Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bygga ut 15 m2. Funderingar om val av dimensioner mm  (läst 849 gånger)

Edison

  • Inlägg: 13
    • -
Bygga ut 15 m2. Funderingar om val av dimensioner mm
« skrivet: 12 aug-17 kl 14:19 »
Tänkte bygga ut en befintlig stuga med 15 m2. I den ska ett sovrum och badrum byggas.
Så här har jag tänkt. Ge gärna förslag om ngt ser fel ut.
Platta med 200 mm isolering och 10 cm betong.
Stomme byggs av 195x45 och ev 45x45 på det. Då det kan bli så att stugan blir kallställd bygger jag med en plast som kan andas. Det är vad isover rek. Invändiga väggar i sovrum plywood, och i badrum osb och gips.
Tak reglar 195x45. Lutning är jag osäker men är det 10 grader? Inte alls mycket lutning.
isolering tak och vägg 240 mm.

Kommer att göra en liten vind ovanför sovrum. den ska bygga så lite som möjligt. Det blir en spännvidd på 3 m. Funkar 95x45 eller 120x45? och så råspont eller plywood som golv? Den kommer inte att användas som rum, ev för övernattning.  Kanske man kan sätta en stolpe i mitten och förankra i takregel om det bli lite svajigt?

Fönster nya 3 glas pvc eller beggade 3 glas. har funderat på 2 glas men kanske blir för dåligt isoleringsmässigt?
Kommer att ha plywood som fasad. Pratat med tillverkaren, kräver underhåll och liten risk att den kan bli problem. Men om jag måste sätta på panel om 5-10 år så känns inte det som ngt problem. En droppnäsa och lasyr borde göra susen.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Bygga ut 15 m2. Funderingar om val av dimensioner mm
« Svar #1 skrivet: 12 aug-17 kl 18:18 »
Hur är den stuga som ska byggas ut grundlagd? Är det betongplatta eller står den på plintar? Hur är markförhållandena? Tänk över det hela MYCKET noga innan du bestämmer dig för att bygga på platta, den blir ju betydligt mindre förlåtande än andra grundkonstruktioner för sättningar, tjälskott mm.

Det beror på hur stor fönsterytan är, om man överhuvudtaget kan få det att löna sig energimässigt med merkostnaden för treglasfönster. I synnerhet om man har möjlighet att komma över tvåglas nästan kostnadsfritt.
Om uppvärmningen ska ske på dyrt sätt (t ex med fotogen, gasol, köpt ved eller direktverkande el) så kan det löna sig att lägga mer pengar på fönstren än om man har billigare uppvärmning (egen ved, värmepump, solfångare etc).

Vad har du tänkt dig för CC-mått på olika delar av konstruktionen (takstolar, vindsbjälklag mm)?

Jag har för mig att man numera avråder från gipsskiva i våtrumsväggar pga risk för mögel. Det är bättre att bygga sådana väggar helt och hållet av fuktgenomsläppligt material så man inte riskerar att det anrikas fukt bakom det vattentäta ytskikt som brukar komma till användning i moderna våtrum.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

811 gäster, 3 användare
von tratt, xaelanar, Björkris

* Forum

* Om tidningen Åter



Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser