Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hjälp!! Slipa lackat golv?!  (läst 10255 gånger)

Livat

  • Inlägg: 337
    • -
SV: Hjälp!! Slipa lackat golv?!
« Svar #40 skrivet: 27 jul-17 kl 09:11 »
:), alla vägar som fungerar är rätt väg.

Tack för uppmuntran! 🤗
Och tack för alla svar och förslag!
Kanske återkommer och beklagar mig i tråden, är ju inte färdig än..


Postat med Alternativ.nu´s app


Livat

  • Inlägg: 337
    • -
SV: Hjälp!! Slipa lackat golv?!
« Svar #41 skrivet: 27 jul-17 kl 09:14 »
Spraya 5-56 på pappret så håller det längre

Postat med Alternativ.nu´s app

Ok tack! Ska testa, funkar kanske även när man ska slipa för hand längs kanter?!

Postat med Alternativ.nu´s app


ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Hjälp!! Slipa lackat golv?!
« Svar #42 skrivet: 27 jul-17 kl 11:49 »
En fundering, är det bra med olika oljor och fett när man slipar?
När jag håller på med lackering av bilar, så är det rena döden med fett.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Hjälp!! Slipa lackat golv?!
« Svar #43 skrivet: 27 jul-17 kl 12:41 »
Vet inte , har också funderat på det, men jag tror det är betydligt mindre känsligt och att, till skillnad mot lack och plåtfärg så är det fler oljor och annat som går ihop kemiskt med de oljor man använder för inomhusgolv, lacknafta borde dunsta med tiden, men jag skulle också ha det i åtanke om man tex skall lacka eller fernissa efteråt.
Har för mig att matolja och sådant i liten mängd inte interfererar med naturolja för golv om det redan är mättat.

(På plåtarbeten är det ju rena döden även med en väldigt liten mängd olja eller fett...)

Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Livat

  • Inlägg: 337
    • -
SV: Hjälp!! Slipa lackat golv?!
« Svar #44 skrivet: 27 jul-17 kl 12:58 »
Tur de har garanti på biltema, kört slut på en hyvel och ska hem och fortsätta med nr 2..

Följer olje- och fettfrågan!

Någon som använt Hårdvaxolja? Har hund, katt, unge (och så jag då) och vill ha det lättstädat och tåligt. Ändå sugen på att ha lite "skurgolvsutseende", lite grått eller vad man ska kalla det för nyans..

Postat med Alternativ.nu´s app


Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: Hjälp!! Slipa lackat golv?!
« Svar #45 skrivet: 28 jul-17 kl 00:30 »
Hårdvaxolja är ändå mjukare än lack så har du en hund som kutar om kring inne kommer det bli repor.
Nu har du ju hittat en lösning men det finns alternativ till speedheater. Jag köpte en från Leif Arvidsson till halva  priset tror jag det var, funkar bra.

Skickat från min AGM X1 via Tapatalk


Livat

  • Inlägg: 337
    • -
SV: Hjälp!! Slipa lackat golv?!
« Svar #46 skrivet: 28 jul-17 kl 07:36 »
Hårdvaxolja är ändå mjukare än lack så har du en hund som kutar om kring inne kommer det bli repor.
Nu har du ju hittat en lösning men det finns alternativ till speedheater. Jag köpte en från Leif Arvidsson till halva  priset tror jag det var, funkar bra.

Skickat från min AGM X1 via Tapatalk

Vad är det du kommer och säger 😣
Varför är det så poppis med hårdvaxolja nu då? Ser det mer "levande" ut?

Postat med Alternativ.nu´s app


Alexmormor

  • Inlägg: 1
    • Hälsingland
SV: Hjälp!! Slipa lackat golv?!
« Svar #47 skrivet: 28 jul-17 kl 10:10 »
Prova med en speedheater! Jag tog just reda på en fernissad tröskel och det gick jättebra! Speedheater finns att hyra. Lycka till!

Postat med Alternativ.nu´s app


 

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Hjälp!! Slipa lackat golv?!
« Svar #48 skrivet: 28 jul-17 kl 10:54 »
Är inte gammeldags kopalfernissa löslig i sprit?

Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Livat

  • Inlägg: 337
    • -
SV: Hjälp!! Slipa lackat golv?!
« Svar #49 skrivet: 28 jul-17 kl 11:08 »
Prova med en speedheater! Jag tog just reda på en fernissad tröskel och det gick jättebra! Speedheater finns att hyra. Lycka till!

Postat med Alternativ.nu´s app

Tack! Jag har dock hyvlat av hela golvet så nu är fernissan borta.. finns lite i hörnen men det skrapar/sågar jag bort med multiverktyg..

Postat med Alternativ.nu´s app


Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Hjälp!! Slipa lackat golv?!
« Svar #50 skrivet: 28 jul-17 kl 12:15 »
Någon som använt Hårdvaxolja? Har hund, katt, unge (och så jag då) och vill ha det lättstädat och tåligt.

Efter att ha använt Osmos hårdvaxolja regelbundet under de senaste åren har jag bara gott att säga om denna produkt. Att den dessutom är en av få ytbehandlingar i Sverige som är godkänd för barnleksaker och skötbord lär inte vara någon nackdel...

https://www.beijerbygg.se/store/foretag/f%C3%A4rg/oljor---tr%C3%A4skydd/tr%C3%A4olja-inomhus/golvolja-h%C3%A5rdvaxolja?artikel=376010
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Livat

  • Inlägg: 337
    • -
SV: Hjälp!! Slipa lackat golv?!
« Svar #51 skrivet: 29 jul-17 kl 08:11 »
Efter att ha använt Osmos hårdvaxolja regelbundet under de senaste åren har jag bara gott att säga om denna produkt. Att den dessutom är en av få ytbehandlingar i Sverige som är godkänd för barnleksaker och skötbord lär inte vara någon nackdel...

https://www.beijerbygg.se/store/foretag/f%C3%A4rg/oljor---tr%C3%A4skydd/tr%C3%A4olja-inomhus/golvolja-h%C3%A5rdvaxolja?artikel=376010

Det låter kanon! Och jag tror att jag förstått att man  kan lägga i lite pigment för en liten nyans i trät? Eller.. får läsa på bättre!

Postat med Alternativ.nu´s app


Livat

  • Inlägg: 337
    • -
SV: Hjälp!! Slipa lackat golv?!
« Svar #52 skrivet: 29 jul-17 kl 09:18 »
Det står att man ska vara försiktig med att ställa möbler på i 14 dagar efter.. inte riktigt vad jag räknat med 😑 är det något man kan fuska lite med månntro? Behöver inte lägga matta, men möbler är nog nästan illa tvunget

Postat med Alternativ.nu´s app


Skogsvilde

  • Inlägg: 16890
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Hjälp!! Slipa lackat golv?!
« Svar #53 skrivet: 29 jul-17 kl 10:17 »
Det står att man ska vara försiktig med att ställa möbler på i 14 dagar efter.. inte riktigt vad jag räknat med 😑 är det något man kan fuska lite med månntro? Behöver inte lägga matta, men möbler är nog nästan illa tvunget

Postat med Alternativ.nu´s app


egentligen skall min inte nyttja golv som man ytbehandlad med lack/vax eller liknande produkter då skiktet måste härda innan man sätter tryck på det.
detta för att bland annat möblerna sjunker rakt igenom och så har man inte prydliga märken efter tassarna.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Livat

  • Inlägg: 337
    • -
SV: Hjälp!! Slipa lackat golv?!
« Svar #54 skrivet: 29 jul-17 kl 13:28 »
egentligen skall min inte nyttja golv som man ytbehandlad med lack/vax eller liknande produkter då skiktet måste härda innan man sätter tryck på det.
detta för att bland annat möblerna sjunker rakt igenom och så har man inte prydliga märken efter tassarna.

Tack! Jag får kanske lyssna på dig! Annars ångrar man sig bittert efter allt jobb..

Postat med Alternativ.nu´s app


Livat

  • Inlägg: 337
    • -
SV: Hjälp!! Slipa lackat golv?!
« Svar #55 skrivet: 29 jul-17 kl 14:40 »
Startat en ny "tråd" om torpargrund.. läst någonstans på nätet att man "ska" ha såpskurat golv till sån grund. Någon som hört något om det?

Postat med Alternativ.nu´s app


Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Hjälp!! Slipa lackat golv?!
« Svar #56 skrivet: 29 jul-17 kl 17:22 »
Det låter kanon! Och jag tror att jag förstått att man  kan lägga i lite pigment för en liten nyans i trät? Eller.. får läsa på bättre!

Postat med Alternativ.nu´s app


Osmos hårdvaxolja finns pigmenterad i några olika kulörer.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Livat

  • Inlägg: 337
    • -
SV: Hjälp!! Slipa lackat golv?!
« Svar #57 skrivet: 29 jul-17 kl 23:20 »
Tack! Men nu börjar jag plötsligt dra öronen åt mig när jag fick lära mig att man inte bör "täppa till" golvet när man har torpargrund.. linoljesåpa istället kanske?

Postat med Alternativ.nu´s app


Visionaryrealist

  • Inlägg: 506
SV: Hjälp!! Slipa lackat golv?!
« Svar #58 skrivet: 30 jul-17 kl 00:51 »
Livat. Läs på om fukt och dess vandring genom material. Markfukten måste kunna vandra ut. Det kan den även göra genom golvet. Därför jag frågade om luftgluggar i den tråden.  Finnes inte sådana och golvet är tätt finns stor risk för att organiska material tar skada. Du kanske kan del om vad det varit förr.... nån bild. Säkrast är nog att göra sim det var gjort innan om det har fungerat bra.

Postat med Alternativ.nu´s app


Livat

  • Inlägg: 337
    • -
SV: Hjälp!! Slipa lackat golv?!
« Svar #59 skrivet: 31 jul-17 kl 07:28 »
Tack för alla svar! Ja jag började med att läsa på innan tråden om grunden startades, men tyckte det stod så olika saker så jag blev inte klok på det..
Men nu blir det såpskurat golv på det jag just slipat. Tyvärr skulle man helst bara hyvla det för att få en hård yta till såpskurat och inte slipa men nu är det som det är...
Ett golv nästan klart iaf. Nästa golv som tidigare ägare målat vitt får jag ta framöver! (Där är spikat så tätt att ingen hyvel funkar, får nog bli typ speedheater).

Postat med Alternativ.nu´s app



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

786 gäster, 4 användare
xaelanar, Björkris, Tur-Johan, Evangeline

* Forum

* Om tidningen Åter



- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser