sitt jobb.
En vaken sjuksyster kom på att det hade varit ett par personer i samma område som fått oförklarliga kramptillstånd och hon kom på att dom allihopa köpt honung från samma ställe.
Grabben fick tillbaka sitt körkort men hans jobb var tillsatt,,han fick så mycket publicitet så han fick antagligen nytt jobb ganska snabbt.

Kan sånt här hända med svensk honung?

http://www.nzfsa.govt.nz/animalproducts/publications/info-pamphlet/bee-products/toxic-honey.htm

http://www.infonews.co.nz/default.cfm?t=144&l=19


Marygold

  • Inlägg: 97
  • Sagolika Höö
    • Småland
SV: giftig håning?
« Svar #1 skrivet: 01 jun-09 kl 06:53 »
Plantan (Coriaria arborea) och insekten som i kombination var ett problem i nz finns ju inte i Sverige. Det finns mig veterligt inte något motsvarande här hos oss. I vårt ultraförsiktiga samhälle skulle nog även en mycket avlägsen risk för giftig honung resultera i ett förbud att producera svensk honung...
Karin på Sagolika Höö

Kålrabbis Mamma

  • Inlägg: 1136
    • Värmland
SV: giftig håning?
« Svar #2 skrivet: 07 jun-09 kl 23:47 »
Det här är kanske inte detsamma, men forskare har kommit fram till att en supstans som finns i honung har hittats i barn som avlidit i plötslig spädbarnsdöd. Är det någon som vet mera om detta?
"Alltid något sa kärringen som hitta rävskit i hönshuset"

Vilse

  • Gäst
SV: giftig håning?
« Svar #3 skrivet: 08 jun-09 kl 00:09 »
Det har varit avraadan fraan at ge bebisar honung saa laenge som jag minns,, till och med bvc hade detta som information.
det var en dokumenterad anledning men jag har gloemt vad det var.
det fanns paa en lista om vad en bebis inte ska ha i sina foersta maaltider,,typ 3-4 maanaders mat och upp till 1 aar om jag inte minns fel.
samtdigt saa maaste det vael ha varit vanligt att ge honung foerr i vaerlden till smaa barn foer at faa tyst paa kolik?????

Kålrabbis Mamma

  • Inlägg: 1136
    • Värmland
SV: giftig håning?
« Svar #4 skrivet: 08 jun-09 kl 00:19 »
Intressant spörsmål. Förr i tiden när det inte fanns vanligt socker att tillgå så började man med biodling för att använda honungen som sötningsmedel.  Men det finns flera saker man inte ska ge spädbarn och det är bl.a rödbetor. Men sambandet mellan substansen i honung och plötslig spädbarnsdöd skulle  vara intressant att få veta.
"Alltid något sa kärringen som hitta rävskit i hönshuset"

Ulric Eriksson

  • Gäst
SV: giftig håning?
« Svar #5 skrivet: 08 jun-09 kl 00:41 »
Botulism, fick vi lära oss på bikursen i vintras. Små barn är väldigt känsliga, så barn under ett år bör inte äta honung.

Kålrabbis Mamma

  • Inlägg: 1136
    • Värmland
SV: giftig håning?
« Svar #6 skrivet: 08 jun-09 kl 00:54 »
Ursäkta min okunskap vad är det ??
"Alltid något sa kärringen som hitta rävskit i hönshuset"

Ulric Eriksson

  • Gäst
SV: giftig håning?
« Svar #7 skrivet: 08 jun-09 kl 00:58 »
Ursäkta min okunskap vad är det ??

En sorts matförgiftning som orsakas av en bakterie. Samma som man kan få av dålig uppvärmda konserver.

Detta är väldigt ovanligt, ska sägas, så det är ingenting man behöver gå omkring och vara orolig för. Men för säkerhets skull säger man ändå att spädbarn inte skall ges honung.

Kålrabbis Mamma

  • Inlägg: 1136
    • Värmland
SV: giftig håning?
« Svar #8 skrivet: 08 jun-09 kl 01:05 »
Botulism? har inte bara med honung att göra? kan du specifiera lite mera? har aldrig hört talas om detta, kanske jag borde det?
"Alltid något sa kärringen som hitta rävskit i hönshuset"

Ulric Eriksson

  • Gäst
SV: giftig håning?
« Svar #9 skrivet: 08 jun-09 kl 01:23 »
Jag har nog uttömt mina kunskaper i ämnet. ;) Men google vet allt som inte jag vet.

Kålrabbis Mamma

  • Inlägg: 1136
    • Värmland
SV: giftig håning?
« Svar #10 skrivet: 08 jun-09 kl 01:26 »
 ;D
"Alltid något sa kärringen som hitta rävskit i hönshuset"

Vilse

  • Gäst
SV: giftig håning?
« Svar #11 skrivet: 08 jun-09 kl 02:32 »
Intressant spörsmål. Förr i tiden när det inte fanns vanligt socker att tillgå så började man med biodling för att använda honungen som sötningsmedel.  Men det finns flera saker man inte ska ge spädbarn och det är bl.a rödbetor. Men sambandet mellan substansen i honung och plötslig spädbarnsdöd skulle  vara intressant att få veta.

roedbetor,,javisst, har just funderat paa vad det var mera paa foerbjuden listan till bebisar,,
botulism aer at det inte are riktigt rent??
saa teoretsikt om man kokar vatten och laegger i honing sa ska det inte vaar naagon fara alls???
raetta mej om jag har fel! :)

ersam

  • Inlägg: 2875
    • -
SV: giftig håning?
« Svar #12 skrivet: 08 jun-09 kl 16:20 »
saa teoretsikt om man kokar vatten och laegger i honing sa ska det inte vaar naagon fara alls???
raetta mej om jag har fel! :)

Du kan skålla ditt barn om du ger det kokhet honung!  :D

Vilse

  • Gäst
SV: giftig håning?
« Svar #13 skrivet: 08 jun-09 kl 20:27 »
Du kan skålla ditt barn om du ger det kokhet honung!  :D

äsch,,du vet vad jag menar,,kokar upp vatten,,pillar i honung så den får ett uppkok och sen SVALNAR innan det ges till barnet  :)

det måste ju ta bort vad som kan var farligt??

andcar

  • Inlägg: 70
  • Biodlare med fem samhällen.
    • Uppland
    • Andreas bisyssla
SV: giftig håning?
« Svar #14 skrivet: 08 jun-09 kl 21:36 »
I naturen, t ex i jord, kan det finnas sporer av botulism-bakterier. Bina hämtar nektar i naturen, så det är inte konstigt om det finns någon spor i honungen. Får man i sig sporer, så gror de till en vanlig bakterie-cell. Dessa klarar sig inte i vuxnas magar, men spädbarns outvecklade magar är inte tillräckligt ogästvänliga, så där kan botulism utvecklas.

(I de fall botulism drabbar oss vuxna har botulism-bakterierna vuxit i livsmedlet och producerat toxin, men botulism-bakterierna kan inte växa i honung, bara dess sporer kan bida sin tid.)

/Andreas

Kålrabbis Mamma

  • Inlägg: 1136
    • Värmland
SV: giftig håning?
« Svar #15 skrivet: 08 jun-09 kl 22:15 »
Aha, det är alltså en form av Clostridium. Inom sjukvården är en form av Clostridier vanligt vid pencillinkurer, magens naturliga flora slås ut av pc och bakterier tar över.
"Alltid något sa kärringen som hitta rävskit i hönshuset"

Rune H

  • Inlägg: 119
SV: giftig håning?
« Svar #16 skrivet: 08 jun-09 kl 22:34 »
Då och då kommer rubriker om boutulism och eventuellt samband med honung. Några korta fakta kan därför vara på sin plats.

Botulismsjukdomar förorsakas av bakterien Clostridium botulinum.

Clostridium botulinum avsöndrar under sin aktiva fas toxinet botulin. Botulinet kan, genom förlamning av hjärtat eller andningsorganen, föra till döden.
Förekomst
Bakterien förekommer allmänt och finns bland annat i marken där den ingår i nedbrytningsprocesen.

Bakterien kan komma in i kupan via bin, genom att biodlaren lägger kupdelar (ramar, täckbrädor mm  ) eller verktyg på marken eller genom att damm rivs upp och förs in i kupan.
Det är med andra ord omöjligt att förhindra att bakterien förs in i kupan och det är omöjligt att garantera att den inte finns i honungen.

Genom att inte lägga ramar mm på marken kan vi dock undvika att det förs in mer än nödvändigt in i kupan. Det bina själva kan dra in kan vi inte kontrollera.

Kroppens försvar
Normalt utbildar kroppen ett försvar mot lindrigare angrepp mot giftet. Det är dock inte något som finns medfött . Bröstmjölk ger inte något skydd utan det är först när barnet börjar äta vanlig mat som motståndskraften byggs upp.

Botulism och honung
Det finns fall som lett till döden och där man anser att förgiftningen skett via honung.
Det har dock inte gått att finna några uppgifter om vilken typ av honung det är eller honungens ursprungsland.
Vid något, eler några, tillfällen har man i Norge påvisat sporer i importhonng.

Utgångspunkter
• Honung marknadsförs som en ren och oförfalskad naturprodukt. Vi måste därför slå vakt om dessa värden och göra vad vi förmår för att den skall vara ren även i fortsättningen.

• Vi kan konstatera att det för de flesta konsumenterna bara finns honung. Några skiljer på olika honung ( svensk eller import ) och ett litet antal är mera finsmakare som vill ha t.ex försommarhonung från en viss biodlare.
Vi kan således knappast kräva att konsumenterna skall vara medvetna om att risken för boutulismsporer i honungen skiljer mellan olika länder och producenter.

Rekommendation
1. Livsmedelsverket rekommenderar att honung inte ges till barn under 1 år. Det finns ingen anledning att vi som biodlare skall hävda något annat.
2. I allt arbete med bin, skall man undvika att markpaticklar förs in i kupan. Det minskar risken för större mängder boutulismsporer. ( Ställ t.ex ALDRIG ifrån dig t.ex ramar, täckbrädor, spärrgaller eller annat direkt på marken )
--------
Försök inte sterilisera honungen med hetvatten - det fungerar troligtvis inte.
 
« Senast ändrad: 08 jun-09 kl 22:41 av Rune H »

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: giftig håning?
« Svar #17 skrivet: 08 jun-09 kl 22:55 »
Precis vad jag tänkte säga. Sporerna av de här bakterierna överlever vad jag vet kokning. Dessutom förstörs ju andra värdefulla ämnen i honungen om man värmer upp den för mycket (t ex om man lägger honung i kokhett te). Ska det vara någon mening med att äta honung i stället för socker så ska man se till att den inte utsätts för högre temp än på sin höjd 50-60 °C.

Rune H

  • Inlägg: 119
SV: giftig håning?
« Svar #18 skrivet: 09 jun-09 kl 11:03 »
Dessutom förstörs ju andra värdefulla ämnen i honungen om man värmer upp den för mycket (t ex om man lägger honung i kokhett te). Ska det vara någon mening med att äta honung i stället för socker så ska man se till att den inte utsätts för högre temp än på sin höjd 50-60 °C.

Jag håller inte riktigt med.
Även om vissa ämnen inte tål värme finns det en massa andra kvar. Te med honung smakar annorlunda än samma te med socker - är inte det värt något ?
Om man bakar med honung får man ett helt annat bröd än med socker - och då värms brödet rätt högt i gräddningen.
Honung används också ibland i samband med grillning för att ge en bra smak.
Använd honungen i matlagningen !
Det finns många anledningar att använda honung i stället för socker - även om den skulle värmas upp på vägen !

Sten-Åke Lindell

  • Gäst
SV: giftig håning?
« Svar #19 skrivet: 09 jun-09 kl 11:55 »
Det är bara färsk honung man skall vara försiktig med att värma. Man kan hälla mjölk på honungen först innan man tillför kokt vatten som svalnat av till 50-60 grader, då klarar en del enzymer sig.
Honungsprocesser och uppvärming har också diskuterats i olika forum och det finns gränsvärden för HMF (HydroxyMethylFurfuraldehyde).
Man värmer ofta på honung i sump och vid tappning med hjälp av olika varmvattenbaserade konstruktioner. Denna uppvärmning påverkar inte honungen som tidigare annonserats i samband med sk kallslungad honung. HMF påverkas av temperaturen JA och tiden.

Se exemplet i tabellen via länken. Där finns även annan info om temperatur och varmt vatten och vilken tid det tar att nå gränsvärdet för HMF.

http://www.airborne.co.nz/HMF.html

HMF bildas då fruktosen i honungen påverkas/bryts ned pga temperaturen och t ex långtidslagring i mindre bra temperatur (sommarvärme).
« Senast ändrad: 09 jun-09 kl 12:04 av Sten-Åke Lindell »


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

698 gäster, 2 användare
Sebastian Berggren, Pohja

* Forum

* Om tidningen Åter



- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser