Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Byta skaft på en kratta  (läst 4345 gånger)

Alexn72

  • Inlägg: 1466
    • Skåne
Byta skaft på en kratta
« skrivet: 12 maj-17 kl 06:14 »
Hur byter man träskaftet på en kratta som har en metallkrage påskjuten på träskaftet och sen kilen från krattan intryckt däri.

Liknande denna
https://www.lantbutiken.se/butik/236-242-thickbox/kratta-for-att-kratta-i-tradgarden-och-i-grusgangen.jpg
« Senast ändrad: 12 maj-17 kl 10:05 av Alexn72 »

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Byta skaft på en kratta
« Svar #1 skrivet: 12 maj-17 kl 06:52 »
Skruva ut skruven som håller skaftet och dra ut det ur den koniska hylsan.
Tälj eller svarva det nya skaftet i änden så det passar i hylsan utan att vicka, innan du slår och skruvar fast det.

Alexn72

  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Byta skaft på en kratta
« Svar #2 skrivet: 12 maj-17 kl 10:03 »
Så långt är jag med men ska kilen till krattan borras hål för eller drar man på röret först och sen slår i kilen.
Ska man lägga träskaftet i vatten så den mjuknar lite

Skogsvilde

  • Inlägg: 16883
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Byta skaft på en kratta
« Svar #3 skrivet: 12 maj-17 kl 10:53 »
Jag har testat ett flertal gånger och misslyckats var gång.

Skaftet måste passa perfekt i plåthylsan, sedan borrar man skaftet med ett borr som har en mindre diameter än spetsen på pigment evt får man använda flera borr för att skapa en viss stigning. Sedan pressar man ihop det.
Du kan med fördel ha i lim i både plåtstruten och i det borrade hålet.

Misslyckas du så skaffar man ett rör med en diameter som medger att man trycker in skaftet med ett visst motstånd och svetsar fast det på krattan.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

malarmaster

  • Inlägg: 5252
    • Småland
SV: Byta skaft på en kratta
« Svar #4 skrivet: 12 maj-17 kl 13:05 »
Så långt är jag med men ska kilen till krattan borras hål för eller drar man på röret först och sen slår i kilen.
Ska man lägga träskaftet i vatten så den mjuknar lite
????
Är krattan lik den du visar på bild (har själv en likadan) så förstår jag inte vad du menar med plåthylsa?
På min kratta är träskaftet bara insatt i konan och sedan fastskruvat som på bild. har bytt det åtminstone två gånger sedan köpet för 30 år sedan. brukar glömma den ute o vatten letar sig ner i konan varvid den brukar röta precis där.
man gör som Torbjörn skriver.... Ulf

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Byta skaft på en kratta
« Svar #5 skrivet: 12 maj-17 kl 14:32 »
Vet vilken korkad konstruktion som menas,säkerligen gjord för att man ska kassera hela rasket och köpa en ny så tillverkaren blir glad. Botemedlet mot den korkade konstruktionen har nämnts ovan i tråden...Möjligen kan man fixa ett perfekt hål i skaftet med hjälp av en svarv...Förutsättning är då att man har en svarv...

andtol

  • Gäst
SV: Byta skaft på en kratta
« Svar #6 skrivet: 12 maj-17 kl 15:06 »
Jag vet ej om det är en sån här kratta du menar?

Den här har jag försökt laga med nytt skaft men ej fått fast den. Ingen hål att skruva i. Bara en rund hylsa. Eller den fastnar men lossnar ganska lätt. Nu får jag inte loss hylsan eftersom jag slagit fast den så hårt.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16883
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Byta skaft på en kratta
« Svar #7 skrivet: 12 maj-17 kl 15:18 »
Jag vet ej om det är en sån här kratta du menar?

Den här har jag försökt laga med nytt skaft men ej fått fast den. Ingen hål att skruva i. Bara en rund hylsa. Eller den fastnar men lossnar ganska lätt. Nu får jag inte loss hylsan eftersom jag slagit fast den så hårt.

Har jag lyckats att komma så långt så ser jag till att allt är rejält torrt och sedan trycker jag i ett tvåkomponetslim i och trycker ihop.
Sedan borrar jag två genomgående på som är 2-3 mm tjocka, i dessa slår man igenom ett tunnt spik. Storleken på hålet kan med fördel vara lite för litet sedan klipper man av spiken så den sticker ut ett par mm då den utstickande ändan måste nitas.

Den metoden är lite hängslen och livrem men har stor chans att fungera.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Byta skaft på en kratta
« Svar #8 skrivet: 12 maj-17 kl 15:54 »
Vill du lossa hylsan igen så kan det gå med hjälp av ett skruvstycke inspänt så träskaftet precis går mellan käftarna,sedan liksom rycka skaftet mot sig så hylsan hakar i skruvstycket.... Finns en anledning att man själv har gjort konstruktionen enklare...

Alexn72

  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Byta skaft på en kratta
« Svar #9 skrivet: 12 maj-17 kl 20:07 »
Jag vet ej om det är en sån här kratta du menar?

Den här har jag försökt laga med nytt skaft men ej fått fast den. Ingen hål att skruva i. Bara en rund hylsa. Eller den fastnar men lossnar ganska lätt. Nu får jag inte loss hylsan eftersom jag slagit fast den så hårt.

exakt en sån

andtol

  • Gäst
SV: Byta skaft på en kratta
« Svar #10 skrivet: 12 maj-17 kl 20:09 »
exakt en sån

Vi köpte en ny som finns på bilden i första i lägget på Biltema. Den fungerar bra. Den gröna är förpassad till förrådet.

Håkan B

  • Inlägg: 604
    • Värmland
SV: Byta skaft på en kratta
« Svar #11 skrivet: 13 maj-17 kl 00:36 »
Jag vet ej om det är en sån här kratta du menar?

Den här har jag försökt laga med nytt skaft men ej fått fast den. Ingen hål att skruva i. Bara en rund hylsa. Eller den fastnar men lossnar ganska lätt. Nu får jag inte loss hylsan eftersom jag slagit fast den så hårt.
Knacka i krattan och sätt dit en genomgående skruv typ m3  med mutter på baksidan . Men du må borra först :)

Alexn72

  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Byta skaft på en kratta
« Svar #12 skrivet: 13 maj-17 kl 12:05 »
Här är bild på mina grejer.
Nytt skaft är redan anpassat till hylsan och det lutar åt att borra hål och pressa i krattan och sen hylsan .

Skogsvilde

  • Inlägg: 16883
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Byta skaft på en kratta
« Svar #13 skrivet: 13 maj-17 kl 12:42 »
Här är bild på mina grejer.
Nytt skaft är redan anpassat till hylsan och det lutar åt att borra hål och pressa i krattan och sen hylsan .

Det kan vara lättare att såga upp ett spår där krattan skall in och istället trycka i en försvarlig mängd tvåkomponetslim.
Och när allt sitter på plats borra ett hål genom hela millevippen och antingen ha dit en skruv eller ett spik som låser extra.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Alexn72

  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Byta skaft på en kratta
« Svar #14 skrivet: 15 maj-17 kl 09:35 »
Det blev eTT spår och sen pressa på allt.
Funkar men får nog pressa på hylsan lite till för att kunna dra loss rötter med den

andtol

  • Gäst
SV: Byta skaft på en kratta
« Svar #15 skrivet: 15 maj-17 kl 09:45 »
Ok.

Återkom gärna hur det går. Jag drog loss den ganska snabbt (och köpte en ny i stället...)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

536 gäster, 7 användare (2 dolda)
xaelanar, Hantverkaren, ärt, Be, Palle500

* Forum

* Om tidningen Åter



- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser