Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Moped mot dålig miljö  (läst 43783 gånger)

köttkyckling

  • Gäst
SV: Moped mot dålig miljö
« Svar #60 skrivet: 21 maj-17 kl 10:59 »
Med tvåtaktaren kan man dessutom köra på vilket svål som helst, det behöver inte vara tvåtaktsolja.

  • Gäst
SV: Moped mot dålig miljö
« Svar #61 skrivet: 21 maj-17 kl 11:06 »
Men nu får du väl komma med lite riktig fakta istället för att bara hitta på.

Det är i första hand avgaserna som är problemet till sjöss.

För att det är billigare att dra avgasröret ner i vattnet,än att ha riktig ljuddämpare på motorn.
I stället för att sätta krav på ljuddämpare, förbjuder man tvåtaktaren.
Avgasröret är nere i sjön fortfarande.

En avrinningskanal för oförbrända oljerester och bensin från avgasröret till behållare, hade löst alla tänkbara problem i olika situationer.
Förutom vid full gas.
Krav på marint avgasrör.

Att det droppar oförbränd olja från avgasröret på en tvåtaktsmoped är inget problem.
Den lägger sig på ytan av underlaget, sen torkar, och rinner inte ner i grundvattnet som vissa vill påstå.

« Senast ändrad: 21 maj-17 kl 11:19 av köttkyckling »

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Moped mot dålig miljö
« Svar #62 skrivet: 21 maj-17 kl 11:28 »
För att det är billigare att dra avgasröret ner i vattnet,än att ha riktig ljuddämpare på motorn.
I stället för att sätta krav på ljuddämpare, förbjuder man tvåtaktaren.
Avgasröret är nere i sjön fortfarande.

En avrinningskanal för oförbrända oljerester och bensin från avgasröret till behållare, hade löst alla tänkbara problem i olika situationer.
Förutom vid full gas.
Krav på marint avgasrör.

Att det droppar oförbränd olja från avgasröret på en tvåtaktsmoped är inget problem.
Den lägger sig på ytan av underlaget, sen torkar, och rinner inte ner i grundvattnet som vissa vill påstå.

Här är avgasrören inte nere i sjön.

malarmaster

  • Inlägg: 5252
    • Småland
SV: Moped mot dålig miljö
« Svar #63 skrivet: 21 maj-17 kl 17:24 »
varför är det så svårt att ta till sig fakta som säger att co2 är huvudproblemet och att fossilbränslen måste fasas ut?
mopeder kan inte ersätta någonting,det är ju en ickediskussion.
det finns redan fordon som är helt överlägsna mopeder i bränsleförbrukning både bland miljöbilar men också rena elbilar.
finns inte ett enda skäl att mopeder skulle vara bättre ur någon synvinkel.
diskussionen bör istället handla om framtiden och hur transportsektorn kan se ut när fossilbränslen är borta.
Volvo har nu avslutat sin motorutveckling av dieselmotorer.det är sista generationen som nu tillverkas.ersättningen lär bli bränsleceller och ren eldrift.
samma utveckling pågår hos Scania och övriga lastbilstillverkare.
på fartygssidan är utvecklingen inom gasturbiner och eldrift också på gång,färjor går t.ex alldeles utmärkt att konvertera till eldrift vilket också görs.
SAAB provar nu också biobränslen till jetdrift så även inom flyget händer det saker.
amerikanska armen har beställt ett stort antal bränslecellsfordon som ersättare till Hummer,tystgående,snabba och med fördelen att fordonen tillverkar vatten som kan utnyttjas till olika ändamål.
moped??!! Väx upp och kolla vad som händer i världen. ulf

simon.arvestrand

  • Inlägg: 777
    • Östergötland
SV: Moped mot dålig miljö
« Svar #64 skrivet: 21 maj-17 kl 19:15 »
varför är det så svårt att ta till sig fakta som säger att co2 är huvudproblemet och att fossilbränslen måste fasas ut?
mopeder kan inte ersätta någonting,det är ju en ickediskussion.
det finns redan fordon som är helt överlägsna mopeder i bränsleförbrukning både bland miljöbilar men också rena elbilar.
finns inte ett enda skäl att mopeder skulle vara bättre ur någon synvinkel.
diskussionen bör istället handla om framtiden och hur transportsektorn kan se ut när fossilbränslen är borta.
Volvo har nu avslutat sin motorutveckling av dieselmotorer.det är sista generationen som nu tillverkas.ersättningen lär bli bränsleceller och ren eldrift.
samma utveckling pågår hos Scania och övriga lastbilstillverkare.
på fartygssidan är utvecklingen inom gasturbiner och eldrift också på gång,färjor går t.ex alldeles utmärkt att konvertera till eldrift vilket också görs.
SAAB provar nu också biobränslen till jetdrift så även inom flyget händer det saker.
amerikanska armen har beställt ett stort antal bränslecellsfordon som ersättare till Hummer,tystgående,snabba och med fördelen att fordonen tillverkar vatten som kan utnyttjas till olika ändamål.
moped??!! Väx upp och kolla vad som händer i världen. ulf

Är eldrift så bra då ? batteritillverkning och skrotning är väl inte vidare bra, att sen mycket av elen kommer från brunkol och annat spännande gör det inte heller vidare miljövänligt. vattenfall snackar om grön el , får du det i ditt uttag? nja inte om du inte ber om det , gör du inte det så köper dom billigast möjligt och den elen är nog snarare gulbrun som pumba skulle sagt.
Lastbils och båtbranchen satsar mycket på lng just nu, just lng är ju inte heller vidare nyttigt men det går ju faktiskt köra på lbg och då tycker iallafall jag att vi har kommit till ett bra bränsle och ett knutet kretslopp.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Moped mot dålig miljö
« Svar #65 skrivet: 21 maj-17 kl 20:03 »
Förtida skrotning är nog inte så bra, men konvertering och utfasning är bättre än att fortsätta som om inget hänt.

Eldrift skall verkligen inte lastas för att det tillverkas el mha brunkol. Eldrift är rätt väg att gå, men man måste givetvis snygga till alla led. Med t ex solel från torra ökenländer så har vi en möjlighet att få en sund bytesbalans med dessa länder.

malarmaster

  • Inlägg: 5252
    • Småland
SV: Moped mot dålig miljö
« Svar #66 skrivet: 21 maj-17 kl 20:28 »
det handlar om ekonomi när det gäller skrotning,ingen lär skrota sin bil om det är ekonomiskt försvarbart att köra med den. fossilbränslen lär däremot beskattas hårt i framtiden just för att fasa ut den. i en övergångsfas lär biobränslen få ta över i förbränningsmotorer men så fort det finns efterfrågan/tillverkningskapacitet för alternativen kommer förbränningsmotorer att sluta tillverkas.Så sker i alla teknikskiften när det bättre alternativet får överhanden.
eltillverkning är en annan sak och skall inte blandas ihop med fordonsdrift men även här sker utvecklingen med snabbhet. tesla tillverkar t.ex solceller som är inbyggda i takpannor och kostnaden för ett tak av dessa är ungefär likställt med vanliga pannor. För runt 9000 dollar  får du ett nytt tak som producerar el till hushållet.Överskottsel kan säljas eller lagras i batterier eller omvandlas till vätgas som senare kan köras i en bränslecell och alltså göra hushållet helt oberoende av el utifrån.detta funkar givetvis bäst i länder med mycket sol men även i Sverige ser vi att solen börjar bli lönsam.
argumentet att just batteritillverkning skulle vara särskilt miljöbelastande förstår jag inte. är det alltså bättre att fortsätta tillverkning av förbränningsbilar?
det låter snarare som bilhatarlobbyn och klimatförnekarna slagit ihop sina påsar .
miljöbelastningen lär ju snarare bli värre med den argumenteringen än att se att den nya tekniken slår igenom även på tillverkning och transportsidan.
moderna industribyggnader utnyttjar både vind och sol,man effektiviserar transporter och framförallt tillverkning.
stålverken går över till ny teknik som är CO2 neutral m.m.
läser man tekniktidningar så händer så ofantligt mycket i världen,särskilt i världsdelar som man tror skulle vara miljöbovar. Men kina börjar bli världsledande på miljöteknik och inför efterhand strängare lagar,likaså andra länder som t.ex Indien som idag är främst i linjen att vara först att förbjuda fossilbränslen.
Jag är mer bekymrad över Sveriges miljöpolitik som tycks halka efter på område efter område. Flera länder i EU har nu passerat oss medan den svenska ledningen velar. Ulf

simon.arvestrand

  • Inlägg: 777
    • Östergötland
SV: Moped mot dålig miljö
« Svar #67 skrivet: 21 maj-17 kl 22:36 »
Varför fasa ut förbränningsmotorn när du kan använda den med klimatsmarta saker, saker som vi ändå
måste bli av med på något sätt , varför inte gas? visst kan man sätta en chp och göra el av gasen men känns som onödiga förluster.

tänker inte fortsätta diskutera detta här , ganska uppenbarat att man här vet bäst, lite som en 20 åring
på sitt första jobb.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Moped mot dålig miljö
« Svar #68 skrivet: 21 maj-17 kl 23:17 »
Jaha, och varför skulle det vara onödiga förluster att köra gasen genom ett kraftvärmeverk? Jämfört med att bränna den i en motor i ett fordon och endast tillgodogöra sig den energi som omvandlas till rörelseenergi?


torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Moped mot dålig miljö
« Svar #69 skrivet: 21 maj-17 kl 23:26 »
Konstruktionen av moped utan trampor kallas mokick.

Nej. Aldrig i Sverige, däremot har uttrycket mokick använts förr i tiden i tyskspråkiga länder och östeuropa.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Moped mot dålig miljö
« Svar #70 skrivet: 21 maj-17 kl 23:31 »
Med tvåtaktaren kan man dessutom köra på vilket svål som helst, det behöver inte vara tvåtaktsolja.

Det kanske går vid en tillfällig provkörning men inte på längre sikt. Om du försöker smörja en tvåtaktsmotor med "vilket svål som helst", så får du räkna med fastbeckade kolvringar, loppa på tändstiftet, igenkletad ljuddämpare, ökad risk för snöskärning mm stup i kvarten.
Oljan måste vara någotsånär blandbar med bränslet (även vid separatsmörjning), måste vara lättantändlig och brinna upp fullständigt, och får inte bilda koks eller beck vid de temperaturer det är frågan om runt kolvringar, kolvbult mm. Dessutom måste de smörjande egenskaperna vara tillräckligt bra för att motorn inte ska skära vid de små oljemängder det brukar vara frågan om.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Moped mot dålig miljö
« Svar #71 skrivet: 21 maj-17 kl 23:34 »
Jaha, och varför skulle det vara onödiga förluster att köra gasen genom ett kraftvärmeverk? Jämfört med att bränna den i en motor i ett fordon och endast tillgodogöra sig den energi som omvandlas till rörelseenergi?

Det beror på vilken gas det är frågan om.
Biogas och naturgas (alltså gaser som huvudsakligen består av metan) bör INTE förbrännas i kolvmotorer utan passar mycket bättre i ett stort värmeverk.  Detta för att metan är en mycket kraftig växthusgas i oförbränd form, och kolvmotorer har svårt att förbränna metan fullständigt. Katalysatorer har också svårt att bryta ner oförbränt metan. Det är mycket lättare att förbränna metan fullständigt i en kontinuerlig flamma vid atmosfärstryck, som t ex i en ång- eller varmvattenpanna.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Moped mot dålig miljö
« Svar #72 skrivet: 22 maj-17 kl 00:42 »
Se där. När jag tvivlade på att det var onödiga förluster att köra gasen genom ett kraftvärmeverk så tänkte jag bara energimässigt, men tänker man på gasen som en miljöfara så skall den givetvis brännas under kontrollerade former på bästa sätt, inte med varierande resultat i var mans fordon.

 

Davvi

  • Inlägg: 42
  • Tapatalk User
SV: Moped mot dålig miljö
« Svar #73 skrivet: 22 maj-17 kl 02:42 »
Får en känsla här att mycket av kunskaperna om mopedmotorer kommer mer från Wikipedia än timmar i garaget? En 2-taktsmotor är förvisso väldigt simpel i sin konstruktion och enkla att reparera men en 4-taktare håller ofta bättre. Plågar man en trimmad mopedmotor längre sträckor och dessutom på vilket klet som helst lär man få skruva en del..

  • Gäst
SV: Moped mot dålig miljö
« Svar #74 skrivet: 25 maj-17 kl 20:48 »
« Senast ändrad: 25 maj-17 kl 21:09 av köttkyckling »

  • Gäst
SV: Moped mot dålig miljö
« Svar #75 skrivet: 25 maj-17 kl 20:59 »
varför är det så svårt att ta till sig fakta som säger att co2 är huvudproblemet och att fossilbränslen måste fasas ut?
mopeder kan inte ersätta någonting,det är ju en ickediskussion.
det finns redan fordon som är helt överlägsna mopeder i bränsleförbrukning både bland miljöbilar men också rena elbilar.
finns inte ett enda skäl att mopeder skulle vara bättre ur någon synvinkel.
diskussionen bör istället handla om framtiden och hur transportsektorn kan se ut när fossilbränslen är borta.
Volvo har nu avslutat sin motorutveckling av dieselmotorer.det är sista generationen som nu tillverkas.ersättningen lär bli bränsleceller och ren eldrift.
samma utveckling pågår hos Scania och övriga lastbilstillverkare.
på fartygssidan är utvecklingen inom gasturbiner och eldrift också på gång,färjor går t.ex alldeles utmärkt att konvertera till eldrift vilket också görs.
SAAB provar nu också biobränslen till jetdrift så även inom flyget händer det saker.
amerikanska armen har beställt ett stort antal bränslecellsfordon som ersättare till Hummer,tystgående,snabba och med fördelen att fordonen tillverkar vatten som kan utnyttjas till olika ändamål.
moped??!! Väx upp och kolla vad som händer i världen. ulf

Som om det man säger skulle låta vettigare för att man låter aktoritär, eller hur Ulf?

3644 km på en liter bensin i 25 km/t.
En "fossildriven" (enligt Ulf) motor från honda på hela 50 cc (ser du någon likhet med mopeden?)
Skillnaden är bland annat att motorn har 4 cylindrar.


« Senast ändrad: 25 maj-17 kl 21:11 av köttkyckling »

  • Gäst
SV: Moped mot dålig miljö
« Svar #76 skrivet: 25 maj-17 kl 21:20 »
Mätte just förbrukningen på 25 mopeden.
1,2 dl per mil oljeblandad 1/33 bensin 95 oktan.

Det är väll inte så jäkla miljöfarligt?
Visst finns ytrymme för förbättring, kan nog utan större ingrepp komma ner under 1 dl/mil.
Med bland annat drevning och strypning av insug ett par mm.

Höjer man dessutom kompressionen, plus filar lite här och där.
Sänker man förbrukningen ännu mer, kanske ner emot 0,6 eller 0,7 dl/mil.

Sen beror det på var man bor, hur mycket man kan dreva mopeden, är det mycket backar är det inte värt. Att dreva mopeden för att sänka förbrukningen.
Om man inte har växellåda så klart då.
« Senast ändrad: 25 maj-17 kl 21:26 av köttkyckling »

malarmaster

  • Inlägg: 5252
    • Småland
SV: Moped mot dålig miljö
« Svar #77 skrivet: 25 maj-17 kl 22:08 »
Mätte just förbrukningen på 25 mopeden.
1,2 dl per mil oljeblandad 1/33 bensin 95 oktan.

Det är väll inte så jäkla miljöfarligt?
Visst finns ytrymme för förbättring, kan nog utan större ingrepp komma ner under 1 dl/mil.
Med bland annat drevning och strypning av insug ett par mm.

Höjer man dessutom kompressionen, plus filar lite här och där.
Sänker man förbrukningen ännu mer, kanske ner emot 0,6 eller 0,7 dl/mil.

Sen beror det på var man bor, hur mycket man kan dreva mopeden, är det mycket backar är det inte värt. Att dreva mopeden för att sänka förbrukningen.
Om man inte har växellåda så klart då.
jäpp,och startar man den inte alls sparar man 100% bränsle och man förpestar inte atmosfären med mer CO2.
Du vet om vad som krävs för en moped? låter inte särskilt lagligt det du föreslår och alla mopeder har väl växellåda?
Säkert att du begriper dig på teknik,resonemanget låter mer som en 12-13 åring som just upptäckt mopeden.
ulf

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Moped mot dålig miljö
« Svar #78 skrivet: 25 maj-17 kl 22:18 »
Jag kör på 0,37 liter per mil i snittfart 80 km/t med 1,3 ton tung bil med 5 personer i. Utan att bli blöt, kall eller riskera att halka omkull i vinterväglag. Går jag ned till snittfart 60 kan jag komma ned mot 0,32. Finns säkert grejer jag kan göra för att sänka förbrukningen och få bilen mer lik mopeden i avgasutsläpp. Kan ju plocka bort partikelfiltret och ställa insprutningen lite tidigare...

Det jag tycker är positivast med att se hur lite bränsle det går åt är att det faktiskt inte lär gå åt så många kilo batterier för att klara våra vanliga resor. 30 kg Litiumbatterier räcker, och saftar jag i med det dubbla så är det endast eventuella semesterresor som kan behöva planering eller hyrbil.

Men vill man åka moped i 25 km/t så går det åt ett mycket litet batteri. Med 10 kilo batterier så kan du köra i 10 timmar, och då är väl till och med en moppefrälst person nöjd ;D

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Moped mot dålig miljö
« Svar #79 skrivet: 25 maj-17 kl 22:36 »
Mätte just förbrukningen på 25 mopeden.
1,2 dl per mil oljeblandad 1/33 bensin 95 oktan.

Det är väll inte så jäkla miljöfarligt?
Visst finns ytrymme för förbättring, kan nog utan större ingrepp komma ner under 1 dl/mil.
Med bland annat drevning och strypning av insug ett par mm.

Höjer man dessutom kompressionen, plus filar lite här och där.
Sänker man förbrukningen ännu mer, kanske ner emot 0,6 eller 0,7 dl/mil.

Sen beror det på var man bor, hur mycket man kan dreva mopeden, är det mycket backar är det inte värt. Att dreva mopeden för att sänka förbrukningen.
Om man inte har växellåda så klart då.

Det miljöfarliga i det här fallet är hur stor del andel av avgaserna som utgörs av mindre hälsosamma saker - oförbrända kolväten (HC), kolmonoxid (CO), kväveoxider (NOx).  Än idag är myndighetskraven beträffande avgasutsläpp från mopeder mycket lindriga - i princip kan man säga att en modern moped får släppa ut ungefär lika mycket otrevligheter som en bensindriven bil av 70-talsmodell. Och det behövs inte mycket till osakkunniga ändringar på en mopedmotor för att den ska bli ännu värre på den punkten - utan att bränsleförbrukningen för den skull ökar.

För övrigt: varför blandar du så mycket som 3 % olja i bensinen? Med moderna tvåtaktsoljor är det ytterst sällan det finns någon anledning att gå över 2 %.  De enda fall jag känner till där det verkligen är nödvändigt med mer oljeinblandning är dels uråldriga tvåtaktsmotorer med glidlagrad vevaxel (t ex en del utombordsmotorer från 50-talet) och dels bergborrmaskiner med en extra slagkolv i topplocket (Pionjär, Cobra etc).  Ett fall till där det kan vara bra att ha lite mer olja i bränslet är under inkörning av en ny eller nyrenoverad motor.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

732 gäster, 3 användare (1 dolda)
xaelanar, papwe

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser