Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  ytbehandling Vattenburen  (läst 1699 gånger)

ärt

  • Inlägg: 832
    • Halland
    • www.lillanabben.se
ytbehandling Vattenburen
« skrivet: 31 dec-17 kl 01:55 »
Skulle vilja samla in erfarenheter av vattenburna ytbehandlingar på trä. 0 pigmenterade. 0 olja.

 Vet nån nått om råg välling el annan säd som ingått i ytbehandling.
Falu röd ja.
Men bara säd o vatten

Själv har jag använt mest tvål o såpa, kärnmjölk
 Innomhus
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

mohsart

  • Inlägg: 381
    • Blekinge
SV: ytbehandling Vattenburen
« Svar #1 skrivet: 31 dec-17 kl 10:08 »
En gång för länge sedan var jag ute och seglade i Mälaren. Jag la till vid Mälsåkers slott och fick en privatguidning eftersom det renoverades av Riksantikvarieämbetet där jag var antälld. Ren slump, jag visste inget om någon renovering.
Jag fick också en replik av en del av stuckaturen, ett lejonansikte i gips.
Jag fick rådet att behandla det med filmjölk, vilket bör vara en historiskt korrekt och traditionell teknik.
Hur bra det funkade vet jag inte för jag har inget annat att jämföra med.

/Mats
Riggargesäll, arbetar även med båtbygge och -renoveringar, repslagning och segelsömnad, samt fin- och fulsnickeri.

Have Autism, Will Travel

skogaliten

  • Inlägg: 1290
    • -
SV: ytbehandling Vattenburen
« Svar #2 skrivet: 31 dec-17 kl 11:32 »
Skulle vilja samla in erfarenheter av vattenburna ytbehandlingar på trä. 0 pigmenterade. 0 olja.

 Vet nån nått om råg välling el annan säd som ingått i ytbehandling.
Falu röd ja.
Men bara säd o vatten

Själv har jag använt mest tvål o såpa, kärnmjölk
 Innomhus

Snälla, får jag be dig att förtydliga din fråga.

För jag förstår inte vad du frågar om.

Handlar det om att behandla trä inomhus? Eller utomhus?

Handlar det om att behandla trä som man ska röra vid dagligen eller gå på?

Hur definierar du vattenburet?
Och varför ska det vara vattenburet?
Eller är det undvikande av lösningsmedel typ terpentin som är intressant?

Är det traditionella eller moderna färger?

Trätjära t.ex. är ju i grunden något annat än en "färg", men används för att skydda trä, den innehåller dock inte vatten. Färger baserade på t.ex. filmjölk kan användas inomhus, limfärg finns också, och linoljefärg görs utan lösningsmedel men innehåller inte vatten...

Såvitt jag vet, så existerade inte konceptet "vattenburen färg för trä" innan de lösningsmedelsfria färgerna dök upp för något decennium sedan. Dessa färger är dock tämligen hopplösa att måla med.

Så åter till huvudfrågan, vad är det egentligen som efterfrågas?

ärt

  • Inlägg: 832
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: ytbehandling Vattenburen
« Svar #3 skrivet: 31 dec-17 kl 13:44 »
Gips är sugande. Kommer från en väta.
Hur många liter vatten har inte ett trästycke transporterat.
 Men vad var då meningen med filmjölk?
Häll ut på bordet. Låt torka. sej en vecka.
Lätt att få bort?
Detta inne i porer/celler måste ju betyda något.
Täta o bygger.
Om man vill måla där träet suger lite mycke (typ en svarvad trä skål) har jag grundat med filmjölk.

 Det jag tänker är ytbehandling av och med produkter som inte innehåller olja eller pigment. Att användas inom hus. stort som smått
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

ärt

  • Inlägg: 832
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: ytbehandling Vattenburen
« Svar #4 skrivet: 31 dec-17 kl 15:38 »
Låd hand tag av lind. Sida gamla sågade golv plank bägge behandlade med golvsåpa.
Den ena bilden är efter användade ett år. Hantaget leder till kompostspannen.
Den andra efter rengörning med såpa
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

skogaliten

  • Inlägg: 1290
    • -
SV: ytbehandling Vattenburen
« Svar #5 skrivet: 31 dec-17 kl 17:30 »
Gips är sugande. Kommer från en väta.
Hur många liter vatten har inte ett trästycke transporterat.
 Men vad var då meningen med filmjölk?
Häll ut på bordet. Låt torka. sej en vecka.
Lätt att få bort?
Detta inne i porer/celler måste ju betyda något.
Täta o bygger.
Om man vill måla där träet suger lite mycke (typ en svarvad trä skål) har jag grundat med filmjölk.

 Det jag tänker är ytbehandling av och med produkter som inte innehåller olja eller pigment. Att användas inom hus. stort som smått

Men då efterfrågar du ju inte t.ex. vattenburen färg, utan diverse ytbehandlingar för inomhusbruk, och snarare föremål än fasta snickerier, där olja inte ingår.

Och så efterfrågar du "produkter", menar du då sådant som finns färdigt att köpa t.ex. i färghandeln och kan användas utan förädling hemma?

Annars hade olika varianter av limfärger (med eller utan pigment) varit ett alternativ.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Limf%C3%A4rger

Och så tjära, innehåller vare sig vatten eller pigment, men är mindre användbart inomhus och till föremål.

Sedan finns ju olika former av vax och hartser, som man kan ytbehandla med.

Eller för den delen ren linolja.

Men jag tycker fortfarande att din fråga är mycket dunkelt ställd.

Vad är det vill veta?

Innan du skriver igen, så skriv ner på ett papper, så att det blir lite mer struktur, så blir det lättare att förstå för den gärna kommenterar.

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
SV: ytbehandling Vattenburen
« Svar #6 skrivet: 31 dec-17 kl 21:18 »

ärt

  • Inlägg: 832
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: ytbehandling Vattenburen
« Svar #7 skrivet: 01 jan-18 kl 18:00 »

Den ena bilden är efter användade ett år. Hantaget leder till kompostspannen.

Här kom inte bilden före med . Bägge finns i filen.

 Bra länk till att belysa det vattenburna.

Av den tar jag till mej: Kasseinet finns i mjölkprodukter. Går att extrahera. Går att kemiskt framställa. Bindemedel.

I länken såg jag inget av kärnmjölken.

 tjära går under Bitumen. Engång detta alltid detta.
Vax liknar. Men går att lösa med värme. Hur vida en pigmenterad ytbehandling ovan vaxad yta håller i längden vet jag inte.
Samma troligen för såpan
Men inte för de som kommer ur mejeriprodukter?
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
SV: ytbehandling Vattenburen
« Svar #8 skrivet: 01 jan-18 kl 18:17 »
 filmjölk o öl använder jag inom dekorationsmåleri,oftast som ett lager under ett oljelager t.ex vid träådring eller marmorering. Men ren filmjölk eller öl tål inte vatten,de löses upp,därför en behandling med t.ex linolja för att göra ytan tålig för beröring.tycker också frågan är lite konstigt ställd. Vad skall behandlas och hur skall det användas. någon tog upp limfärg,också en färgtyp som är enkel att göra men som inte tål vatten och inget slitage.går att förstärka med linolja så den blir avtorkningsbar.
vattenbaserade alternativ är dock få inom äldre måleri just pga hållbarhet. men ren linolja duger till det mesta,liksom äggoljetempera.

ärt

  • Inlägg: 832
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: ytbehandling Vattenburen
« Svar #9 skrivet: 01 jan-18 kl 20:13 »
 Är ute efter behandling av bruksföremål. Föremål starkt utsatta. Slevar, bordsytor, golv.
Tänker på behandlingar som inte har pigment i sej.
Där finns ju dock ämnen som ger en färgning. Så gör ju järnvitriolet, blir kemisk förändring som ger färgen. Kalk på sitt sätt också men svagt och den bryter också ner träet. Kalk o Järnvitriol bildar marsorange
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

mohsart

  • Inlägg: 381
    • Blekinge
SV: ytbehandling Vattenburen
« Svar #10 skrivet: 01 jan-18 kl 20:54 »
Vill du inte ha en färgförändring blir det nog knepigt, oavsett vattenbaserat eller inte. Vax är nog det bästa jag kan komma på utan att böja armen. På trä, alltså

/Mats
Riggargesäll, arbetar även med båtbygge och -renoveringar, repslagning och segelsömnad, samt fin- och fulsnickeri.

Have Autism, Will Travel


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

642 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser