Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  El bil  (läst 41580 gånger)

Zigge

  • Inlägg: 601
    • 24volt.eu
Re:El bil
« Svar #80 skrivet: 24 okt-07 kl 00:43 »
Inte den här generatorn, den ska vara till vindkraftverket, men kanske en likadan.  Jag tror inte det ska vara några problem att få 5 kW ur den och i så fall räcker det för att få cykeln att flyga också.  :D


VsSb

  • Inlägg: 1
SV: El bil
« Svar #82 skrivet: 25 apr-08 kl 11:03 »
hallå alla smarta människor vi funderar på att köpa en elbil men vi undrar hur mycket el den drar i tex 70-110km/h  ???

ollebolle

  • Inlägg: 673
SV: El bil
« Svar #83 skrivet: 26 apr-08 kl 19:44 »
En folkvagn med 30 hk motor gjorde c:a 120 km/tim

Det blir väl 20 hk vid 100 vilket är 15 kW.

Misse

  • Inlägg: 1840
  • nr 9424
SV: El bil
« Svar #84 skrivet: 27 apr-08 kl 09:07 »
Det går åt 17 hp/12,5 kW att driva fram en helt original 700-kilos 70-tals-hundkoja i 90 km/h på plan väg.
Den tar då ca en halvliter per mil.
Toppfart 112-115 med 34hästars 850cc-motorn.

Men en elbil har nästan alltid mycket mindre transmissionsförluster, och definitivt mycket mindre än en hundkoja, har 20-25% transmissionsförluster.

Källa: David Wizards enorma 520-sidors A4 koja-bibel, Tuning the A-series engine.


Brukar vara ungefär faktor 7 (eller va de nu heter..) eller något lite mer, på normala bilar, dvs en 200hästars bil som har 210km/h toppfart på absolut plan väg gör av med 28,5 hp/21 kW i 105km/h.

Alltså ungefär 7 gånger högre effekt för att fördubbla farten.
Mina egna fumliga experiment verkar också bekräfta att det är där nånstans det ligger ???
han-djuret Missekatt längtar efter stark själslig och kroppslig närhet...  Drömmer en massa om djup symbios som stärker utan att äta upp varann, som ger värme till småhuttrande själar när vi lekandes går genom glädje och sorg.
Jag tror på ett liv före Döden :)

johole

  • Inlägg: 191
SV: El bil
« Svar #85 skrivet: 11 jun-08 kl 14:39 »
Oppblåsbare el-biler, eller  en "nødbil" i ryggsekken ?

http://www.corepop.com/host/xpcar/html/products.html

johole

  • Inlägg: 191
SV: El bil
« Svar #86 skrivet: 04 sep-08 kl 09:09 »
Någon sa tidligere(2005) følgende:
Citera
Litium jon batterier finns komersiellt i dag upp till 40Ah, svårt att få dom fungera som större enheter. (dom brinner gärna upp)


Nu fins det litium-celler på 9000Ah(360kg) :

http://www.thunder-sky.com/products_en.asp?fid=&fid2=&page=9

Dynan

  • Inlägg: 2
SV: El bil
« Svar #87 skrivet: 18 jan-09 kl 23:05 »
http://www.quadmotion.se/shop finns en del trevliga motorer för elcyklar iaf men verkar inte ha något som passar för bil tyvärr... någon som vet någon som säljer elmotorer för riktiga bilar?

torbjorn

  • Inlägg: 13745
    • Medelpad
SV: El bil
« Svar #88 skrivet: 18 jan-09 kl 23:44 »
http://www.quadmotion.se/shop finns en del trevliga motorer för elcyklar iaf men verkar inte ha något som passar för bil tyvärr... någon som vet någon som säljer elmotorer för riktiga bilar?


ABB har åtminstone tidigare tillverkat elmotorer för Renaults elbilar och Think. Den motor de sålde till Renault heter GN 21 M4A, det är en separatmagnetiserad likströmsmotor. Det finns också en massa firmor som ligger så att säga i gränslandet mellan konsultfirma och motortillverkare, t ex Danaher Motion och tyska Magnet-Motor GmbH. Annars så är ju "riktiga" elbilsmotorer av ungefär samma slag som de motorer som används i t ex större eltruckar.


ollebolle

  • Inlägg: 673
SV: El bil
« Svar #90 skrivet: 19 jan-09 kl 14:55 »
http://www.quadmotion.se/shop finns en del trevliga motorer för elcyklar iaf men verkar inte ha något som passar för bil tyvärr... någon som vet någon som säljer elmotorer för riktiga bilar?


Jag har en till salu. Fabriksny hydraulpumpmotor för högtruck. Ger 15kW vid 40V om jag minns rätt.

Max_K

  • Inlägg: 35
    • Eg. min blogg men är mer som en hemsida.
SV: El bil
« Svar #91 skrivet: 28 jan-09 kl 16:08 »
Jag blev omkörd på E4 mellan Hudik och Sundsvall  för några år sen av en som jag tror
batterilös elbil..
Körde i ca 80 och märkte att det hände något ovanligt och svårdefinierat bakom samt att det
stod folk efter vägkanten.
Kollade en gång till i backspegeln och såg liksom ett UFO fast på vägbanan.
Det snurrade inte runt som en del vanliga UFOS men det var i alla fall triangelformat eller något sådant.
Jag kom att sänka farten och gå åt sidan, jag höll runt 70 och det "där" for förbi med ett lågt
skriande ljud, antagligen i bortåt 100 km/tim.
Väldigt låg kaross och om det inte var för följebilarna så hade det varit ett besök från yttre rymden.
Jag kollade upp, faktiskt med S-vall kommun och tillslut fick jag reda på att detta var ett test med
en experimentmodell från KTH i Stockholm.
Kommer jag ihåg rätt så var den helt solcellsdriven.
Föraren ska ha legat på mage och inte någon sumobrottare, snarare flugviktare i vanlig boxning.
Det fanns en liten upphöjning på deltavingen där han hade huvudet,
vingen/karossen var helt täckt av solceller.
Hjulen var oerhört smala.
Jag glömmer aldrig det skriande ljudet..
Riktigt vackert!



« Senast ändrad: 28 jan-09 kl 16:14 av Max_K »
Signatur: Min mormor hette Signe.

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: El bil
« Svar #92 skrivet: 28 jan-09 kl 18:43 »
KTH-folk tävlar i solcellsbilklassen, sist strejkade bilen vid tävlingen.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

el-o-bil

  • Inlägg: 1
    • indux.se
SV: El bil
« Svar #93 skrivet: 11 feb-09 kl 12:50 »
Batteriprojekt för nyfikna på elbil.forum.24, ett open-source-projekt om hur bygga egna Zink-Luftbatterier för elfordonsdrift (eller Vindenergi-lagring), i syfte att ge alla elbilsägare billigare och längre räckvidd.
http://elbil.forum24.se/elbil-about844.html
http://indux.se/   ¤¤ Energi och Transport ¤¤

ivigtut

  • Inlägg: 713
  • Ett leende och ett vänligt ord kan göra någon glad
SV: El bil
« Svar #94 skrivet: 11 feb-09 kl 22:51 »
 ;D

roger

  • Inlägg: 69
SV: El bil
« Svar #95 skrivet: 03 jan-10 kl 21:44 »
Tänkte höra om det är någon som vill dela med sig lite info(priser, kostnader, leverantörer, osv) och bilder om era Elbil konverteringar? Har tänkt på det ett tag nu, har ca 1mil till jobbet(lite upp och ner) och det känns som en mindre El-bil skulle klara av detta..

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: El bil
« Svar #96 skrivet: 09 mar-17 kl 14:33 »
Hej nu vill jag gärna veta om det är någon av er som har elbil. Vilka erfarenheter och råd ni har till oss som är elbilsintreserade
kretslopp

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: El bil
« Svar #97 skrivet: 09 mar-17 kl 15:37 »
Jag har ingen men i Norge är de väldigt vanliga och jag har pratat med många där som har det samt att jag har monterat upp några laddstationer. Mitt råd är i princip att vänta med att köpa elbil till batterierna blivit mera prisvärda. Nu när allt flera elbilar säljs får tillverkarna in pengar som de kan investera i framtagning av ny batteriteknik. Utvecklingen går snabbt och redan om ett år kommer det vara stor skillnad.

torbjorn

  • Inlägg: 13745
    • Medelpad
SV: El bil
« Svar #98 skrivet: 09 mar-17 kl 16:19 »
Jag har haft en elbil sedan snart 15 år, men det är länge sedan den var i drift nu. Den väntar på att jag ska komma mig för med att åtgärda skadorna efter en knallgasexplosion i en batterilåda.

Drifterfarenheterna är att den duger utmärkt för vardagliga körningar, till och från jobbet osv. Aktionsradie på ca 60 km (skulle ha varit minst 80 med batterier i nyskick), laddtid 8-12 timmar från vanligt enfasuttag, kan sänkas litegrann om man har ett uttag som är avsäkrat med 16 A och tillåter bilen att dra denna ström istället för 10 A. Man kan mycket väl avbryta laddningen innan batteriet är fullt och fortsätta ladda senare. Det går t o m att ladda från intervallstyrda motorvärmaruttag även om det går sakta. Topphastighet runt 85 km/h men det är inte tillrådligt att hålla över 75-80, dels med tanke på strömförbrukningen och dels att man ligger nära motorns maxvarvtal. En brist är att den inte får dra släpvagn, tillåten släpvagnsvikt är 0. Dessutom sitter bakre batterilådan i vägen för eventuellt dragkroksmontage. Kupévärmen är ordnad med ett vattenburet system på precis samma sätt som i motsvarande förbränningsmotordrivna bil, vattnet värms av en bensinvärmare som sällan fungerar.

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: El bil
« Svar #99 skrivet: 09 mar-17 kl 19:03 »
Tja, vad skall man säga? Utvecklingen har varit rasande i 15 år. Idag kommer du 150-200 km på 5,5 h laddning. När man så småningom går över från voltmetrisk mätning av batteristatus till kemisk mätning via sond är det dags att köpa elbil för mig. Jag har ett krav att komma till mina föräldrar 225 kilometer på en laddning.

Mvh
Magnus


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

817 gäster, 4 användare (2 dolda)
Lillskiten, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser