Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kan avjoniserat vatten tvätta bort fett, bakterier och annan smuts?  (läst 20131 gånger)

Berberis

  • Inlägg: 1575
    • Närke
Det kanske går bra att tvätta rent stora hus med ett avjoniserat eller ett vanligt avhärdat vatten. Det har jag inga åsikter om. Jag blundar och försöker minnas hur det såg ut på jobbet: stora utrymmen med glasytor, som ingår i arkitekturen. Det var väl på modet en tid. Det finns många sådana byggnader, inte minst i huvudstaden. Det underlättar nog om det inte blir några ränder som behöver torkas bort.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
Det kanske går bra att tvätta rent stora hus med ett avjoniserat eller ett vanligt avhärdat vatten. Det har jag inga åsikter om. Jag blundar och försöker minnas hur det såg ut på jobbet: stora utrymmen med glasytor, som ingår i arkitekturen. Det var väl på modet en tid. Det finns många sådana byggnader, inte minst i huvudstaden. Det underlättar nog om det inte blir några ränder som behöver torkas bort.

Funkar med vilket vatten som helst att tvätta en fasad, bara att köra med en hetvatten tvätt.

 

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
Om vattnet är mycket hårt så kan det dock vara idé att avhärda det, t ex med jonbytare (alltså samma teknik som avhärdningsanordningen, som man ska fylla på salt i regelbundet om man har hårt vattten, i moderna diskmaskiner) för att slippa kalkränder.

Ahlman

  • Inlägg: 120
    • Uppland
Ni har blivit utsatta för rent bondfångeri. För att lösa fett fordras basiska ämnen. Soda eller natriumhydroxidlösning kan ta bort fett i avloppsledningarna.
Kalkrester i tvättmaskin, diskmaskin eller vattenkokare ska man använda sura ämnen till.  Citronsyra i enlitersburkar och Hessa Kalkbort (utspädd fosforsyra) är båda billiga att köpa på Överskott.
Bakterier får man död på med temperatur.
Fönsterputs utan kalkränder när det torkar ordnar man genom att använda uppsamlat regnvatten

Klockaregården

  • Inlägg: 25
    • Skåne
Om vattnet är mycket hårt så kan det dock vara idé att avhärda det, t ex med jonbytare (alltså samma teknik som avhärdningsanordningen, som man ska fylla på salt i regelbundet om man har hårt vattten, i moderna diskmaskiner) för att slippa kalkränder.
Hi jackar tråden lite..v ::)

Vad gör det där saltet egentligen?
Och är det vanligt NaCl?
Stone in my hand

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
Hi jackar tråden lite..v ::)

Vad gör det där saltet egentligen?
Och är det vanligt NaCl?


Saltet används för att få jonbytarmassan (ett brunaktigt grovt pulver i en plastburk gömd någonstans i diskmaskinen) att behålla kalcium- och magnesiumjoner som orsakar att vattnet blir hårt, billiga maskindiskmedel fungerar dåligt osv, mot natriumjoner som inte har denna egenskap. Någon gång under varje diskprogram körs också en backspolning av jonbytaren.  Jag hittar ingen riktigt bra beskrivning på lagom nivå på nätet, antingen är texterna lite väl högtravande vetenskapliga eller också är det säljsnack från vattenreningsnasare. www.mtfd.se/media/3054/Jonbytesteknik.pdf står det ett och annat matnyttigt i. Det kanske också kan finnas någon utländsk Wikipediaartikel, den svenska artikeln om jonbyte verkar som om någon har skrivit av en kemibok på högskolenivå.

Och, ja, det är vanligt NaCl. Dock behöver diskmaskinssaltet inte vara av bästa "livsmedelskvalitet", utan det duger med en billigare sort.

Berberis

  • Inlägg: 1575
    • Närke
www.almi.se/Ostergotland/Kundreferenser/Qlean-Scandinavian/
 det är stor skillnad på destillerat och avjoniserat.
Har själv ingen erfarenhet men vet att många av de stora målerierna kör fasadtvätt med speciella tvättar med avjoniserat vatten. löser skit och tar bort alger utan tvättmedel.
Läser du länken ser du också att det funkar bra på fett o olja och förklaringen ges i artikeln.
Intressant fråga och även jag fick lära mig något nytt.

Denna tråd som jag startade börjar bli urtuggad och jag vill inte idissla den. Men jag kunde inte motstå en länk, som en hälsning till den alltid så hjälpsamme målarmästaren. Den visar att den här tvättmetoden har sitt ursprung i en fasadtvättmetod!
https://www.nyteknik.se/innovation/svenska-metoden-later-dig-tvatta-utan-tvattmedel-6852785

malarmaster

  • Inlägg: 5250
    • Småland
jag har visserligen inte använt avjoniserat vatten själv till fasadtvätt men jag vet att många målerier och fasadtvättfirmor har sådana anläggningar. De använder inga fasadtvättmedel utan bara avjoniserat vatten och det funkar. Jag vet också att det finns i många tvättstugor runtom i Sverige. metoden är ju inte ny men i Sverige går det alltid långsamt att anamma ideer. funkar det är det ju en enorm vinst för miljön på alla sätt.

Anders G.

  • Inlägg: 1039
    • -
Nej, det funkar inte med kallvatten för att få tvätten ren, avjoniserat eller inte. Vad som löser sig i vatten är välkänt.
Du kan prova själv hemma med matolja och kallt batterivatten.

Vilket fungerar bäst, att lyfta sig i håret med höger eller vänster arm? Hur löser man det med flintskalliga?

Naturligtvis fungerar det för att dra ur salter ur fasader, det är gammal och beprövad teknik.

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
Och så snart salter har hunnit lösa sig i vattnet, vare sig de kommer från fasader eller tvättgods, så kan det inte längre anses avjoniserat.

Om vi nu ändå, mot all vetenskap och beprövad erfarenhet, skulle anta att avjoniserat vatten har någon slags förmåga att lösa annan smuts som är intresse då kläder tvättas, så är det knappast troligt att vattnet hinner göra detta innan lättlösliga salter som ingår i smutsen (t ex i matrester, svett, vägsmuts) har löst sig och sett till att det, liksom före avjoniseringen, finns diverse fria metalljoner i vattnet.

Mr Blue

  • Inlägg: 1
    • Skåne
Ytterligare en vinkel tycker jag är ju miljö och hälsoaspekten. Jag tror vinnog egentligen klarar oss utan både tvättmedel och avjoniserat vatten. Både miljön och vår hälsa verkar ha blivit lidande av de kemikalier vi regelbundet blandar in och häller på våra kläder. Det är väl ganska erkännt att tensider och parfymer irriterar våra lungor och hud. Stor problem i dagens samhälle är ju allergier och och andra autoimmuna sjukdomar så som eksem. Kan inte detta vara kopplat till tvättmedlet/kemikalierna vi hela dygnet faktiskt  har närmst vår kropp kanske?

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
Givetvis har Anders rätt, jag kan inte annat än instämma till fullo i hans första inlägg.

Avjoniserat vatten är som sagt budgetversionen av destillerat vatten, avjonisering sker som regel i en (för ändamålet konstruerat)särskild typ av filter/omvandlare, batterivatten och liknande av billig kvalitet brukar vara avjoniserat vatten som är avsaltat.

Destillerat vatten innehåller följaktligen (huvudsakligen, beroende av exaktheten hos temperaturspannet kan mindre mängder tritium och möjligen spår av deuterium? följa med, men de har annan kokpunkt.) Diväteoxid, H2O, there is nothing more to it guys.

Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
Det där är ju en balans, precis som med alla andra framsteg mänskligheten gjort. Att tvångsmässigt duscha flera gånger om dagen, eller att aldrig tvätta sig. Lagom är bäst, men det verkar ofta som att det är mode som sätter ribban.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
Man behöver inte tvätta sig alls egentligen, svett är antiseptiskt så länge det kan torka av sig själv.
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
Om man går naken i regnet då och då ja, annars kan det nog behövas. Salt och annat som torkar in i huden är inte bra.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
Mmm... Något fel gör vi i vår kultur tror jag, jag misstänker att man luktar betydligt mer efter en vecka i fjällen än vad naturfolk och motsvarande (i kalla trakter) eller folk förr i tiden gör/gjorde på hela året utan att tvätta sig i egentlig mening.
Vet inte exakt vad, men troligen en kombination av många saker, klädsel, livsstil, mm tror jag...




Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

kurt

  • Inlägg: 3488
Man behöver inte tvätta sig alls egentligen, svett är antiseptiskt så länge det kan torka av sig själv.

Helt rätt, man kan nog t o m säga att man blir sjuk pga att man tvättar sig. Om man inte tvättar sig slipper man smitta från andra personer, som då inte kommer nära

Gamina

  • Inlägg: 914
Mmm... Något fel gör vi i vår kultur tror jag, jag misstänker att man luktar betydligt mer efter en vecka i fjällen än vad naturfolk och motsvarande (i kalla trakter) eller folk förr i tiden gör/gjorde på hela året utan att tvätta sig i egentlig mening.
Vet inte exakt vad, men troligen en kombination av många saker, klädsel, livsstil, mm tror jag...
Varför tror du det? Många naturfolk är, vad jag förstått, mycket noga med hygienen. Om man inte tvättar sig luktar man, man luktar människa, precis som en häst luktar häst och en gris luktar gris. I vårt moderna samhälle är inte människolukt något som premieras. Dessutom så tror jag faktiskt det är viktigt att tvätta sig ibland. Fåglar tvättar sig, hästar tvättar sig, för att inte glömma katten osv osv. Nej det sker inte i vatten men det sker.
Man behöver givitvis inte duscha två ggr/dag eller ens en gång per dag men gå ett par veckor utan att tvätta dig så tror jag nog du kommer inse precis hur mycket de kliar på diverse olika ställen bla i skrevet.
Genbank för Gotlandshöns

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
Jag vet inte hur man löste detta förr, kläder kan man ju tänka sig gick att få tillräckligt rena med snö eller hacka upp en isvak på stenåldern, kanske man gjorde någon form av bastu och slängde sig ut i snön, sommartid är det ju inga problem om man är litet härdad, det verkar i allafall som att man använde någon typ av saunatält på bronsåldern, men finns av förklarliga skäl inte så mycket rester kvar (troligen använde man samma tält, typ som kronans dubbeltältsbastu i så fall gisar jag). Skulle onekligen vara intressant att veta mer om detdär...  :)

Men, för att återgå till ämnet så kan kalk och liknande påverka effekten av tvättmedel, mattor kalltvättade ju också, vid behov med såpa och en gammal Indisk metod går ut på att man slår tyget hårt mot en sten medan man vrider ur det, så det borde gå att få fram fungerande metoder tror jag med litet experimenterande...

Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
En bra sammanställning över bad- och renlighetsvanor i svunna tider är Matts Bergmarks bok "Bad och bot". Obs stavningen av författarens förnamn, det finns också en skribent som stavar Mats med ett t, men det är inte samma person.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

312 gäster, 4 användare (1 dolda)
xaelanar, Stengrim, Mahok

* Forum

* Om tidningen Åter



Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser