Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur Gör Jag eget Kastanje Schampoo  (läst 2713 gånger)

snowbird

  • Inlägg: 71
  • Taget för 1 vecka sen
    • Lappland
Hur Gör Jag eget Kastanje Schampoo
« skrivet: 07 okt-17 kl 20:52 »


Hej
Har länge undrat hur jag kan göra mitt eget schampo av kastanjer,inte dem som går att äta utan dem som växer lite överallt i sverige
Tack på förhand för Er Kunskap som Ni gärna vill Dela med mej,hihihi
Snowbird


snowbird

  • Inlägg: 71
  • Taget för 1 vecka sen
    • Lappland
SV: Hur Gör Jag eget Kastanje Schampoo
« Svar #2 skrivet: 08 okt-17 kl 15:12 »


Hej och STORT TACK KURT

Det ska jag prova och sprida vidare eftersom schampoo och de andra produkterna som säljs billigt i många affärer har olja från alla de hamburger kedjorna ,obrukbar olja från deras matproduktion som hämtas av stora tankbilar och som sen filtreras och hälls i alla de olika billiga produkterna
Inte undra på att sååå många får hudcancer nu för tiden
Jag tycker om att använda mej av Naturen ,Har åxså tänkt på att omvandla Såpnejlika till schampoo men har ej provat än
Jag har använt såpa i flera år,den från öb men bara ibland för ibland har jag bara sköljt håret i varm vatten
Det finns sååååå många Kastanjer som bara ligger där och har undrat genom åren vad gör jag av dom för det måste ju ha en Mening med att dom står där i alla sin prakt
                                Tack och Ha Det Bäst-Med Vänliga Hälsningar Snowbird

skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: Hur Gör Jag eget Kastanje Schampoo
« Svar #3 skrivet: 08 okt-17 kl 19:27 »
Har du någon källa till att hårschampo skulle tillverkas av olja från hamburgerkedjor?
Var skulle filtreringen ske, och när hämtar tanKbilarna oljan?

Det låter i mina öron som en vandringssägen av typen "råttan i pizzan".

Berberis

  • Inlägg: 1579
    • Närke
SV: Hur Gör Jag eget Kastanje Schampoo
« Svar #4 skrivet: 10 okt-17 kl 22:25 »
Lastbilar med begagnad olja syns på Svensk fettåtervinnings hemsida: http://www.fettatervinning.se/
Företaget är inte så väldigt tydligt med vad det blir av oljan, tycker jag.

Kommunerna samlar upp begagnad olja, som sedan används på olika sätt:
http://miljo-utveckling.se/gammal-matolja-ger-ny-energi/

Det verkar finns 2 skäl till att återanvända matoljor:
- ta vara på en råvara som går att rena med moderna processer
- slippa fä stopp i avloppsrören (tänk att få en stor fettpropp i kloakerna så som de har i London!)

Om det finns återvunnen olja i billiga hygienprodukter, vet jag inte.
Men man får lov att köpa schampo med mera av god kvalitet.
Att göra eget, som Snowbird föreslår, är väl också ett trevligt alternativ.

skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: Hur Gör Jag eget Kastanje Schampoo
« Svar #5 skrivet: 11 okt-17 kl 21:08 »
Jag har absolut inget emot att man experimenterar med att göra, som i det här fallet, eget schampo.

Kastanjeschampo verkar dock bara vara en variant på "skölja håret med något surt (ättika eller vinäger)", där kastanjen snarare ger lukt åt anrättningen än gör något annat. Detta fungerar utmärkt för de flesta.

Men om man påstår att det schampo som säljs i vanliga butiker som t.ex. mataffärer eller hos frisörer i Sverige, skulle ha fett från hamburgerkedjor som huvudingrediens,  så tycker jag nog att det vore klädsamt, att den som hävdar detta anger en vederhäftig källa till påståendet.

Påstår någon något, så har man antagligen fått det någonstans ifrån, och jag vill veta varifrån.

Om man, som i det här fallet, inte återkommer alls, så antar jag fortfarande att påståendet är helt gripet ur luften eller är baserat på någon vandringssägen som figurerar i en lagom stor filterbubbla på facebook...

Nej, jag tänker inte googla för att leta reda på schampo/hamburgerkedjefett, jag har viktigare saker att googla efter.

Det här är annars det sådana oljor som t.ex. de från hamburgerköken brukar användas till:

https://www.energifabriken.se/branslen/hvo/

Alltså det man gör är syntetisk diesel, kallad HVO.

Anders G.

  • Inlägg: 1039
    • -
SV: Hur Gör Jag eget Kastanje Schampoo
« Svar #6 skrivet: 12 okt-17 kl 15:53 »
Några tensider baserade på begagnat matfett har jag inte sett på marknaden, vare sig "made in Sweden" eller utifrån Europa.

Berberis

  • Inlägg: 1579
    • Närke
SV: Hur Gör Jag eget Kastanje Schampoo
« Svar #7 skrivet: 12 okt-17 kl 18:24 »
Jag har absolut inget emot att man experimenterar med att göra, som i det här fallet, eget schampo.

Kastanjeschampo verkar dock bara vara en variant på "skölja håret med något surt (ättika eller vinäger)", där kastanjen snarare ger lukt åt anrättningen än gör något annat. Detta fungerar utmärkt för de flesta.

Men om man påstår att det schampo som säljs i vanliga butiker som t.ex. mataffärer eller hos frisörer i Sverige, skulle ha fett från hamburgerkedjor som huvudingrediens,  så tycker jag nog att det vore klädsamt, att den som hävdar detta anger en vederhäftig källa till påståendet.

Påstår någon något, så har man antagligen fått det någonstans ifrån, och jag vill veta varifrån.

Om man, som i det här fallet, inte återkommer alls, så antar jag fortfarande att påståendet är helt gripet ur luften eller är baserat på någon vandringssägen som figurerar i en lagom stor filterbubbla på facebook...

Nej, jag tänker inte googla för att leta reda på schampo/hamburgerkedjefett, jag har viktigare saker att googla efter.

Det här är annars det sådana oljor som t.ex. de från hamburgerköken brukar användas till:

https://www.energifabriken.se/branslen/hvo/

Alltså det man gör är syntetisk diesel, kallad HVO.
Det har alltid funnits vandringssägner, alltså vilda rykten som någon bara hittat på och som sedan fått eget liv. Påståendet att gammal frityrolja skulle blir ingrediens i schampo kan mycket väl vara ett sådant rykte.
Frågan är bara hur vi bör reagera. Att bli irriterad och ställa sagesmannen till svars känns kanske rätt, men det ger ingenting. Ingen vet ju varifrån ryktena kommer!
Då är det nog bättre att ta reda på riktiga fakta så långt det går. Det kan ibland vara svårt. Bristen på information kan så att säga föda rykten.

Sjaunja

  • Inlägg: 5531
    • -
SV: Hur Gör Jag eget Kastanje Schampoo
« Svar #8 skrivet: 12 okt-17 kl 18:34 »
Men det finns företag som tar hand om restaurangers kasserade frityrolja och kokar såpa på det. Västerbottenssåpa görs så.

snowbird

  • Inlägg: 71
  • Taget för 1 vecka sen
    • Lappland
SV: Hur Gör Jag eget Kastanje Schampoo
« Svar #9 skrivet: 15 okt-17 kl 23:32 »
Hej allihopa ! Kul att sååå många är intresserade av ämnet ! Men Hahaha ! Nån sa här att det finns så mycket annat att googla på och orsaken till att jag inte är inloggad här eller nånannanstans på nätet såå ofta beror på kraftig elöverkänslighet ! Så var inte såå aggressiv för det höjer ens blodtryck avsevärt i onödan ! Jag har däremot aldrig sagt att frisörerna använder hamburgerkedjornas återvunna oljor (viktigt att läsa vad det står i mitt så kallade påstående ) ! Ja såå rätt och naturligtvis kommer det från en annan källa än mej själv och det var en Man på Bondens Marknad i Stockholm som förtäljte det för mej och sen har jag kollat upp påståendet med nån som jag kände sim jobbade på en hamburgerkedja ich som sa att det kommer stora tankbilar och hämtar fettet men gan visste inte vad som sen händer med oljan ! Men i mina ögon så " varför" tvivla på det en person säger som säger sej ha insikt i saken så för mej klarnade det när jag smakade på hudcancer kontra billiga produkter på marknaden men det behöver ju inte betyda att" alla" måste ha samma insikt som mej ! Det är" alla" fritt att ha sin egen åsikt oavsett om den är rätt eller fel ! Sen tycker jag att" du" som är aggressiv " inte" behöver vara det för det leder ingen vart Varesej för dej eller nån annan ! Vi har rätt att diskutera som vuxna männskor" uran" att kasta sten på någon annan ! Jag är glad att Ni har skrivit i tråden för ofta lär en sej nåt nytt så Tack ! Hyvens och ha en Fin Kväll hälsar Snobird

snowbird

  • Inlägg: 71
  • Taget för 1 vecka sen
    • Lappland
SV: Hur Gör Jag eget Kastanje Schampoo
« Svar #10 skrivet: 15 okt-17 kl 23:34 »
Det blev lite stavfel men hoppas att Ni förstår ändå ! Det är svårt att få till det på en liten telefonskärm,för mej iallafall

snowbird

  • Inlägg: 71
  • Taget för 1 vecka sen
    • Lappland
SV: Hur Gör Jag eget Kastanje Schampoo
« Svar #11 skrivet: 15 okt-17 kl 23:55 »
Dessutom om en har hög feber så är det väl inte det första som en tänker på att logga in på en telefon men det kanske du har för vana att göra när du som inte ens kan läsa vad jag skriver utan hittar på ,gör när du är sjuk i feber ! Ursäkta mej att jag faktiskt reagerar när nån som vaknat på fel sida måste bara ösa ur sej en massa rappakalja ! Undrar om du mår bra efteråt ! Om du inte heller har lust att googla på saken så behöver du ju inte heller kommentera och vara dum ! Dessutom har jag inte Facebook men det verkar det ju som om du har eftersom du verkar vara bekant med begreppet ! Ja nu har du fått mej att ilskna till ordentligt ! Puhh ! Fyfabian !


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

559 gäster, 4 användare (1 dolda)
xaelanar, Själv är bäste dräng, skräptanten

* Forum

* Om tidningen Åter



- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser