Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ostlagring!?  (läst 5323 gånger)

bladhis

  • Inlägg: 365
    • Västergötland
    • www.prastakvarna.se
Ostlagring!?
« skrivet: 09 jul-17 kl 22:30 »
Har fått slut på ideer på att lagra ostar under den varma årstiden. Den kalla gick hur bra som helst med ett litet värme element och en bra termostat i en gammal garderob. Men nu blir det för varmt. Gjorde ett försök med ett gammalt kylskåp men lyckades inte få till temperaturen bra. Hur gör ni andra ostmakare på sommaren?


/Daniel

by-lindvall

  • Inlägg: 2
    • Medelpad
SV: Ostlagring!?
« Svar #1 skrivet: 01 aug-17 kl 10:16 »
Snålåker på denna fråga.
Vill gärna veta mer om hemmalagring. Har en kyl som jag tänkt använda, om det går. Är nyfiken på temperaturer, liggtider osv. Har läst någonstans att man lagrar vid olika temperaturer beroende på vart i lagringsprocessen osten befinner sej. Är helt ny på detta - har gjort paneer, mozarella och ricotta - that´s it.

(Ska iväg på  ystningsutbildning snart och vill gärna tillverka ostar hemma för att till sist kunna sälja via gårdsbutik med andra varor).
Hoppas verkligen att någon sitter på en massa matnyttig info och som vill dela med sej =)

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Ostlagring!?
« Svar #2 skrivet: 01 aug-17 kl 12:20 »
Ostforum har väl bra översiktsinformation. Det handlar ju om vad för typ av ost det är (vad för mjölksyrabakterier den innehåller), och i vilket skede i mognaden den är

http://www.ostforum.se/osttillverkning/osttillverkning.html

Eldrimner sid 36 .... OBS det är också viktigt med rätt luftfuktighet, så att osten inte torkar ut!

https://www.livsmedelsverket.se/globalassets/produktion-handel-kontroll/branschriktlinjer/ost---grundforutsattningar-och-arbetsrutiner-vid-hantverksmassig-tillverkning-av-ost-och-andra-mjolkprodukter.pdf

by-lindvall

  • Inlägg: 2
    • Medelpad
SV: Ostlagring!?
« Svar #3 skrivet: 03 aug-17 kl 13:17 »
Tack så mycket för länkarna! Guldstjärna till dej =)

LarsPersMaria

  • Inlägg: 7
    • -
SV: Ostlagring!?
« Svar #4 skrivet: 01 dec-17 kl 12:57 »
Ingen källare i närheten?


Skickat från min iPad med Alternativ.nu

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
SV: Ostlagring!?
« Svar #5 skrivet: 01 dec-17 kl 15:59 »
Åker lite snålskuts.....förlåt för det...
Hittade, längst in i kylskåpet (hrm, host)...en vaccumförpackad bit Gouda. Innan jag vaccumförpackade den så slog jag i calvados. Den första tiden vände jag ostbiten med regelbundenhet. Den har legat sedan 2/12 2013!
Vad tror ni, som kan sådant här? Går det att äta, eller har den blivit farlig? Vaccumet är helt intakt och den känns fast och fin och har ingen konstig färg.
Vad kan hända? Går det att äta?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

808 gäster, 8 användare (2 dolda)
xaelanar, Tur-Johan, per.martinsson, Stybben, Björkris, Oskari

* Forum

* Om tidningen Åter



- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser