Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vill bo på landet!  (läst 37557 gånger)

Linnea444

  • Inlägg: 211
    • -
Vill bo på landet!
« skrivet: 29 maj-17 kl 21:17 »
Okej, det här låter jätte skumt att jag skriver det men kan inte låta bli att bäretta det för alla i hela världen! Jag vill bo på landet!!!!! Men jag är för liten! Jag är bara 11 år! Men när jag bor på landet så vill jag ha massor med djur. Men nu bor jag i stan. Men jag vill ha fler djur så länge. Jag har fiskar och hundar men vill ha fler djur. Har ni några tips på djur? Jag reser också till fjällen men kan ta med mig djuret.

Tack!


Postat med Alternativ.nu´s app

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Vill bo på landet!
« Svar #1 skrivet: 29 maj-17 kl 22:57 »
Kul att du vill bo på landet och ha djur! Med lite tur fixar du det när du blir äldre, om du inte kan övertyga dina föräldrar redan nu om fördelarna med att bo på landet. :)  Finns förstås nackdelar också, som att det blir långt till kompisar och bussresor till skolan och sånt.


Djur, bor du i villa så kanske ni kan ha höns. Annars är väl kaniner rätt trevliga. Finns kanske risk att hundarna jagar dem, eller stressar dem. Undulater kanske? Jag hade ett par när jag var barn, ganska skojiga men bara ganska.


Hoppas du hittar några djur, och kommer ut på landet så småningom.
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

Linnea444

  • Inlägg: 211
    • -
Vill bo på landet!
« Svar #2 skrivet: 30 maj-17 kl 07:27 »
Ja, men vad gör man med höns om man reser bort? Jag har en stor gård och bor i villa.


Skickat från min iPad med Alternativ.nu
« Senast ändrad: 30 maj-17 kl 07:52 av Linnea444 »

karsan

  • Inlägg: 1896
    • Södermanland
SV: Vill bo på landet!
« Svar #3 skrivet: 30 maj-17 kl 10:24 »
Jag har höns och bor i villa.  När vi åker bort avtalar vi med grannarna att passa hönsen.  Det krävs bara att de ger mat och vatten och tar bort nattbajset. Och så får förstås hönsvakten alla ägg som kommer. Det är 4-5 familjer som är inkörda på att vara hönsvakt, så hittills har alltid någon varit hemma när vi ska åka bort. Särskilt de som har förskolebarn tycker det är kul att vara hönsvakt.

Det dagliga med att passa höns kan säkert en duktig 11-åring klara.  Lite knepigare med att bygga hönshus och hönsgård. Det finns färdiga små hönshus att köpa, men de passar bara för sommarbruk. Kanske förresten ett bra sätt att pröva på, att ha höns på sommarlovet.  Om man inte ska göra en långresa då förstås.

Linnea444

  • Inlägg: 211
    • -
SV: Vill bo på landet!
« Svar #4 skrivet: 30 maj-17 kl 10:33 »
Ja, om jag skaffar ett djur skaffar jag det på sommarlovet. Höns värkar väldigt bra, men läste att man kunde skaffa anka och dom blir väldigt tama, blir höns också det?


Skickat från min iPad med Alternativ.nu

 

teinarsson

  • Inlägg: 65
    • Uppland
    • S.R. Häst- och Ryttarutbildning
SV: Vill bo på landet!
« Svar #5 skrivet: 30 maj-17 kl 11:26 »
Det kanske finns någon 4H-gård i närheten av där du bor. Då kan du lära dig mer om djuren och hur man tar hand om dem.

https://www.4h.se/gardar/

Skogsvilde

  • Inlägg: 16884
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Vill bo på landet!
« Svar #6 skrivet: 30 maj-17 kl 15:49 »
Det kanske finns någon 4H-gård i närheten av där du bor. Då kan du lära dig mer om djuren och hur man tar hand om dem.

https://www.4h.se/gardar/

Precis min tanke oxå.

Du har en stor stor fördel mot många andra i stan. Du är ung du har tid att skaffa dig en massa bra kunskaper inför din framtid.
Ett annat djurslag som kanske inte har så stor gullighetsfaktor är bin, om du bygger eller får en topplistkupa så har du en bra grund att dels ha skaffat dig egen honung, samt att du pollinerar granskapets blommor och annat som behöver pollineras.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Linnea444

  • Inlägg: 211
    • -
SV: Vill bo på landet!
« Svar #7 skrivet: 30 maj-17 kl 16:28 »
Ja, det kanske kan vara något


Skickat från min iPad med Alternativ.nu

karsan

  • Inlägg: 1896
    • Södermanland
SV: Vill bo på landet!
« Svar #8 skrivet: 30 maj-17 kl 19:19 »
ja höns kan bli väldigt tama, särskilt om man har dem från att de är små kycklingar. 

Linnea444

  • Inlägg: 211
    • -
SV: Vill bo på landet!
« Svar #9 skrivet: 30 maj-17 kl 23:00 »
Okej


Skickat från min iPad med Alternativ.nu

Pentti Linkola

  • Gäst
SV: Vill bo på landet!
« Svar #10 skrivet: 31 maj-17 kl 00:38 »
Dvärgkochin blir lätt extratama "knähöns", även om man inte jobbar för att de ska bli. Kolla in dem. :)

Linnea444

  • Inlägg: 211
    • -
SV: Vill bo på landet!
« Svar #11 skrivet: 31 maj-17 kl 15:35 »
Vad fina dom var! Men hur gör man, måste man skaffa tillstånd att ha höns?


Skickat från min iPad med Alternativ.nu

Skogsvilde

  • Inlägg: 16884
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Vill bo på landet!
« Svar #12 skrivet: 31 maj-17 kl 17:54 »
Vad fina dom var! Men hur gör man, måste man skaffa tillstånd att ha höns?


Skickat från min iPad med Alternativ.nu

Om du bor i villa och stad så kan man räkna med att det är stadsplanerat.
Då brukar det finnas restriktioner avseende höns. Detta kan du oftast läsa om på din kommuns hemsida.
Sök då på "höns" finns det inga svar där så skriver/mailar du till kommunens miljö/hälsa kontor.

När det sedan gäller reglerna avseende deras boende så tittar du in på jordbruksverkets sida.
Tänk nu på att de mått som anges där är minsta- måtten och dom kan kännas upprörande små. Så bygg gärna större.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Vill bo på landet!
« Svar #13 skrivet: 31 maj-17 kl 18:00 »
Jag hade, förutom akvariefiskar och vandrande pinnar, mm en typ av burfåglar som kallas "måsfinkar" (vet ej om de finns fortfarande) men de var ganska lätta att sköta och gick att få tama med en del tålamod, dock måste du veta att det är oerhört viktigt att hundar (och katter) inte får vara i samma rum som andra smådjur, men det går bra att ha dem i samma hus, vi hade också hundar då.

Kaniner fungerar ganska bra att ha även om man inte bor på landet, välj tex någon typ av lugn ras, dvärgkaniner äter litet mindre än de stora köttraser som du kanske läst om här, men även dessa äter ganska mycket, annars är de lättskötta och du kan bygga en sådan trekantig nätbur man flyttar runt på gården (be pappa om hjälp att göra den, så att ni kan bygga den tillsammans, det kan annars vara litet knepigt att få den som man vill... Men den behöver inte alls vara perfekt, bara den fungerar...  :) ) På vintern behöver du en innebur då det är för kallt att ha dem ute hela tiden i en sådan bur.

Det går bra att ha dvärghöns eller liknande ihop med kaniner, men de är känsligare för hundar om det inte går att hålla dem helt åtskilda, de är ganska lätta att sköta, men kräver litet mer jobb och kunskap än dvärgkaniner, tupparna kan låta en del ibland men inte så mycket som de säger. Du får be dina föräldrar om hjälp att fråga hos kommunen om tillstånd att hålla höns. Kaniner behöver ni inget tillstånd för om det bara är några stycken som du vill ha som husdjur i en bur på gräsmattan. (tänk på att alla hundar äter kaniner och att de kan ha sönder nätet. så håll koll på dem när de är nära).

Du kan säkert fråga hos någon ridskola eller liknande om du får köpa hö åt dina kaniner, annars brukar det finnas på butiker som säljer smådjurstillbehör om det krisar.

Du kan använda hyvelspån och annat att strö med, om någon av dina föräldrar känner någon som kan få tag i det, annars får du ströa med vanligt hö åt dem, det fungerar lika bra men blir dyrare om man behöver köpa det i små påsar. (Jag hämtade en kanin åt min lillebror när han var i 7 års ålder och vi ströade med hö som blev över då jag matade getterna, det är litet svårare att få rent, men om du tar på dig ett par gamla diskhandskar eller liknande går det smidigt, och de kan äta av underlaget om de vill...) Sedan behöver du mest bara ge dem vatten och kanske lägga in en bit saltsten till dem.

Om du går till biblioteket så kan du låna böcker om hur man sköter kaniner och läsa om hur de fungerar och hur du kan träna dem, osv.

Du kan även träna dem att gå i koppel och sådant som du säkert sett på TV eller tävlingar.
Det går att träna de flesta slags kaniner, men det är som sagt lättare att hantera dvärgkaniner, de raser som vi brukar diskutera här kan bli väldigt stora, de vita blir tex nästan en meter då de sträcker ut sig och vanliga kaninselar passar inte på dem. Men jag och en kompis lyckades träna hans tama köttraskanin, även om vi fick ta bort delar av selen till ett halsband... Dessa raser brukar stampa och ha sig ibland, så de kan upplevas som litet otäcka och svårhanterliga om du har småsyskon, de är svårare att hoppträna med och sådant också eftersom de har en mycket tyngre kropp.

Kaniner är ganska lätta att föröka, men vänta litet med det tills du haft dem något år och lärt dig mer om hur de fungerar.


Lycka till med måsungen förresten, vi håller tummarna!
















« Senast ändrad: 31 maj-17 kl 18:07 av mizzarrogh »
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Linnea444

  • Inlägg: 211
    • -
SV: Vill bo på landet!
« Svar #14 skrivet: 31 maj-17 kl 19:46 »
Tack!


Skickat från min iPad med Alternativ.nu

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Vill bo på landet!
« Svar #15 skrivet: 31 maj-17 kl 20:19 »
Vilken inställning har dina föräldrar till dina planer?

  Att ha djur innebär också att ha ansvar för hur de dör.  Tänk igenom det innan du skaffar!

  Jag föreslår att du börjar på ridskola!  Där får du lära dig massor om djurslaget häst, och mycket av det kan du använda även till annan djurhållning.  Om du inte har råd att rida, så kolla ändå om du får vara där och lära dig att sköta hästarna, bli vän med dem.

  Om du går på både ridskola och besöker en 4H-gård regelbundet, så får du så mycket kontakt med levande djur att du kanske orkar vänta lite med att skaffa flera egna, tills du vet hur du ska ordna för dem.

  När jag var i din ålder hade familjen många djur.  Men det var mina föräldrar som ville ha det så.  Om du inte får med dig dina föräldrar på detta så måste du nog vänta ...

LYCKA TILL!!  Vi vill väldigt gärna veta hur det går för dig!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Linnea444

  • Inlägg: 211
    • -
SV: Vill bo på landet!
« Svar #16 skrivet: 31 maj-17 kl 21:28 »
Tack så mycket för ditt svar! Jag har läst på lite och det värkar som att jag kan ha höns/anka eller marsvin. Men hur är det med marsvin? Blir dom tama? Kan man gosa med dom? Blir dom lätt stressade?


Skickat från min iPad med Alternativ.nu

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Vill bo på landet!
« Svar #17 skrivet: 01 jun-17 kl 08:09 »
Tack så mycket för ditt svar! Jag har läst på lite och det värkar som att jag kan ha höns/anka eller marsvin. Men hur är det med marsvin? Blir dom tama? Kan man gosa med dom? Blir dom lätt stressade?


Skickat från min iPad med Alternativ.nu

Marsvin är ett bytesdjur och ganska så rädda av sig i flock. Men om man har ett ensamt marsvin så kan det ofta bli väldigt tama och gosiga. Jag har haft marsvin på båda sättet och tror egentligen att marsvin mår bäst av att vara i en grupp.

MVH
Magnus

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Vill bo på landet!
« Svar #18 skrivet: 01 jun-17 kl 12:36 »
Var oerhört länge sedan höll på med sådana djur nu, men vad jag minns så var de betydligt mer sympatiska än guldhamstrar.
De är känsliga för drag, men i ett vanligt rum skall det inte vara några problem.

Minns också att man fick ha en filt i knät om man ville gosa med dem, annars bajsar de över allting, det gör kaniner också...  :)
Tyvärr går det inte att få någon av dessa rumsrena vad jag vet.

Marsvin är lämpliga nybörjardjur om du lånar några böcker om dem, vad jag minns var de ungefär som att ha en dvärgkanin, fast de var mer känsliga för kyla och kallblåst.

Ökenråttor är också ganska lättskötta, de är inte så kräsna heller med maten, men du måste vara inställd på att sådanahär djur inte blir så gamla, en mus tex blir bara ett eller två år gammal (vissa kan bli äldre men det är inte så vanligt). En kanin blir litet äldre men de lever också bara några år.

Så att du inte blir för ledsen (ledsen blir man ju alltid, men) när de dör utan är medveten om detta.

Tala alltid med dina föräldrar först som sagt innan du skaffar djur och diskutera hur ni sköter dem när du är borta hos kompisar, osv.










Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Vill bo på landet!
« Svar #19 skrivet: 01 jun-17 kl 13:50 »
Som referens så blir ett marsvin 4-6 år gamla.

MVH
Magnus


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

566 gäster, 4 användare
xaelanar, ärt, LimJans, per.martinsson

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser