Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Val av batteri i fritidshus.  (läst 2576 gånger)

Gnurf

  • Inlägg: 12
    • Västmanland
Val av batteri i fritidshus.
« skrivet: 02 sep-17 kl 06:02 »
Hej!
Jag undrar om det går bra att använda ett SHD 12 v 225 Ah Startbatteri (för buss och lastbil) i torpet som ej har el. Har fått ett nästan nytt och vill gärna använda det då batterier är svindyra :)
Tänkt ladda det i veckorna hemma och använda i torpet på helgerna för lite belysning, radio och laddning av telefon m.m.
Går det att ladda med mitt elverk på 1200w eller kanske köpa nåt litet solcellspaket för att ladda det lite extra när jag är i torpet.

Tacksam för svar.

MVH

Alexn72

  • Moderator
  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Val av batteri i fritidshus.
« Svar #1 skrivet: 02 sep-17 kl 09:19 »
Klart de går att använda men det är tungt.
Solceller är toppen  men måste du så kan man ladda via elverket också.
 Men vad ska du driva med det. Bara några ledlampir så har du nog ganska mycket överdimmentiomerat

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14412
    • Östergötland
SV: Val av batteri i fritidshus.
« Svar #2 skrivet: 02 sep-17 kl 10:20 »
Tänk bara på att du inte låter batteriet dra ut för mycket så du förstör det. En brytare eller åtminstone en voltmeter så du har koll på spänningen behövs. Jag har märkt att varningen/bortkopplingen av mina invertrar (12 till 230V) sker vid 11,5 V, vilket är ok om man har stor förbrukning eftersom batteriet återhämtar sig självt en del men inte bra om man har en svag förbrukning då batteriet faktiskt stannar på för låg spänning och går sönder/åldras i förtid.

Det är bra att ha en rejäl laddare om man kör med elverk, så att det inte står och osar för bara 2 A i laddström. Jag använder för närvarande en av biltemas största laddare (bra laddare men det finns måndagsex så spara kvittot om du köper) http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/El/Batteriverktyg-och-tillbehor/Batteriladdare-1224-V-25-A125-A-2000037555/. När jag körde mycket med elverksladdning förr så hade jag ett litet elverk på 600W som också hade 12V 8A. Då kopplade jag 12V direkt till batteriet och en 30A laddare parallellt från 230-uttaget.

Gnurf

  • Inlägg: 12
    • Västmanland
SV: Val av batteri i fritidshus.
« Svar #3 skrivet: 02 sep-17 kl 10:55 »
Klart de går att använda men det är tungt.
Solceller är toppen  men måste du så kan man ladda via elverket också.
 Men vad ska du driva med det. Bara några ledlampir så har du nog ganska mycket överdimmentiomerat


Tänkte att det var det mest nödvändiga. Sen kan man ju plocka på annat som laptop, kanske nån bilstereo med aux ingång och det vore ju toppen om jag kunde få det att räcka till ett 12 v kylskåp också, men antar att jag fiskar efter mycket då :)
Får jag det att funka bra med solceller och elverk slipper jag ju släpa på det så mycket.

Går det att ha solcellerna påkopplade på batteriet medans jag kör elverket eller förstörs nåt då?

Tack för svar :)

Gnurf

  • Inlägg: 12
    • Västmanland
SV: Val av batteri i fritidshus.
« Svar #4 skrivet: 02 sep-17 kl 11:00 »
Tänk bara på att du inte låter batteriet dra ut för mycket så du förstör det. En brytare eller åtminstone en voltmeter så du har koll på spänningen behövs. Jag har märkt att varningen/bortkopplingen av mina invertrar (12 till 230V) sker vid 11,5 V, vilket är ok om man har stor förbrukning eftersom batteriet återhämtar sig självt en del men inte bra om man har en svag förbrukning då batteriet faktiskt stannar på för låg spänning och går sönder/åldras i förtid.

Det är bra att ha en rejäl laddare om man kör med elverk, så att det inte står och osar för bara 2 A i laddström. Jag använder för närvarande en av biltemas största laddare (bra laddare men det finns måndagsex så spara kvittot om du köper) http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/El/Batteriverktyg-och-tillbehor/Batteriladdare-1224-V-25-A125-A-2000037555/. När jag körde mycket med elverksladdning förr så hade jag ett litet elverk på 600W som också hade 12V 8A. Då kopplade jag 12V direkt till batteriet och en 30A laddare parallellt från 230-uttaget.

Första gången jag postar här och är glad för vettiga svar :)
Ska börja leta lite prylar som laddare och voltmeter samt grejor som behövs för solcellsdelen.


Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14412
    • Östergötland
SV: Val av batteri i fritidshus.
« Svar #5 skrivet: 03 sep-17 kl 08:44 »
Välkommen till forumet, här finns det ofta tillräckligt bra svar och ibland en del riktigt bra.

Jag använder mig ofta av Biltema när jag behöver grejer, men även Ebay, Erlandssons brygga (solpaneler) och någon gång Elfa när det gäller elektronik. Köpte nyligen en 25 W panel http://erlandsonsbrygga.se/Hemsida/El_Laddning/Solcell_Vindkraft/Solcell_Regulator/SOLPANEL_SOLARMARE_25W?id=06042   som jag kopplade med en regulator  http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Bil-el/12-Volt/Laddningsregulator-2000032660/  Behövde underhållsladdning och tror jag på så sätt fixade det på smidigt och billigt sätt. Fungerar bra i alla fall :) Solpaneler skall man inte köpa på Biltema eller Jula, det verkar vara leksaker.

Det lilla jag kört laddning samtidigt som solceller varit inkopplade så har det fungerat bra utan skada. Själva solcellerna har inbyggt backströmsskydd, men jag vet inte hur känsliga laddregulatorer är. Har man en fin anläggning så kanske man skall dubbelkolla med tillverkaren, men med Biltemagrejer är det bara att köra ;D

 

BjörnBjörn

  • Inlägg: 20
    • -
SV: Val av batteri i fritidshus.
« Svar #6 skrivet: 24 okt-17 kl 00:50 »
Om du skaffar lite solpanel eller en liten billig vindsnurra kan du ju låta batteriet vara kvar o laddas av naturen under veckorna, de prylarna du nämner (kanske undantaget 12v kylskåp) låter ju inte som några stora strömförbrukare heller.

Sådana där batterier väger ju verkligen as så att slippa släpa det mer än nödvändigt hade ju varit skönt!

Ett annat alternativ till kylskåp är ju en sådan kylväska som går på 12 v, har en hemma men minns inte watt, ska kolla imorgon om mitt minne inte sviker!

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14412
    • Östergötland
SV: Val av batteri i fritidshus.
« Svar #7 skrivet: 24 okt-17 kl 08:36 »
De där kylväskorna sitter det peltierelement i, och både verkningsgrad och effekt är inte bra alls. 12volts kompressorkylskåp är mycket bättre.

simon.arvestrand

  • Inlägg: 777
    • Östergötland
SV: Val av batteri i fritidshus.
« Svar #8 skrivet: 24 okt-17 kl 10:50 »
Den kylväskan jag har är brutal på att suga ur batteri verkligen ingen energisnål sak. Bra att ha i bilen när man kör men inget man lämnar med spänning över natt

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk


torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Val av batteri i fritidshus.
« Svar #9 skrivet: 24 okt-17 kl 21:34 »
Det största problemet med kylväskorna är inte peltierelementet, utan det är att de är dåligt isolerade och saknar termostat.
Typiskt kan man räkna med att en elkylväska drar 50 W, det är samma storleksordning som medeleffekten hos ett termostatstyrt fullstort kyl/frysskåp med kompressor. Ett fullstort enbart kylskåp kan dra ännu mindre, jag har mätt upp 26 W i medeleffekt på ett Electroluxskåp från tidigt 60-tal.

Ett peltierelement i sig KAN ha lika god verkningsgrad som en kompressorkylanläggning, men det förutsätter att man inte alls kör peltierelementet lika hårt som i en kylväska utan istället tar till ett mycket större peltierelement för en viss kyleffekt. Och då blir det hela så dyrt att det inte kan konkurrera med kompressorkylmaskinerier.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14412
    • Östergötland
SV: Val av batteri i fritidshus.
« Svar #10 skrivet: 25 okt-17 kl 08:19 »
Att optimera ett kylskåp med peltierelement vore kul att testa, eller läsa om någon som gjort. Tror att man måste bygga kyldelen på ett helt annat sätt än vad som görs idag.

Att det skulle vara avsaknad av termostat som är en orsak till stor förbrukning är fel och visserligen är isoleringen inte i topp men kan inte förklara den dåliga effekten. En sådan kylväska har ingen nedkylningskapacitet och får jobba hela tiden för att hålla tempen 15 grader under omgivningstemperatur.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Val av batteri i fritidshus.
« Svar #11 skrivet: 25 okt-17 kl 09:33 »
Jag menade inte att avsaknaden av termostat är en orsak till den höga strömförbrukningen, utan jag menade att den rent allmänt är ett av de stora problemen med elkylväskor. Man har avpassat kyleffekten till isoleringen så att det blir lagom temperatur i väskan bara vid en enda bestämd omgivningstemperatur.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14412
    • Östergötland
SV: Val av batteri i fritidshus.
« Svar #12 skrivet: 25 okt-17 kl 12:39 »
Har inte hittat någon bra spec på TEC, men det här saxade jag ur engelska wikipedia: In refrigeration applications, thermoelectric junctions have about 1/4th the efficiency compared to conventional means (they offer around 10–15% efficiency of the ideal Carnot cycle refrigerator, compared with 40–60% achieved by conventional compression-cycle systems (reverse Rankine systems using compression/expansion).[5]) Due to this lower efficiency, thermoelectric cooling is generally only used in environments where the solid-state nature (no moving parts, low maintenance, compact size, and orientation insensitivity) outweighs pure efficiency.

Om man tills bättre underlag hittas skall tro på detta så är alltså peltierelementet 4 gånger sämre än en vanlig kompressorkyl till att börja med.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Val av batteri i fritidshus.
« Svar #13 skrivet: 25 okt-17 kl 15:03 »
Har inte hittat någon bra spec på TEC, men det här saxade jag ur engelska wikipedia: In refrigeration applications, thermoelectric junctions have about 1/4th the efficiency compared to conventional means (they offer around 10–15% efficiency of the ideal Carnot cycle refrigerator, compared with 40–60% achieved by conventional compression-cycle systems (reverse Rankine systems using compression/expansion).[5]) Due to this lower efficiency, thermoelectric cooling is generally only used in environments where the solid-state nature (no moving parts, low maintenance, compact size, and orientation insensitivity) outweighs pure efficiency.

Om man tills bättre underlag hittas skall tro på detta så är alltså peltierelementet 4 gånger sämre än en vanlig kompressorkyl till att börja med.

Ja, när man så att säga kör peltierelementet hårt för att få maximal kyleffekt från ett litet och billigt element. Problemet är att vid det driftförhållandet så kommer värmeutvecklingen i peltierelementets inre resistans att motverka den kyla det alstrar. Och om man minskar strömmen alltför mycket och har mycket stor peltierelementsyta för en viss kyleffekt, så gör värmeledningen genom peltierelementet sig alltför påmind.

Ett intressant prov man kan göra är att sätta en strömbrytare i serie med peltierelementet i en vanlig kylväska så att man kan bryta strömmen till bara det (och inte till fläktarna). Låt väskan gå för fullt några timmar tills den har nått termisk jämvikt, slå sedan av strömmen till peltierelementet och mät omedelbart spänningen över detta. Tomgångspänningen som man mäter då är ju proportionell mot temperaturfallet över elementet, och skillnaden mellan denna spänning och den spänning elementet matas med (vanligtvis ca 12 V) är vad som bränns upp till ingen nytta i elementets inre motstånd.

Peltierelementen är åtminstone mer effektiva än gamla absorptionskylskåp, därom råder ingen tvekan.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

550 gäster, 5 användare
xaelanar, addebadde, reimersro, Björkris, per.martinsson

* Forum

* Om tidningen Åter



- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser