Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Flakmoppe  (läst 3989 gånger)

Pbasili

  • Inlägg: 2
    • Södermanland
Flakmoppe
« skrivet: 06 jul-17 kl 09:18 »
Hej long time reader first time writer
Har fått erbjudande ett om att köpa en ngt defekt flakmoppe. En gammal Sachs motor och kickstart.
startar ibland behöver argument till min fru för jag vill ha den! Är den svårt att serva och laga

Postat med Alternativ.nu´s app


torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: Flakmoppe
« Svar #1 skrivet: 06 jul-17 kl 10:05 »
För att vara krass: Om man inte passade på att skaffa sig erfarenhet av att meka med gamla risiga mopeder när man var i tonåren, så kommer man vid mer mogen ålder bara att bli irriterad på ett nu ännu äldre renoveringsobjekt.

Tekniken är ju enkel i grunden, men om man inte är uppvuxen med dem och inte van att meka och felsöka, så kan man få stora problem ändå. Det är ingenting som är speciellt för just en flakmoped utan tekniken ser ut på i stort sett samma sätt i alla slags mindre förbränningsmotordrivna maskiner, allt från röjsågar till jordfräsar, av samma generation.

Pbasili

  • Inlägg: 2
    • Södermanland
SV: Flakmoppe
« Svar #2 skrivet: 06 jul-17 kl 13:57 »
Tack för din synpunkt

Postat med Alternativ.nu´s app


Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Flakmoppe
« Svar #3 skrivet: 06 jul-17 kl 15:05 »
Sachsen är lättmekad... Min erfarenhet är att det är en stabil motor... Vid start trycker man några gånger på flödarknappen...Sedan ska den starta rätt omgående... Är det ett bra pris på flakmopeden så är det bara att slå till...Användbar pryl om man säger så...

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Flakmoppe
« Svar #4 skrivet: 06 jul-17 kl 15:20 »
Men dom är dyra, en gammal flakmoped kan kosta över 10.000kr. Vet inte riktigt hur prisvärt det är, annat än som nostalgi...

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Flakmoppe
« Svar #5 skrivet: 06 jul-17 kl 16:32 »
Gamla mopeder är enkla att laga. Klassikerna är ju loppa på tändstiftet, skit i förgasaren (oftast med start i tanken), klen/trasig kondensator (en liten grej som behövs i tändsystemet) och så spetsar på brytarspetsarna.

I dag när internet finns så borde det vara en smal sak att fixa med en sådan motor jämfört med när man som barn skruvade isär den första motorn som en upptäcktsresande på väg in i okänt land.


Det är svårt att vänja sig vid att gamla mopeder kostar så mycket när man själv köpte för några hundralappar, men bruksvärdet för en flakmoped måste ju ändå hamna kring en 3-5 000 idag om den är i något bruksskick.

malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
SV: Flakmoppe
« Svar #6 skrivet: 06 jul-17 kl 18:55 »
får du en flakmoppe för de pengarna ska du slå till,de brukar snarare kosta det dubbla.En vanlig moppe med 25-30 år på nacken brukar ligga runt 3-5 för ett renoveringsobjekt,en renoverad minst 10000 beroende på ålder o modell.
finns en moppeklubb här i Alvesta och gubbarna tuffar på med sina veteraner men kostar gör det. ulf

simon.arvestrand

  • Inlägg: 785
    • Östergötland
SV: Flakmoppe
« Svar #7 skrivet: 06 jul-17 kl 20:00 »
Letade flakmoppe för sisådär 10 år sedan, då fick man vara glad om man ens hittade någon

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: Flakmoppe
« Svar #8 skrivet: 06 jul-17 kl 21:24 »
Ser man på flakmoppen som bruksfordon så får man nog anse den som ersatt av fyrhjulingar idag. En 250 cc kinafyrhjuling med några år på nacken är betydligt mer användbar än en flakmoppe (bättre framkomlighet, kan dra släp, kan ta en passagerare), mer driftsäker, har lägre bränsleförbrukning, mindre otrevliga avgaser.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Flakmoppe
« Svar #9 skrivet: 06 jul-17 kl 21:28 »
Var inte flakmopederna ganska trötta för att de rullade på små, breda hjul? Kan tänka mig att det var svårt att komma upp för backarna ibland.

simon.arvestrand

  • Inlägg: 785
    • Östergötland
SV: Flakmoppe
« Svar #10 skrivet: 06 jul-17 kl 22:19 »
Nu va dom vi körde ofta något trimmade men dom gick utmärkt att lasta rejält på

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk


Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Flakmoppe
« Svar #11 skrivet: 07 jul-17 kl 01:03 »
Ser man på flakmoppen som bruksfordon så får man nog anse den som ersatt av fyrhjulingar idag. En 250 cc kinafyrhjuling med några år på nacken är betydligt mer användbar än en flakmoppe (bättre framkomlighet, kan dra släp, kan ta en passagerare), mer driftsäker, har lägre bränsleförbrukning, mindre otrevliga avgaser.

En flakmoppe kan ta flera passagerare...Utan släp...  :D

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Flakmoppe
« Svar #12 skrivet: 07 jul-17 kl 01:06 »
Var inte flakmopederna ganska trötta för att de rullade på små, breda hjul? Kan tänka mig att det var svårt att komma upp för backarna ibland.

Modellerna med trampor klarar det mesta...Bara att trampa om det segar...Har man treväxlar och trampor så kan man man lasta rejält på flaket...

Rubbe

  • Inlägg: 67
    • Värmland
SV: Flakmoppe
« Svar #13 skrivet: 07 jul-17 kl 02:30 »
Men hallå vad är priset på den? Är priset rätt så köper jag den direkt!  Spelar ingen roll om motorn är defekt!  Ska ändå ha 107cc lifan på den

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Flakmoppe
« Svar #14 skrivet: 07 jul-17 kl 12:11 »
Kollade raketsports hemsida...Är man över 18-år får man lasta 150kg...Under 18-år gäller 100kg på flaket....En ny flakmoppe av märket Grållemoppen kostar ca 30000kr.... Såg det där med Lifanmotorer...finns med backväxel om man vill lyxa till det...

simon.arvestrand

  • Inlägg: 785
    • Östergötland
SV: Flakmoppe
« Svar #15 skrivet: 07 jul-17 kl 13:58 »
Är lifan motorer bra till dom? Har haft lifan på ett par fyrhjulingar och det va inget annat än strul

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk


Rubbe

  • Inlägg: 67
    • Värmland
SV: Flakmoppe
« Svar #16 skrivet: 07 jul-17 kl 14:40 »
Ja lifan funkar klockrent på flakmoppe

malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
SV: Flakmoppe
« Svar #17 skrivet: 07 jul-17 kl 21:48 »
för kännedom finns en flakmoppe till salu på Herrljunga auktionsverk.man kan lägga bud på nätet.

Crescent saxoped transport årsm. 57-58, renoveringsbehov. värderad till 9000 bud ligger på 11000,9 dagar kvar.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Flakmoppe
« Svar #18 skrivet: 07 jul-17 kl 21:53 »
Ja, det är väl ett bevis på hur övervärderade de är nu för tiden

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Flakmoppe
« Svar #19 skrivet: 07 jul-17 kl 22:24 »
Kollade blocket på flakmopeder...Finns gamla  flakmoppar som dom vill ha 30000kr för, då med treväxlad sachsmotor...Putsad o klar...15-20000 tusen verkar mer  vanligt...Om dom får mopparna sålda vet man ju inte...


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

628 gäster, 1 användare
Nina W

* Forum

* Om tidningen Åter



- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser