Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  brevlåde-larm  (läst 1785 gånger)

Fixasjälvkille

  • Gäst
brevlåde-larm
« skrivet: 12 jun-17 kl 22:07 »
Jag visste inte vart jag skulle sätta detta ämne så jag satte det här.

Jag har länge funderat på larm till brevlådan ock funderat om man kunde använda en fjärrstyrd ringklocka.
Men sen körde jag fast tills jag kollade Denna film på Youtube: DIY Remote Mailbox Alarm.

Man använder alltså en Mercury tilt switch.  Typ sådan kvicksilver kontakt man hade förr under huven på bilar så det tände sig en lampa under huven då man skulle kolla nåt.

Men nu finns det sådana små kontakter att köpa för 30 spänn på elektronikaffären. Utan kvicksilver i.

Sen tog jag en MarQuant  dörrklocka ,typ fjärr utan sladd. 100kr på Jula. Sen lödde fast de 2 sladdarna till den där kontakten i den lilla dörrklockan...tittar man så ser man en lödning nedanför där man trycker.ock strax intill vänster nedanför ännu en lödning,pytteliten en..där löder man fast en sladd i varje lödning. Man kan prova sig fram med en sladd så låter det från "innerdelen" som man har inne.
Sen skruvar ihop,ock filar ett hål för sladden innan. Jag tog liten rundfil för motorsågen.

Sen fäster man den där kontakten under locket på brevlådan  med seg tejp. vävtejp +kanske nåt lim?  Clas Ohlsson har vävtejp. Sen drar ner sladden tejpar. sen tejpar fast ringklockan i botten på lådan.( Inte så bra att limma fast om man ska byta batteri någon gång.)
Eller så lägga en extra botten av plåt över ringklockan så den inte syns så mycket.. I brevlådan så att säga.

Alltså när någon öppnar locket nu så plingar det inne. För inne har man lådan som gör ljud ifrån sig. Eller om man vill ha den i fickan om man grejar ute/eller är i garaget.

Folk på landet har en benägenhet att kolla andras lådor.Eller sabba ock lägga i nåt skräp osv. Då kan man ju gå ut om det inte är för sent på kvällen.

Bra att veta när posten kommer med. Om man nu är hemma just då. Om man är ledig någon dag.

Nästa grej är väl att ha en vipp-kontakt på den lådan som låter inne. Man vill kanske inte ha på larmet på natten, om luckan blåser upp. Eller om man skulle konstruera en fjäder till locket...En del lådor har ju fjäder. Bl.a den i plast som Clas Ohlsson säljer.

Jag har testat detta 30 meter bort eller nåt  i min brevlåda ock det funkade. Ska bara fixa svart seg tejp. Det värsta som kan hända är väl att någon river ur denna alarm grej. Om man nu inte gör det mer osynligt. Men det kostade ju bara 130kr ock bara 2 grejer behövs. Så det är inga jättesummor.

Berberis

  • Inlägg: 1579
    • Närke
SV: brevlåde-larm
« Svar #1 skrivet: 12 jun-17 kl 22:34 »
Kul idé. Tack för tipset.
Jag har en låsbar brevlåda: jag får nämligen kalla kårar när jag tänker på att banken skickar ett nytt bankkort, som vem som helst kan stjäla - till exempel. Larm har jag också funderat på, men det är 60-70 meter till brevlådan. Det skulle vara kul om det låter när det kommer post, eller om det lyser en liten lampa.
Angående tejp: ibland använder jag en dubbelhäftande tejp som är ganska stark. Den heter supertejp och kommer från Stokvis.

Fixasjälvkille

  • Gäst
SV: brevlåde-larm
« Svar #2 skrivet: 15 jun-17 kl 18:40 »
Larmet fungerar!  Det var några som lyfte på locket i morse.. Men det var inga skummisar. De grejar med en sak här. Men exakt varför de kollade i min låda vet jag inte.

Jag har lust att lägga i ett litet fake-paket med nåt skräp för att se om någon snor det. Jag vet förr att jag fick påminnelse om räkningar som inte var betalda. Men jag hade inga fått i lådan trodde jag. Vem vet, folk plockar å har sig i brevlådor.

Sen skulle man vilja ha en nattkamera som fotar alla som öppnar lådan på eftermiddagen ock kvällen. Fast reklamkillen kommer ju en gång i veckan förståss.. Lite svårt att veta exakt vart kameran ska vara med. Jag ska fundera mera på detta.




teinarsson

  • Inlägg: 65
    • Uppland
    • S.R. Häst- och Ryttarutbildning
SV: brevlåde-larm
« Svar #3 skrivet: 15 jun-17 kl 19:37 »
För att förhindra att brevlådan blåser upp kan man sätta fast en lämplig tyngd på undersidan av locket. Limma eller skruva fast någon överbliven metallbit. Mycket enklare än en fjäder.

Fixasjälvkille

  • Gäst
SV: brevlåde-larm
« Svar #4 skrivet: 24 jun-17 kl 18:10 »
Jag förbättrade larmet idag. Jag tog bort den runda gummigrej man trycker på då man ringer på ett hus.. Den låg emot lite så batteriet tog slut. Jag tejpa över hålet med svart vävtejp.

Sen kom jag på att jag kunde stoppa in den där strömbrytaren inne i ringkontakten. Då slapp jag en lång sladd  .Så jag lödde ihop sladdarna så de blev kortare. Sen tejpa fast den under locket.  Funkar det bättre nu så ska jag tejpa lite extra. Så ingen ska peta bort den så lätt.

Kanske svårt att förstå men innan hade jag ringklocka på botten av lådan ock strömbryteren under locket.

Men nu sitter allt under locket. Kanske lite klumpigare,men jag ska prova ett tag.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Om tidningen Åter



- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser