Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ett år gammal vindfallen gran, när elda?  (läst 4528 gånger)

Nikenik

  • Inlägg: 113
    • -
Ett år gammal vindfallen gran, när elda?
« skrivet: 24 apr-17 kl 12:25 »
Ligger 3 stora granar i skogen bakom mig, dom föll för minst ett år sedan. Hyresvärden sa jag fick "göra vad jag vill med dem". Går dom att elda med direkt eller behöver dom kapas och ligga på tork 6 månader som färsk ved?

Dom ligger ungefär som på bilden nedan. D.v.s inte mot marken. Två har gröna barr fortfarande, en ser desto dödare ut...

Håkan B

  • Inlägg: 604
    • Värmland
SV: Ett år gammal vindfallen gran, när elda?
« Svar #1 skrivet: 24 apr-17 kl 12:28 »
Bara att såga upp . Går nog att elda direkt men det skadar inte om veden får torka upp lite . Missa har dom gröna bar kvar så är inte trät dött helt än . Och där med inte torrt.
« Senast ändrad: 24 apr-17 kl 22:09 av Håkan B »

andtol

  • Gäst
SV: Ett år gammal vindfallen gran, när elda?
« Svar #2 skrivet: 24 apr-17 kl 12:40 »
Såga upp och klyv, ja.

Men du får nog vänta ett år innan du eldar, speciellt om det är gröna barr på träden ännu. Då lever ju träden. Surved går att elda men det ger mycket kåda och sot i skorstenen och ryker förfärligt! :)

Behöver du elda i höst så klyv fint och förvara veden luftigt under tak, gärna så solen kan lysa på den men ändå torrt. Då hinner den torka.

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Ett år gammal vindfallen gran, när elda?
« Svar #3 skrivet: 24 apr-17 kl 12:46 »
Det framgår inte vilken erfarenhet du har av att såga vindfällen, men det är ju bland det farligaste man kan göra när det gäller skogsarbete. Så man skall verkligen tänka på vad man gör, så att man inte får rotvälta över sig eller träd på sig!

Nikenik

  • Inlägg: 113
    • -
SV: Ett år gammal vindfallen gran, när elda?
« Svar #4 skrivet: 24 apr-17 kl 13:11 »
Det framgår inte vilken erfarenhet du har av att såga vindfällen, men det är ju bland det farligaste man kan göra när det gäller skogsarbete. Så man skall verkligen tänka på vad man gör, så att man inte får rotvälta över sig eller träd på sig!

Ja, jag vet att det är farligt. Ska vara försiktig. Tänkte börja i toppen i så fall och låta rotvältan ligga. Tänkte göra det med yxa och handsåg, som lite motion. Har börjat att kvista av lite.
Dom ligger alltså inte på varandra utan lite varstans i skogen.

Tänkte om jag tar det döda trädet och låter det torka i bastun 2-3 gånger innan jag provar att elda med det.

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Ett år gammal vindfallen gran, när elda?
« Svar #5 skrivet: 24 apr-17 kl 13:32 »
Jag tänkte skriva precis samma sak angående farligheten, sen ströp jag reflexen. Nu kan jag inte hålla mig. Är det inte precis när man börjar att kvista/dela trädet innan man avlägsnat det från roten som man utsätter sig för den största faran?

MVH
Magnus

Nikenik

  • Inlägg: 113
    • -
SV: Ett år gammal vindfallen gran, när elda?
« Svar #6 skrivet: 24 apr-17 kl 13:38 »
Jag tänkte skriva precis samma sak angående farligheten, sen ströp jag reflexen. Nu kan jag inte hålla mig. Är det inte precis när man börjar att kvista/dela trädet innan man avlägsnat det från roten som man utsätter sig för den största faran?

MVH
Magnus

Det kanske det är. Jag startade tråden för att få informationen om jag kunde använda veden nu i sommar till bastun eller om jag skulle fixa ved på annat ställe. Sedan  får jag ta reda på hur jag gör ved av granen på säkert sätt... :)
Sitter och kollar på lite youtube videos och hittade den här. Känns informativ.
https://www.youtube.com/watch?v=YiBZuG_Kn6Q

Fast om man är osäker på om det ligger i spän eller liknande ska man väl kvista av så man får en överblick hur det ser ut?

Håkan B

  • Inlägg: 604
    • Värmland
SV: Ett år gammal vindfallen gran, när elda?
« Svar #7 skrivet: 24 apr-17 kl 13:54 »
Ja, jag vet att det är farligt. Ska vara försiktig. Tänkte börja i toppen i så fall och låta rotvältan ligga. Tänkte göra det med yxa och handsåg, som lite motion. Har börjat att kvista av lite.
Dom ligger alltså inte på varandra utan lite varstans i skogen.

Tänkte om jag tar det döda trädet och låter det torka i bastun 2-3 gånger innan jag provar att elda med det.
Den här tuben filmen kan nog vara intressant för dig beroende på hur erfaren du är förstås.  https://www.youtube.com/watch?v=YiBZuG_Kn6Q

fredde e

  • Inlägg: 375
  • Det finns inget omöjligt, det tar bara längre tid
    • Hälsingland
SV: Ett år gammal vindfallen gran, när elda?
« Svar #8 skrivet: 24 apr-17 kl 15:17 »
Lägg under här och var, so stocken ligger i luften när den är avsågat från roten. Försök att hitta nån som kan kapa av den vid roten med motorsåg, sen kan Du handsåga som Du vill. Rotstubben tippar Du tillbaka i hålet.
Man sitter alltid fast i skiten. Det är bara djupet som varierar. Och häng aldrig med huvudet, när den når upp till hakan.

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Ett år gammal vindfallen gran, när elda?
« Svar #9 skrivet: 24 apr-17 kl 17:34 »
Lägg under här och var, so stocken ligger i luften när den är avsågat från roten. Försök att hitta nån som kan kapa av den vid roten med motorsåg, sen kan Du handsåga som Du vill. Rotstubben tippar Du tillbaka i hålet.

2 ton rotvälta tippar man inte hur som helst, den kan snarare komma åt andra hållet

fredde e

  • Inlägg: 375
  • Det finns inget omöjligt, det tar bara längre tid
    • Hälsingland
SV: Ett år gammal vindfallen gran, när elda?
« Svar #10 skrivet: 24 apr-17 kl 17:55 »
Åt andra hållet ligger själva trädet. Av alla rotvältor som jag har råkat ut för genom åren i mina skiften var det en enda som jag behövde rep och block för att få omkull. Ramla åt fel håll kan de ju inte.
Man sitter alltid fast i skiten. Det är bara djupet som varierar. Och häng aldrig med huvudet, när den når upp till hakan.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Ett år gammal vindfallen gran, när elda?
« Svar #11 skrivet: 24 apr-17 kl 18:25 »
En självdöd gran som fortfarande står upp, blir torr och fin med tiden. Men om den ligger ner så drar den åt sig vatten varje gång det regnar.  Efter ett år är den dock säkert bra mycket torrare än då den var färsk.
Om du kapar och klyver den nu, och lägger upp veden för tork på ett luftigt och bra ställe, så duger den säkert bra att elda till kommande vinter, du behöver inte vänta ännu ett år.

Tänk på att granved, i synnerhet ved från stammen, är mycket mer motbjudande än annan ved att elda om den inte är riktigt torr. Röken från sur gran kan lukta MYCKET illa.  Måste man elda en gran som inte har torkat färdigt, så är det bättre att elda grova grenar än stammen.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Ett år gammal vindfallen gran, när elda?
« Svar #12 skrivet: 24 apr-17 kl 18:59 »
En sån här har jag, då ser man direkt om det går att elda veden.

http://www.clasohlson.com/se/Fuktkvotm%C3%A4tare-mini/Pr364197000

Och som sagt, grenarna är den bästa delen på en gran. Dom är nästan torra från början.
« Senast ändrad: 24 apr-17 kl 19:16 av Ett svart får »

 

Skogsvilde

  • Inlägg: 16882
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Ett år gammal vindfallen gran, när elda?
« Svar #13 skrivet: 24 apr-17 kl 21:20 »
Säger som andra gör.
Palla upp stammen och ta dit någon som kan det här med rotvältor så denna person får såga av den på ett "säkert" sätt.
Det är stora krafter inblandade!

Har du tur så kan veden vara i skick att ledas om du snabbtorkar i bastun men troligtvis så behöver den torka fram till i höst för att vara trevlig att elda med.
Stapla luftigt under tak, gärna där solen kommer åt.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Om tidningen Åter



- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser