Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nysande höns  (läst 971 gånger)

Eleonor Haking

  • Inlägg: 1
Nysande höns
« skrivet: 05 dec-17 kl 16:11 »
Jag har två tuppar och fem hönor som jag och min sambo kläckte fram i juni. Redan när de var hyfsat små hände det att de nös, men vi hade en vän vars maskinkläckta också nös då och då så vi tänkte inte mer på det. Nu har det dock eskalerat och särskilt ena tuppen nyser ganska ordentligt flera gånger om dagen. Inga andra symtom som svullna ögon eller problem med andningen. Ingen uppburrad fjäderdräkt. Äter, dricker och parar sig hej vilt. Alla hönor utom en började värpa för några veckor sen.

Vi avlivade våra förra höns efter att två självdött. De nös och såg allmänt dåliga ut. De köpte vi som vuxna och vi är ganska säkra på att vi fått med oss en smitta från tidigare hem. Efter att de avlivats väntade vi mer än tre månader och sanerade allt med Virkon S innan de nya små fick komma in i hönshuset. Vi valde att kläcka i maskin just för att undvika att få in en smitta. De har heller inte haft någon kontakt med andra höns.
 
Jag undrar därför om detta bara kan vara en "vanlig snuva"? För någon vecka sen var de ute i regnet och blev helt dyngsura, ingen självbevarelsedrift där inte. De är även ute i snålblåsten hela dagarna om de får. Sen är jag rädd att vårat hönshus är för dragit. Man känner ju inte att det drar, men visst kan det ändå vara så att det behöver tätas vid fönster och dörr?
Jag är som ni märker lite osäker på vad det kan vara och hur jag bör åtgärda det hela. Så släng hit alla tips och förmaningar ni kan komma på!  :)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

314 gäster, 2 användare
xaelanar, docswood

* Forum

* Om tidningen Åter



- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser