Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ett problem gällande fönster.  (läst 10774 gånger)

x-lab

  • Gäst
SV: Ett problem gällande fönster.
« Svar #100 skrivet: 16 dec-17 kl 18:49 »
Så du gör ett fukttest med två brädor där den ena är nästan dubbelt så sur från början?

ja den behandlade har ca 8 % mer fukt i sig (kollade förra vecka och det skiljer inte mkt nu) detta bara för at ingen skall komma och säga (ja men den obehandlade var ju mkt fuktigare än den behandlade så då är det inte konstigt att den behandlade är torrare. men det kommer alltid at finnas folk som inte tror, men det är upp till dom

ville79

  • Inlägg: 32
    • Uppland
SV: Ett problem gällande fönster.
« Svar #101 skrivet: 17 dec-17 kl 00:37 »
Men jämförelsen är mellan en obehandlad bräda och en behandlad på en sida med din US Made mirakelfärg båda nedsänkta i vatten? Vad vill du visa? Att fuktkvoten kommer att bli lika mellan de båda? Vilket kommer bli svaret!???

 

x-lab

  • Gäst
SV: Ett problem gällande fönster.
« Svar #102 skrivet: 17 dec-17 kl 11:28 »
Men jämförelsen är mellan en obehandlad bräda och en behandlad på en sida med din US Made mirakelfärg båda nedsänkta i vatten? Vad vill du visa? Att fuktkvoten kommer att bli lika mellan de båda? Vilket kommer bli svaret!???

att TS torkar brädan under en kortare tid, och att den inte spricker utan behåller son form och kvalitet. TS kommer att torka ut brädan mer än obehandlade bräddan, påså sätt kommer TS brädan att få betydligt bättre förutsättningar än den obehandlade brädan gällande frostsprängningar, påväxt och att den börjar ruttna.
Men det spelar ingen roll.... för det går inte iaf att göra så....för oärliga jag har mixtrat med mätningarna och hittat på siffrorna, men ni ville ha en vetenskaplig test (och detta är det betsa jag kan göra) men som sagt jag är inte någon ingenjör eller proffs
« Senast ändrad: 17 dec-17 kl 11:35 av x-lab »

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Ett problem gällande fönster.
« Svar #103 skrivet: 17 dec-17 kl 12:36 »
Vad har brädans fuktkvot med fönsterna att göra?
« Senast ändrad: 17 dec-17 kl 14:02 av ensamhet »

x-lab

  • Gäst
SV: Ett problem gällande fönster.
« Svar #104 skrivet: 17 dec-17 kl 14:57 »
Vad har brädans fuktkvot med fönsterna att göra?

Ja det är av trä, vill ha lång hållbarhet på allt trä, min test kommer att ge en indikation på hur mkt mitt sätt klarar av att öka livslängden på trä mot obehandlat, vi vet hur lång tid traditionell metod ökar/minska livslängden. så detta är en test för att se hur mkt fukt man kan få ur trä utan att påverka kvaliten

x-lab

  • Gäst
SV: Ett problem gällande fönster.
« Svar #105 skrivet: 17 dec-17 kl 14:58 »
Men jämförelsen är mellan en obehandlad bräda och en behandlad på en sida med din US Made mirakelfärg båda nedsänkta i vatten? Vad vill du visa? Att fuktkvoten kommer att bli lika mellan de båda? Vilket kommer bli svaret!???

Nä hela brädan är behandlad (plana, kanter, och ändträ)

 

x-lab

  • Gäst
SV: Ett problem gällande fönster.
« Svar #106 skrivet: 17 dec-17 kl 15:02 »
Vilken är källan till dina påståenden i det här inlägget? Det ser innehållsmässigt ut som om du citerar någon/något, men det finns ingen källa med.

För övrigt så har faktiskt Målarmäster rätt om "plastfärgerna". De är innbär snabb röta för allt trä...

Vi bytte t.ex. samtliga vindskivor på bostadshuset och "flyglarna" (det låter mer än det är, ett gammalt bykhus och ett magasin), i somras. Föregående ägare till gården hade bytt dessa och målat med "modern" färg, för sju år sedan...

här kanske https://gds.se/material/farg/15-myter-om-farg-alkyd-akrylat

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Ett problem gällande fönster.
« Svar #107 skrivet: 17 dec-17 kl 20:12 »
Rensat, håll god ton.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: Ett problem gällande fönster.
« Svar #108 skrivet: 17 dec-17 kl 21:00 »
här kanske https://gds.se/material/farg/15-myter-om-farg-alkyd-akrylat

Det är allt annat en en vetenskaplig publikation.

Det är en gör-det-själv site du refererar till. Som dessutom saknar uppgifter om utgivare...

Innehållet publicerades dessutom 2010.

Det är inte en vederhäftig källa. Det kan dessutom vara marknadsföringsmaterial.

Ett flertal artiklar i fackpress, som inte nödvändigtvis är tillgängliga på nätet, har avvikande uppfattningar.

malarmaster

  • Inlägg: 5250
    • Småland
SV: Ett problem gällande fönster.
« Svar #109 skrivet: 17 dec-17 kl 23:18 »
här kanske https://gds.se/material/farg/15-myter-om-farg-alkyd-akrylat
  artikel skriven av en journalist. Vem har denne frågat i ämnet? tydligen varken någon färgtillverkare eller testinstitut. Både KTH ,Chalmers och byggnadsvården vet vad det handlar om och de motsäger påståendena i artikeln. Din egen "lyckofärg" blev ju tvärsågad i ett svenskt test .

x-lab

  • Gäst
SV: Ett problem gällande fönster.
« Svar #110 skrivet: 18 dec-17 kl 07:46 »
Det är allt annat en en vetenskaplig publikation.

Det är en gör-det-själv site du refererar till. Som dessutom saknar uppgifter om utgivare...

Innehållet publicerades dessutom 2010.

Det är inte en vederhäftig källa. Det kan dessutom vara marknadsföringsmaterial.

Ett flertal artiklar i fackpress, som inte nödvändigtvis är tillgängliga på nätet, har avvikande uppfattningar.

när artikeln publicerades är väl gansak oviktigt, för akryl då och nu är väl desamma eller? Sen det med vetenskap är lite diffust och missvisande, det gör s otroligt sällan vetenskapliga tester som är ute i verkligheten, 90 % av alla sk vetenskapliga tester/studier är gjorda i ett lab (jag lever inte i en kuvös)

x-lab

  • Gäst
SV: Ett problem gällande fönster.
« Svar #111 skrivet: 18 dec-17 kl 07:49 »
  artikel skriven av en journalist. Vem har denne frågat i ämnet? tydligen varken någon färgtillverkare eller testinstitut. Både KTH ,Chalmers och byggnadsvården vet vad det handlar om och de motsäger påståendena i artikeln. Din egen "lyckofärg" blev ju tvärsågad i ett svenskt test .

Sandå Sörmland tyckte färgen häll vad vi lovade, alla SABO bolagen som vi gjort arbete åt anser et samma, Willhem och Vicktoria parb tycker det samma. Som jag skrev i inlägget innan ditt litar inte mkt på lab resultat där allt är avskärmat från verkligheten
Det är lite undligt att eter 2013 har det inte vart många skrivelser från Folke Björk på KTH (kan åxå bero på att han fick sig en upp sträckare av Svendenius (proff. i  strålnings fysik) och att hur mkt Proff börk än kritiserar finns det alltid fler och tyngre personer som sågar han teorier. Tom visa inom fastighets branschen sågar Björk. Men du vill ju inte se dessa små detaljer så, vist jag  hur gick det med jämförelsen mellan tom två omr i Eskilstuna ? (du känner ju till alla saker så du måste ha hört något tänkte jag) Ena gjordes ju på Björks vis (tilläggs isolering) och det andra på vårt sätt (TS). Sista jag fick veta var att tilläggs isoleringen hade minskat energi behovet med 24% till en kostnad av 2,500 Kr/Kvm, TS hade en energienergibehov minskning med 18% Till en kostnad av 500 Kr/Kvm. undrar vilket som är best rent ekonomiskt och miljö? Tänk på att TS har Energy star och blueangel utmärkelser det har inte tilläggsisolering
« Senast ändrad: 18 dec-17 kl 08:24 av x-lab »


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

318 gäster, 4 användare (1 dolda)
xaelanar, Be, Björkris

* Forum

* Om tidningen Åter



- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser