Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

 

Författare Ämne:  Svårt att sila honung. Hur gör ni andra?  (läst 3200 gånger)

Idd

  • Inlägg: 70
    • Skåne
Svårt att sila honung. Hur gör ni andra?
« skrivet: 23 jul-17 kl 22:06 »
Hej.

Är inne på mitt tredje år med bin och har precis slungat för femte gången. Har blivit mycket fin honung varje gång. Men jag har stora problem när jag ska finsila den, varje gång. Dom fina partiklarna lägger sig snabbt längs väggarna på silen och täpper till, jag är tvungen att konstant sitta och skrapa insidan med en stekspade för att den ska släppa igenom någon honung alls. Jag tänker att såhär gör knappast en storbiodlare som slungar tusen kilo honung om året.
Första gångerna hade jag en sil i metall, såg ut som en vanlig skålformad sil, sedan har jag skaffat en stor strutformad i nåt slags tyg. Bägge fungerar ungefär lika illa.

Tacksam för alla tips.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Svårt att sila honung. Hur gör ni andra?
« Svar #1 skrivet: 24 jul-17 kl 08:05 »
Det är nog för mycket vaxpartiklar som sätter igen finsilen så grovsila först om du inte redan gör det. Ev grovsila x 2 innan finsilen för det är lättare att tömma och ta bort partiklar ur grovsilen. Peta bort löst vax på kakorna när du täcker av för att minimera vax i slungan.
En annan sak är honungens temperatur, lättast att slunga och sila är när honungen slungas direkt från precis skattade ramar.
Dom där långa silstrutarna är lite jobbiga, de hamnar rätt snabbt i honungen och är svåra och ohanterliga att rensa. Dessa använder jag under kranen på slungan, de ligger direkt på uppsamlingshinken.
https://www.joelvax.se/public/img/b/137N.JPG
 
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

addebadde

  • Inlägg: 263
    • Västergötland
SV: Svårt att sila honung. Hur gör ni andra?
« Svar #2 skrivet: 24 jul-17 kl 09:23 »
Man ska inte sila direkt, bättre låta honungen stå i kärl 12 timmar så flyter partiklar upp till ytan. Sedan tömmer man honungen i silen genom en kran i botten från kärlet som man förhoppningsvis har.
Till skillnad från Cristelle menar jag att de här silarna är lätta att rensa. Skölj i halvljummet vatten och låt torka.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

784 gäster, 10 användare (1 dolda)
Gröfre Slissing, Mathias Lundgren, xaelanar, magtob, javill, Evangeline, papwe, Fiaaa, Be

* Forum

* Om tidningen Åter



- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser