Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kålfjäril  (läst 1243 gånger)

Hökenäs

  • Inlägg: 174
    • -
Kålfjäril
« skrivet: 24 sep-17 kl 07:56 »
I år skippade jag helt och hållet att skydda mina kålplantor med nät. Det har varit mängder med vitfjäril runt kålen och jag har sett äggsamlingar.
Men jag har endast hittat 10 små larver av kålfjäril.
I vanliga fall har jag stora angrepp av larverna.

Jag tror själv att det är småfåglar som äter upp larverna. Förra året testade jag utan nät på en del av odlingen. Kålen under nät fick betydligt större angrepp då larverna kunde härja fritt.

Har ni någon annan idé?

Jag är lite lycklig att slippa de fula näten i alla fall

Lise

  • Inlägg: 355
    • Värmland
SV: Kålfjäril
« Svar #1 skrivet: 24 sep-17 kl 08:49 »
Jag tog bort fiberduken från brysselkål och kålrot i slutet på augusti då det regnat så mycket att det kändes som att det skulle mögla och bli för bra för åkersniglar under duken. Åkte på två veckors semester och när jag kom hem fanns bara bladribbor kvar och hundratal feta kålfjärilslarver.
De andra kålsorter som hade fiberduken kvar hade klarat sig finfint.
Motsatt erfarenhet av din alltså.

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Kålfjäril
« Svar #2 skrivet: 24 sep-17 kl 09:23 »
För några år sen hade jag ett rätt massivt fjärilslarvsangrepp. Det jag gjorde då var att spola ned dom  med vatten. Det gick ganska bra. I ( 2017) år har jag inte haft några problem med fjärilslarvsangrepp. Vädret här har inte varit till deras fördel, med regelbundet regnande och låga temperaturenr.
kretslopp

 

Hökenäs

  • Inlägg: 174
    • -
SV: Kålfjäril
« Svar #3 skrivet: 25 sep-17 kl 19:28 »
Jag hoppas såklart fortfarande att någon käkat upp larverna åt mig. Men så är det kanske inte då. Vi har haft det torrt o kallt här.
När jag tänker efter har jag nog inte sett lika mycket ägg som jag brukar.
Jaja jag gläds ialf att kålen blivit fin i år utan något nät :).


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

548 gäster, 3 användare
xaelanar, Palle500, Hans Hultén

* Forum

* Om tidningen Åter



- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser