Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Potatistomater!  (läst 1596 gånger)

Hannah86

  • Inlägg: 28
Potatistomater!
« skrivet: 03 sep-17 kl 11:04 »
Jag tycker det är roligt att experimentera och tänkte nästa år försöka mig på att fröså potatis. Har några tomater nu men börjar se antydan till potatisbladmögel så tänkte klippa ner. Då till tomaterna, när är dom mogna, och går det lägga dom på eftermognad som med riktiga tomater annars så man får mogna grön?

Karlsdotter

  • Inlägg: 1466
    • Ångermanland
SV: Potatistomater!
« Svar #1 skrivet: 03 sep-17 kl 11:36 »
Frukterna bör sitta kvar på plantan så länge det går. Sedan behandlar du frukt och frön som man gör med tomatfrön. De ska rötas i vattenbad. Fröodling.se har ett bra kapitel om det.

Potatisfrukten blir aldrig röd utan behåller sin gröna ton eller övergår i en mer blålila variant

Hannah86

  • Inlägg: 28
SV: Potatistomater!
« Svar #2 skrivet: 03 sep-17 kl 12:10 »
Jo det vet jag, men nu var det ju så att jag fått potatisbladmögel och tvingas klippa ner. Går det då eftermogna eller är det kört?

Karlsdotter

  • Inlägg: 1466
    • Ångermanland
SV: Potatistomater!
« Svar #3 skrivet: 03 sep-17 kl 13:22 »
Lägg plantan med frukterna på en skyddad plats och vänta. De mognar av bättre så än om du plockar dem och lägger i fönstret som man gör med tomater

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Potatistomater!
« Svar #4 skrivet: 04 sep-17 kl 19:04 »
Jag tycker inte man behöver kapa blasten vid minsta antydan till bladmögel. De kan hålla sig vid liv ett tag.
Jag tycker inte det verkar vara så stort behov av mognad hos potatistomater. Är de någorlunda fullstora och kraftigt gröna, så räcker det. Rötning behövs inte för att utvinna frön, även om det troligen kan underlätta vid större mängder potatistomater. Fröna sitter inte lika kladdigt som hos tomater.

masa

  • Inlägg: 346
    • -
SV: Potatistomater!
« Svar #5 skrivet: 14 sep-17 kl 11:52 »
Vid flera tillfällen har jag tagit frö från potatisfrukter, så småningom kan man skörda potatisknölar som oftast är sämre än föräldrarplantornas. Men ibland kan det gå bra. Jag har kvar tre sorter som jag odlat fram från frö som jag tog ca 10 år sedan. Det är två röda och en vit sort vilka alla är i stort sett helt resistenta mot bladmögel. Det skall sägas att fröna kom från en röd resistent sort, men resultatet blev ett tjugotal mer eller mindre resistenta sorter av alla kulörer mellan rött och vitt. Av dessa har jag alltså behållit tre. En av de röda sorterna gav för ett antal år sedan den största skörden hos en enskild planta som jag någonsin upplevt, nämligen 32 knölar över 100g med en vikt av 3,6kg. Sedan dess har den sorten givit betydligt mindre skördar.

Mina försök har varit helt ovetenskapliga eftersom jag inte haft koll på faderplantan vid något tillfälle, förmodligen har det kommit pollen från flera plantor.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

776 gäster, 6 användare
xaelanar, alternaiv, Oskari, Tur-Johan, per.martinsson, Stybben

* Forum

* Om tidningen Åter



- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser