Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Din energileverantör - frågor och svar  (läst 2713 gånger)

Anders G.

  • Inlägg: 1039
    • -
SV: Din energileverantör - frågor och svar
« Svar #20 skrivet: 14 nov-17 kl 13:23 »
Tja försäkringsbolag.  Huset som brann byggdes upp av försäkringsbolaget som fyllde grunden med sand.  Sand håller fuktighet så redan efter 10-15 år hade vi så stora fuktskador i grunden att vi fick installera ett avfuktningsaggregat.  Man tror att stora bolag har kompetent personal men ...  Vi i föreningen borde i tid ha krävt skadestånd men vi var själva för okunniga och insåg inte tidsfristen.

Sand och el är olika saker. Har man ett problem kan man ta hand om DET, utan att sväva ut. Är en elbesiktning en dålig lösning därför att någon gjort en dålig grundläggning? Jag förstår inte relevansen.

Du skriver om två hus fastigheter i  föreningen (två fastigheter med X antal hus alltså), det ena huset är någorlunda nybyggt? Då får du väl låta elbesikta de andra husen, om du misstänker gamla farliga elledningar.

knöcklan

  • Inlägg: 5143
  • Strö salt på stjärtfjädrarna
    • Dalarna
SV: Din energileverantör - frågor och svar
« Svar #21 skrivet: 14 nov-17 kl 13:26 »
Var det inte så att försäkringsbolaget bara beställde återuppbyggnad av någon byggentreprenör, så det är byggaren som borde ha stått som ansvarig för dumma detaljkonstruktioner?
Ja så kan det va.  Och vid slutbesiktningen efter 10 år vem som stod för den  :-[  Än värre är det väl att ingen i styrelsen har insett att vi borde ha ställt ett företag till svars.  Vad man (jag) förväntar sig av försäkringsbolag är att de vet hur de garderar sig för underentreprenörers arbete och konstruktioner. 
« Senast ändrad: 14 nov-17 kl 16:49 av knöcklan »
Dialog förändrar mig och världen. mig ???  Insh'allah och tyga håller siddu
Det som är för allvarligt för att skämta om är inte heller värt att tas på allvar. En förutsättning fördemokrati

knöcklan

  • Inlägg: 5143
  • Strö salt på stjärtfjädrarna
    • Dalarna
SV: Din energileverantör - frågor och svar
« Svar #22 skrivet: 28 nov-17 kl 12:42 »
Hjälp mig
Vilka frågor skall jag ställ till vår (brf) förenings elleverantör dvs kommunens företag för enegi? och vilka svar kan jag få att förhålla mig till?
Jag kan i princip ingenting men verkar vara den enda inser att någonting behöver göras.  Jag tänker skriva en motion till årsstämman.

El ovan jord dvs via telefonstolpar, vem initierar nedgrävning  och vem står för kostnaden ?
Finns det riktigt gamla elledningar i lägenheterna.  Vems är ansvaret om det händer någonting tex brand?
Proppskåp inomhus?
Enfas eller trefas? Vilka åtaganden ligger där på kommunens energibolag  och vilka ligger på föreningens?
Reglementen mellan olika entreprenörer inom el och kommunens energibolag?
Och vad har jag glömt i frågeställningen?
Med hjälp av alla svaren här mailade jag energibolagets tjänsteman + hans chef.  Idag ringde jag för andra gången  och fick till svar att de kommer att ta bort alla elstolpar och "på något sätt leda" fram elen till de enskilda husen.  Detta gör de i samband med en renovering av vägen 2018-2019.   
Dialog förändrar mig och världen. mig ???  Insh'allah och tyga håller siddu
Det som är för allvarligt för att skämta om är inte heller värt att tas på allvar. En förutsättning fördemokrati


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

540 gäster, 2 användare (1 dolda)
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser