Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad innebär de nya reglerna för nollenergihus.  (läst 2042 gånger)

x-lab

  • Gäst
SV: Vad innebär de nya reglerna för nollenergihus.
« Svar #20 skrivet: 17 dec-17 kl 14:54 »
Här får någon mer kunnig korrigera mig, men vad jag kan läsa ur Boverkets text "Bygg och renovera energieffektivt" gäller det både bostäder och lokaler:

Jag antar (men vet inte) att Friggebod och Attefallshus undantas eftersom bygglov inte krävs för dem på samma sätt.

Postat med Alternativ.nu´s app


Om jag fattat allt korrekt så gäller det bostads hus och inte enskilda villor och liknande, utan bara bostad hus med flera lgh, men malarmasterr kommer garanterat säga att jag har fel :)

 

Wybrewel

  • Inlägg: 157
  • Keep calm and hop on
    • Bohuslän
SV: Vad innebär de nya reglerna för nollenergihus.
« Svar #21 skrivet: 17 dec-17 kl 15:29 »
Eftersom syftet är att få ner energiförbrukningen tror jag att det gäller alla uppvärmda byggnader, eventuellt undantaget icke bygglovspliktiga. Kallförråd, ouppvärmda lador etc borde alltså vara opåverkade.
Värt att nämnas är också att det gäller ombyggnader och nybyggnation. Det kommer alltså inte bli förbjudet att bo i hus som inte uppfyller normen.

Postat med Alternativ.nu´s app

malarmaster

  • Inlägg: 5250
    • Småland
SV: Vad innebär de nya reglerna för nollenergihus.
« Svar #22 skrivet: 18 dec-17 kl 12:20 »
Om jag fattat allt korrekt så gäller det bostads hus och inte enskilda villor och liknande, utan bara bostad hus med flera lgh, men malarmasterr kommer garanterat säga att jag har fel :)
Jäpp,du har återigen fel. Men det börjar jag bli van vid. Det gäller alla hus som värms upp och använder energi,villor,kontor industrier,flerfamiljshus precis som i dagens regler.Skillnaden mellan idag och imorgon är just att reglerna skärps och gränsvärden sänks,det är hela skillnaden.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Vad innebär de nya reglerna för nollenergihus.
« Svar #23 skrivet: 18 dec-17 kl 13:22 »
Jäpp,du har återigen fel. Men det börjar jag bli van vid. Det gäller alla hus som värms upp och använder energi,villor,kontor industrier,flerfamiljshus precis som i dagens regler.Skillnaden mellan idag och imorgon är just att reglerna skärps och gränsvärden sänks,det är hela skillnaden.

Alla som värms upp?
Garage, förråd, gäststuga, hönshus  hemma på gården och fritidshus då?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

348 gäster, 4 användare
xaelanar, mommo, Be, Thomas Lindberg

* Forum

* Om tidningen Åter



- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser