Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Att bli av med björnmossa  (läst 2078 gånger)

bimsen

  • Inlägg: 2
Att bli av med björnmossa
« skrivet: 14 aug-17 kl 23:26 »
Jag vet att björnmossan kan användas till mycket bra, men runt vårt nya torp i västsverige är det lite väl mycket av det nyttiga. Hur blir man på bästa sätt kvitt större områden (minst 50 kvm) av björnmossekullar?

Visionaryrealist

  • Inlägg: 506
SV: Att bli av med björnmossa
« Svar #1 skrivet: 15 aug-17 kl 02:29 »
Börja sälja till jul....

Postat med Alternativ.nu´s app


christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Att bli av med björnmossa
« Svar #2 skrivet: 15 aug-17 kl 05:14 »
Börja sälja till jul....

Postat med Alternativ.nu´s app

Det är väl fönsterlav som säljs som julpynt  :P

För att bli av med björnmossan så får en försämra miljön för den, i Holmåsens bok "Lavar och mossor" anges att stor björnmossa vill ha det näringsfattigt och fuktigt för att trivas.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Visionaryrealist

  • Inlägg: 506
SV: Att bli av med björnmossa
« Svar #3 skrivet: 15 aug-17 kl 22:11 »



Menar I den här formen. Har själv gjort kvastar och kransar och sålt ;)

Postat med Alternativ.nu´s app

Visionaryrealist

  • Inlägg: 506
SV: Att bli av med björnmossa
« Svar #4 skrivet: 15 aug-17 kl 22:13 »
Och dom är fantastiskt bra. Har dom till spisen. När dom ser trött ut så doppar man dom u vatten och så kommer färgen tillbaka och dom kan se nästan ny ut. Länge.....

Postat med Alternativ.nu´s app


christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Att bli av med björnmossa
« Svar #5 skrivet: 16 aug-17 kl 08:48 »



Menar I den här formen. Har själv gjort kvastar och kransar och sålt ;)

Postat med Alternativ.nu´s app

Väldigt fin borste  :D
Lägg gärna in en beskrivning på hur du gör borstarna under rubriken Hantverk - övrigt hantverk.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Att bli av med björnmossa
« Svar #6 skrivet: 16 aug-17 kl 18:21 »
Man bör också komma ihåg att mossor gillar sur miljö (lågt pH). Så om man kan höja pH-värdet, t ex genom att kalka, så gynnas andra växter på mossans bekostnad.

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Att bli av med björnmossa
« Svar #7 skrivet: 16 aug-17 kl 19:29 »
Tänk inte bara på nyttigheter. Det finns andra värden också, som man lär sig uppskatta med tiden, t.ex. det som är vackert. Björnmossekullar låter för mig som något som kan vara vackert eller passa just den platsen, men det är förstås svårt att säga, särskilt utan foto.

Vad vill ni göra med marken i stället? Vilka förutsättningar finns? Växer mossan på sank mark eller fast mark? Olika björnmossor växer i olika miljöer enligt en snabb koll jag gjorde.

Det är klokt att skynda långsamt i början och ge platsen en chans som den är. Vänta förslagsvis lite längre med att göra om den.

Sommartorparn

  • Inlägg: 2834
SV: Att bli av med björnmossa
« Svar #8 skrivet: 16 aug-17 kl 21:48 »
Liknande fina borstar etc tillverkas av ett par på Kinnekulle och säljs på Falkängen - Hantverksbyn i Hällekis. Så tydligen är det inte en okänd teknik.

Visionaryrealist

  • Inlägg: 506
SV: Att bli av med björnmossa
« Svar #9 skrivet: 17 aug-17 kl 01:23 »
Det är bara att ta t.ex hampatråd och binda  ihop. Mina brukar ha tre knippen som borst som sen går ihop till handtag. Lite böjda.

Postat med Alternativ.nu´s app


Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Att bli av med björnmossa
« Svar #10 skrivet: 17 aug-17 kl 16:14 »
För litet ljus och fel jordmån för gräset om där växer björnmossa.

Jag har numera lärt mig att uppskatta mossa för vad det är, numera  vill jag ha den kvar på min gräsmatta.  :)

Man bör inte söka betvinga naturen, utan leva med den och söka finna en balans mellan vilt och välvårdat om man vill ha en fin trädgård, annars får man lägga ned oändligt med energi på någonting som för det mesta inte alls blir så lyckat som man tänkt i slutänden tycker jag.

Min morfar var sådan att han för hand spred ut många, många kubikmeter tung åkerjord för att omdana jorden till gräsmatta, oräkneliga kärror tång och gödning, mm men gräsmattan förblev ful och förtorkad så snart han glömde vattna den när han var bortrest i jobbet någon dag, idag har vi där en skön mix av resterna efter hans strävan, utökad med några blomsterpartier och en del med orörd natur, kvarlämnade skogsträd och annat.

Har inte ångrat ett ögonblick att de stora träden blev kvar.  :)







Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

bimsen

  • Inlägg: 2
SV: Att bli av med björnmossa
« Svar #11 skrivet: 25 aug-17 kl 02:11 »
Tänk inte bara på nyttigheter. Det finns andra värden också, som man lär sig uppskatta med tiden, t.ex. det som är vackert. Björnmossekullar låter för mig som något som kan vara vackert eller passa just den platsen, men det är förstås svårt att säga, särskilt utan foto.

Vad vill ni göra med marken i stället? Vilka förutsättningar finns? Växer mossan på sank mark eller fast mark? Olika björnmossor växer i olika miljöer enligt en snabb koll jag gjorde.

Det är klokt att skynda långsamt i början och ge platsen en chans som den är. Vänta förslagsvis lite längre med att göra om den.

Det är sant att det är vackert. Långsamt skyndande är ett gott råd.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Att bli av med björnmossa
« Svar #12 skrivet: 27 aug-17 kl 16:11 »
Rent tekniskt så är just björnmossa en art som gillar fuktig, sur, mullrik lätt jord.

Tänk dock på att många andra arter mossa trivs i basiska miljöer så att man inte går från askan i elden... bokstavligen...

Vad som behöver göras är troligen att få ned mer solljus samt kanske neutralisera Ph värdet något, med kalk eller aska, aska är nog enklast i utvärderings skedet då det ger snabbare resultat och är lättare att ångra, kalk verkar mer långsiktigt över tid om man myllar ned kross.


Vidare tror jag att man behöver blanda ut andelen torv i jorden med mer Ph neutral mylla samt kanske dika ut med grus eller dräneringsrör om det är sura fläckar.

Björnmossa är som sagt en art som i princip enbart finns på platser som har ganska specifika naturförutsättningar. Den tål inte konkurens av andra växter, tex gräs, särskilt bra. (Den kan också vara en pionjärväxt i halvtorr lera och liknande som utsätts för återkommande fuktighet med relativa torrperioder emellan, där försvinner den dock oftast med tiden om man tex vill odla gräs där så kommer gräset att ta över handen och kväva björnmossan, om inte får man punktförbättra jorden med mylla).

Björnmossa är till skillnad mot en del andra mossarter delvis en så kallad indikerings art, som säger mer om själva växtförutsättningarna på platsen om den återkommer under många år på samma platser.








Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

582 gäster, 9 användare (3 dolda)
xaelanar, Själv är bäste dräng, ärt, Manimals90, kickan1971, Bokohammare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser