Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vedtorkning  (läst 42425 gånger)

Lainde

  • Inlägg: 1132
  • Självverksam Skogsförvaltare
    • -
SV: Vedtorkning
« Svar #60 skrivet: 17 jul-09 kl 17:26 »
Om vi hoppar tillbaka till markfukt och EUR pall så har jag 4" skrotsparrar under mina pallarna/häckar.
Alltså ingen makadam/cement/plintar eller annat, och det har alltid varit torr ved till sista pinnen.
Viktigaste är som sagt, att pallen inte är kloss med "moder jord" för då kan den även frysa fast
vintertid = skrot av alltihopa om man ska hantera dem med lastmaskin.

Till sist så har jag behandlat alla mina vedhäckar med "Slipersolja" för bättre fukt/väderbeständighet.
Kostar runt 100:-  för 4 L på billigvaruhus som Rusta/ÖB, osv, och det har man garanterat igen på
livslängden.

louise

  • Gäst
SV: Vedtorkning
« Svar #61 skrivet: 20 dec-09 kl 21:19 »
det hrä var en jäkligt lång tråd. Vet inte om jag kapar den nu, men rubriken var ju bra.

Jag har ved som behöver vara torr i mitten av mars, är det möjligt?

Det är 3 m-längder, huggna 2007, och legat ute utan pressening sedan dess. Blandat smalt och tjockt, löv och barrved.

Hur gör jag för att få den att torka snabbast? Vilka bitar ska jag göra och hur stapla?

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: Vedtorkning
« Svar #62 skrivet: 20 dec-09 kl 21:21 »
Klyv och lägg dem så de inte blir våta igen. Ved som en gång blivit torrt, och sedan  blött igen torkar ganska fort.
Blir kanske inte helt perfekt, men bättre än inget.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Pong

  • Inlägg: 596
SV: Vedtorkning
« Svar #63 skrivet: 21 dec-09 kl 15:33 »
Tjejer skall vara lena och fina. Att behåring är naturligt är j förvisso sant, detsamma är att göra sig så attraktiv för det motsatta könet också. Jag vill då inte ha en hårig, fet kvinna som går naken och fiser titt som tätt, för det är ju naturligt.

Eulalia II

  • Inlägg: 1588
    • Södermanland
SV: Vedtorkning
« Svar #64 skrivet: 21 dec-09 kl 15:36 »
Tjejer skall vara lena och fina. Att behåring är naturligt är j förvisso sant, detsamma är att göra sig så attraktiv för det motsatta könet också. Jag vill då inte ha en hårig, fet kvinna som går naken och fiser titt som tätt, för det är ju naturligt.

hehe :-) lite träig inställning eller?
It was but yesterday I thought of myself a fragment quivering without rhythm in the sphere of life. Now I know that I am the sphere, and all life in rhythmic fragments moves within me.
~ Kahlil Gibran~

esten

  • Inlägg: 2323
    • -
SV: Vedtorkning
« Svar #65 skrivet: 21 dec-09 kl 15:48 »
Tjejer skall vara lena och fina. Att behåring är naturligt är j förvisso sant, detsamma är att göra sig så attraktiv för det motsatta könet också. Jag vill då inte ha en hårig, fet kvinna som går naken och fiser titt som tätt, för det är ju naturligt.

Någon som tittat för djupt i Glöggflaskan ?
Du har väl hört att kvinnor kräver både värme och ömhet ?
Däng dom i elementet så bli dom både varma och ömma !

Huggorm

  • Gäst
SV: Vedtorkning
« Svar #66 skrivet: 21 dec-09 kl 15:50 »
Tjejer skall vara lena och fina. Att behåring är naturligt är j förvisso sant, detsamma är att göra sig så attraktiv för det motsatta könet också. Jag vill då inte ha en hårig, fet kvinna som går naken och fiser titt som tätt, för det är ju naturligt.

Har du möjligtvis hamnat i fel tråd med det inlägget?  ???

Eulalia II

  • Inlägg: 1588
    • Södermanland
SV: Vedtorkning
« Svar #67 skrivet: 21 dec-09 kl 15:51 »
Någon som tittat för djupt i Glöggflaskan ?
Du har väl hört att kvinnor kräver både värme och ömhet ?
Däng dom i elementet så bli dom både varma och ömma !

 ;D
eller gör som Skytten, klyv o stappla dom, så blir det ordning i stugan!
It was but yesterday I thought of myself a fragment quivering without rhythm in the sphere of life. Now I know that I am the sphere, and all life in rhythmic fragments moves within me.
~ Kahlil Gibran~

lallas

  • Inlägg: 266
  • En spade. Enkel men ack så kraftfull...
    • Blekinge
    • Stenhuggning
SV: Vedtorkning
« Svar #68 skrivet: 21 dec-09 kl 16:16 »

Vi ska nog inte blanda ihop tjejer & ved. Ved ska vara torr, tjejer precis det motsatta...  :P ;D
Om du inte försöker så kommer du inte heller att misslyckas...

Pong

  • Inlägg: 596
SV: Vedtorkning
« Svar #69 skrivet: 21 dec-09 kl 18:26 »
 ;D

louise

  • Gäst
SV: Vedtorkning
« Svar #70 skrivet: 26 dec-09 kl 16:11 »
Men torkar de inte sanbbast om man kapar de först? det torkar väl genom ändarna? Å jag kan inte klyva 3 meter... hela vedkedjan som den är uppbyggd är gjord för kapning först.

bo_i_dala

  • Inlägg: 1042
SV: Vedtorkning
« Svar #71 skrivet: 02 jan-10 kl 18:22 »
Hej!!
Citat ur tråden tidigare:
Tack. Så lägre än 17-18% skall man alltså inte förvänta sig, då är eldningsved att betrakta som "snustorr". Det är tämligen meningslöst att torka eldningsved i en tork, rimligtvis drar det mer energi än man sparar in eftersom all energi inte går åt till att torka veden utan en del läcker (normal termodynamik alltså), och dessutom återställs fukthalten om man inte tar veden direkt från torken till kaminen.

Och bygger man ett hus (eller en stol) av dina brädor så återfår de 18% i fukthalt. Om nu inte stolen skall stå i en tork...
slut citat!


17-20% är en normal fukthalt för utomhuslagrat trä (med utomhus pratar vi även om lagring i ouppvärmt utrymme) Denna fukthalt kallas vanligen "brädgårdstorrt"

Huset eller stolen förvaras hur?? Lister/innertak/innergolv/möbler i uppvärmt hus blir inte 18% igen!! Möbeltorrt kallas när fukthalten är 8% eller torrare!
MVH

larsw

  • Inlägg: 1878
    • -
    • Ängsjödal Gård
SV: Vedtorkning
« Svar #72 skrivet: 19 jan-10 kl 10:07 »
17-20% är en normal fukthalt för utomhuslagrat trä (med utomhus pratar vi även om lagring i ouppvärmt utrymme) Denna fukthalt kallas vanligen "brädgårdstorrt"

Huset eller stolen förvaras hur?? Lister/innertak/innergolv/möbler i uppvärmt hus blir inte 18% igen!! Möbeltorrt kallas när fukthalten är 8% eller torrare!
MVH

Tja, eftersom veden skall från försäljare till kund så finns väl stor risk att eventuell tork-torkad ved blir fuktig igen, speciellt om den inte åker in i uppvärmt utrymme direkt och inte transporteras i en skåpbil.

Undantaget möjligen om torken är sambyggd med vedpannan och veden aldrig lämnar uppvärmt utrymme?
Pyttebrukare och månskensbonde. 25ha. Sätila. Heteronormativ gift man.

nordtravare

  • Inlägg: 265
    • Medelpad
SV: Vedtorkning
« Svar #73 skrivet: 19 jan-10 kl 11:46 »
En  ide med lagring är att använda gamla självlastarvagnar med havererad inmatning ,dom står inte högt i kurs . en tänk på att dom kanske inte  orkar köras med fullt lass blöt ved dom är inte gjorda för den vikten.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Vedtorkning
« Svar #74 skrivet: 10 sep-16 kl 19:51 »
Jag var och köpte en fuktmätare idag och har gått runt och mätt lite. Veden som är i vedboden ligger på 13-17%, den ved som ligger inne vid kaminen är 11-13%. Är det orimligt bra värden? Mätaren var ju billig, jag vet inte hur bra den är. Jag har förstås kluvit bitarna igen för att kunna mäta inuti.

Ek skall ju helst torka två säsonger sägs det, men bitar som jag klöv i våras höll 20% nu. Då var de visserligen ganska finkluvna. Helt färska grangrenar som sågades igår höll också cirka 20% i veden, lite mer i innerbarken. Stamveden höll förstås mer mer, 30-50% eller ännu högre, men grenarna skulle antagligen kunna eldas på en gång.

torbjorn

  • Inlägg: 13749
    • Medelpad
SV: Vedtorkning
« Svar #75 skrivet: 10 sep-16 kl 20:47 »
Man kan bestämma fukthalten hos trä genom att väga ett prov, torka det i ugn och sedan väga igen.
Se https://www.oiml.org/en/files/pdf_r/r092-e89.pdf , sida 7 och 8.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

491 gäster, 1 användare
Efwa

* Forum

* Om tidningen Åter



- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser